Gå til innhold

Er dette råttent gjort?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gravid og mottar dagpenger fordi jobben gikk konkurs i januar. Jeg har rett til foreldrepenger. Jeg tenker å ta ut 80 % lønn i 44 uker. 3 uker før og 6 uker etter fødsel er forbeholdt til mor (meg) 10 uker til far og resten kan fordeles.

Jeg tenker kun å ta mine 9 uker med permisjon og la far ta resten. Jeg vil etter endt permisjon gå over på dagpenger igjen og være arbeidssøkende. Men hvor stor sannsynlighet er det for å få jobb igjennom nav her jeg bor? så og si null... Så da tenker jeg at det er jo genialt at jeg bare tar 9 uker, deretter tar far resten, og vi begge kan være hjemme. Han i perm og jeg på dagpenger.

Flere som har gjort det slik?

Noen tanker om dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syntes det hørtes ut som en god ide :)

Håper du finner drømme jobben :)

Skrevet

100 % lønn i 44 uker skulle det stå. HI

Skrevet

Om det lønner seg for dere økonomisk og du har tenkt over hva du gjør om NAV finner jobb til deg, bestemmer at du skal gå kurs el. så kjør på

Skrevet

Du kan ikke gjøre det sånn HI, å være arbeidssøkende regnes ikke som å være i jobb, og om pappaen skal ta ut permisjon utover fedrekvoten (som han jo gjør når han tar den fellese delen etter din permisjon) stilles det krav til deg om å gå ut i minst 75% jobb eller fulltidsstudier... Har du ikke jobb kan ikke pappaen ta ut permisjon..

Skrevet

Det er helt feil, 09:32. Den regel gjelder kun når man ikke har krav på permisjonspenger - noe HI har krav på.

Det er ofte at kvinner, med arbeidsløse menn, har permisjon. Stilles ingen krav til mannens aktivitet og da gjelder selvfølgelig samme regel andre veien når det gjelder fellesdelen av permisjonen.

Skrevet

Tull og tøys anonym 09:32.. Det er da slettes ikke bare når mor ikke har krav på foreldrepenger at far tar foreldrepenger av den fellese delen og disse reglene gjelder derfor for ALLE tilfeller der far tar ut permisjon av den fellese kvoten.. Og nei, regelen går kun en vei -det stilles krav til mor om pappaen skal ha permisjon av den fellese delen, mens det ikke stilles krav til far om mor skal ha av den fellese delen.....

"Hva gjør mor når du som far mottar foreldrepenger som ikke er fedrekvote (pappapermisjon)?

Det stilles krav til mor når du skal ha foreldrepenger som ikke er fedrekvote. Hvor mye du kan få i foreldrepenger, er avhengig av hva mor gjør og om hun gjør det på heltid eller deltid.

Når du skal ha foreldrepenger som ikke er fedrekvote, må mor enten

arbeide helt eller delvis

ta godkjent utdanning på heltid

ta godkjent utdanning i kombinasjon med arbeid som til sammen blir heltid

være helt avhengig av hjelp til å ta seg av barnet på grunn av sykdom eller skade eller være innlagt i helseinstitusjon

delta i introduksjonsprogrammet for nyankomne innvandrere

delta i kvalifiseringsprogrammet for personer med vesentlig nedsatt arbeids- og inntektsevne

Dersom mor etter fødselen/omsorgsovertakelsen arbeider minst 75 prosent av full arbeidstid, kan du få foreldrepenger som er beregnet ut ifra at mor arbeider full tid. Arbeider mor mindre enn 75 prosent av full arbeidstid, blir foreldrepengene dine redusert tilsvarende reduksjonen i morens arbeidstid.

Ønsker du å arbeide fulltid for å utsette din del av stønadsperioden, er det et vilkår at også mor arbeider eller studerer på fulltid. Dette gjelder selv om mor ikke har rett til foreldrepenger.

Dersom ingen av punktene ovenfor er oppfylt, har du ikke rett til foreldrepenger ut over eventuelt fedrekvoten"

Skrevet

Du må nok regne med at du får jobbtilbud. Her er i hvertfal NAV veldig oppmerksome på den varianten dere har planlakt har jeg hørt. Det er vanlig å måtte gå på jobbkurs ol hvis man ikke kommer ganske raskt i jobb.

Skrevet

Jeg tror ikke at du da skal se for deg en lang deilig periode med deg og pappa hjemme med baby. Du vil fort bli dratt inn i tiltak som f. eks jobbklubb, som her i kommunen er 8 uker med 30 timer i uken.

Du vil også få oppfølging av nav i forhold til hvilke jobber du søker osv. Man er obs på den varianten du har tenkt deg, og det kan fort dumpe jobbtilbud i din retning.

Skrevet

Anonym 09:43 og anonym 09:54, dere svarer på noe som ikke er reelt gjennomførbart. Hi kan ikke bare gå tilbake på dagpenger og la pappaen ta permisjonen..Reglene tillater det ikke....

Skrevet

Det vil du ikke få igjennom i og med at NAV stiller krav til mors aktivitet når far tar ut permisjon som ikke er fedrekvoten. Du må gå ut i jobb (75% stilling eller mer) eller utdanning (eller kombinasjon av dette)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...