Gå til innhold

Hvor tidlig kan barn utredes for astma? Baby 5mnd..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lille er 5mnd, og sliter mye med pust, hoste og slim. Vært sånn i 3mnd nå. Konstant forkjølet, og tungpustet, 2 runder med bronkiolitt i følge legen. Flere episoder der hun rett og slett tetnet så hun ikke fikk puste. Skremmende! Vært på barneklinikken 4ganger og utallige ganger til fastlege.

Har nå startet på ventoline 2-4 ganger i døgnet. Men ikke noe forebyggende enda(legen kvier seg for å gi siden hun er så liten.)

Søster 2 år går på flutide 2 ganger i døgnet og låner lillesøsters ventoline ved behov.

2åringen er ikke utredet, legen ville at hun skulle forsøke medisin i 3mnd først.

Både fastlege og barnelege sier at hun på 5mnd er for liten til å utredes? Stemmer det? De mener at begge små kan utredes sammen når minste nærmer seg året, er det virkelig nødvendig å vente så lenge??

Jeg ser at begge ungene har effekt av medisinene:) Klarer seg ikke uten

Men er likevel litt utrygg på å drive medisinering uten diagnose..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har selv barn med "barneastma" eller infeksjonsutløst astmabronkitt som noen kaller det.

Det jeg har fått beskjed om er at de ikke utreder for astma (måler lungekapasitet med og uten medisiner osv) før etter skolestart. Før det får man bare diagnosen utfra hva foreldrene beskriver og forteller i tillegg til hva legen kan høre med stetoskopet på lungene.

Gutten min ble betraktelig bedre på forebyggende medisiner og fikk derfor diagnosen, ble ikke utredet noe utover det. Han var veldig mye tett, syk, hostet, falsk krupp, slimete osv fra han var 8-10 mnd gammel, hadde en kjempetopp da han var rundt 2-2,5 år gammel, men så ble han gradvis bedre. Vinteren han fylte 6 år hadde han ingen medisiner i det hele tatt og da han var 7 år var konklusjonen at han hadde vokst det av seg.

Men jeg vet lite om "skikkelig" astma da, det er kanskje en forskjell på de som får den livslange typen og de som får barneastma? Men vet at nabogutten som nå går i 4. klasse heller ikke ble skikkelig utredet med pustetester osv før han hadde begynt i 2.klasse på skolen. Før det er det vanskelig for de å ta testen skikkelig og resultatene blir feil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...