TuppelureJanuar12 Skrevet 13. mai 2011 #1 Skrevet 13. mai 2011 Er det vanlig å vente til i uke 24 av svangerskapet med første kontroll hos jordmor? Synes det var lenge å vente, all den tid jeg skal diskutere keisersnitt med henne.......
Gråsonen Skrevet 13. mai 2011 #2 Skrevet 13. mai 2011 jeg begynner offisielt hos jordmor i uke 12. Men, jeg går ikke til lege da.
Mrs. Bouquet Skrevet 13. mai 2011 #3 Skrevet 13. mai 2011 Det er vanlig i det offentlige å gå til jordmor første gang rundt uke 24. Burde egentlig vært en time med en gang man fant ut man var gravid første gang. Er jo ofta da man har mest spørmål og trenger informasjon om blant annet Folat og livsstil.
summer85 Skrevet 13. mai 2011 #4 Skrevet 13. mai 2011 Når jeg ble gravid denne gangen fikk jeg ett skriv av legen min hvor det sto når du skulle til legen og til jordmor.. i forhold til om du er førstegangs gravid eller flere gangsgravid. Der sto det at jeg skulle til legen i uke 9 og til jordmor i uke 20.. Jeg ringte tidlig for å bestille time... ca uke 12 for hadde ett håp om å få til jordmor time samme dag som jeg skulle på ul. Men jordmora jeg snakka med ville ha meg inn på første time allerede i uke 14 =) Så jeg ville ha ringt å snakka med den jordmora du skal gå til jeg! (jeg går da til jordmor på sykehuset, da jeg ikke liker hun jordmora som jobber i kommunen her. Åsså jobber hu bare 1 dag i uka)
Eplebiten Skrevet 13. mai 2011 #5 Skrevet 13. mai 2011 Legen min sa jeg kunne vente til uke 22-24 med å gå til jordmor. Men jeg har fått time i uke 16 som jeg skal på, mest fordi samboer ikke har vært med på noen kontroller enda, og han har veldig lyst. Jeg har vært hos legen to ganger allerede. Blir en del kontroller, men kjekt det.
NostraStoria Skrevet 13. mai 2011 #6 Skrevet 13. mai 2011 Syns det virket seint ja - er vel fra uke 16 ca? Når en har kommet til uke 24 så er det relativt få kontroller igjen også. Jeg har gått annenhver til lege og jordmor for kontroll. Nå er jeg i uke 30 og fikk beskjed fra jm at nå trengte jeg ikke flere kontroller hos henne. Har 1 hos legen min om noen uker + full kontroll med UL på sykehuset 1 mnd før termin. Regner med at det blir vel en legetime til kanskje. Uansett, hadde bestillt time hos jm leeenge før!
summer85 Skrevet 13. mai 2011 #7 Skrevet 13. mai 2011 Det er jo ikke mindre kontroller etter uke 30 da.. etter uke 34, er det jo kontroll hver 2 uke.. ihvertfall har det vært slik her i mine 2 første svangerskap og er slik nå også.... å sånn har det vært med alle jeg kjenner...
solfrøken-♂♂♂ Skrevet 13. mai 2011 #8 Skrevet 13. mai 2011 Jeg har nok vært ganske heldig med antall kontroller, for jeg har kontroll i snitt hver mnd... (det hadde jeg ihvertfall med første og andre ) Denne gang har jeg aller første kontroll hos lege i neste uke, da er jeg 11 uker... Så skal jeg til JM når jeg er i uke 14 igjen.... og regner med at det blir ca like ofte fremover (Ordinær UL uke 17/18 og jm 4 uker etter + + + ) Føler du deg usikker og vil ha oftere kontroller synes jeg du skal gi beskjed og be om å få det =) =)
NostraStoria Skrevet 14. mai 2011 #9 Skrevet 14. mai 2011 En går jo glipp av noen kontroller når en starter i uke 26, eller hur?? Jeg får kun noen få kontroller til (men ikke hos jm) etter hva jeg fikk beskjed om i går.
Bergene Skrevet 14. mai 2011 #10 Skrevet 14. mai 2011 Jeg har nå bare gått til jm de to andre svangerskapene, ikke lege. Første gang var vel en gang mellom uke 10-13.
Guttemamma75 Skrevet 14. mai 2011 #11 Skrevet 14. mai 2011 Følger man de "vanlige" offisielt anbefalte svangerskapskontrollene har man uke 8-12 : lege evt jordmor uke 17-20 : vanlig ul Uke 24: lege eller jordmor Uke 28: lege eller jordmor Uke 32: lege eller jordmor Uke 36: lege eller jordmor Uke 38: lege eller jordmor Uke 40: lege eller jordmor 8 kontroller totalt, og ja, det er helt vanlig å ikke få time hos jordmor før uke 24 - spesielt i de store byene der det er mangel på jordmødre.. Man kan også risikere å ikke få jordmor i det hele tatt om man er 2. gangsfødende da 1.gangsfødende blir prioritert... Da kan man ta kontroller hos fastlegen eller betale for privat jordmor...
Jente09+lillegutt12 Skrevet 19. mai 2011 #12 Skrevet 19. mai 2011 Det er 8 kontroller som er anbefalt ja, og de fleste kommuner forholder seg til det. Jeg vet dog at en del jordmødre nå ønsker å ha første kontroll i uke 16, så det kan være at det varierer i forhold til hvor du bor!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå