Anonym bruker Skrevet 12. mai 2011 #1 Skrevet 12. mai 2011 I dag fikk jeg brev fra NAV om at søknaden min om foreldrepenger er innvilget. Der står det at om babyen fødes før termin, altså innen de 15 dagene før termin man må ta ut i permisjon, mister man denne tiden! What? Vil det si at NAV får beskjed om at babyen er født, og at om babyen er født to uker før termin så mister man to uker av permisjonen? Altså, om jeg hadde fått innvilget permisjon frem til 1. juni 2012 men om babyen blir født to uker før termin blir min permisjon avkortet til midten av mai? Vær så snill å si at jeg tar feil for dette er jo bare helt latterlig!!! Det er jo for fa*n ikke jeg som setter terminen!
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2011 #2 Skrevet 12. mai 2011 Det er dessverre slik ja! NAV får selvfølgelig beskjed om når barnet ditt er født.
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2011 #3 Skrevet 12. mai 2011 Så, så.... mors del (9 uker) + fars del (10 uker) + fellesdelen (24 eller 34 uker) av permisjonen utgjør totalt 43 eller 53 uker med permisjon, avhengig av dekningsgrad. ETTER fødselen, vel å merke. I tillegg får mor inntil 3 uker permisjon før barnet blir født- avhengig av om hun ønsker det, og om barnet fødes til termin eller ei. Du har fremdeles dine/deres 43/53 uker permisjon ETTER fødsel intakt...
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2011 #4 Skrevet 12. mai 2011 Du har både rett og tar feil, men mest er jeg overasket over at dette er noe du ikke var var klar over. Du må gå ut i perm minst 3 uker før termin, skulle barnet bli født en uke etter at du har gått ut i perm får du ikke de to resterende ukene til gode, du starter da rett på permen som er beregnet til etter fødsel.
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2011 #5 Skrevet 12. mai 2011 Jepp, stemmer. Min baby ble født 10 dager før termin. Jeg skulle ha startet opp 14. juli, men må starte 4 juli i stedet. Surt, men sant. Så knip igjen, du.....
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2011 #6 Skrevet 12. mai 2011 Jeg fødte 14 dager før termin og jammen ble ikke maxdatoen min forkortet med 14 dager også...
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2011 #7 Skrevet 12. mai 2011 sånn er reglene. Du starter permisjon 3 uker for termin. Føder du 3 uker før, på avkortes permisjonen med 3 uker.
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2011 #8 Skrevet 12. mai 2011 Poenget er jo at du får den permisjonen du skal ha etter at barnet er født, men om du ikke rekker få hele den delen av permisjonen som er satt av til at du skal hvile deg før fødselen, så kuttes så klart resten av den.
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2011 #9 Skrevet 12. mai 2011 Stemmer nok dette dessverre! Du mister de ukene før ungen kommer, men har jo like mange med ungen som du ville hatt. Kjipt!!
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2011 #10 Skrevet 12. mai 2011 Men til gjengjeld fikk du maks tid med babyen. Jeg gikk 14 dager over og fikk da alle permukene, men 14 dager mindre med babyen, det er surere.
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2011 #11 Skrevet 12. mai 2011 Ingen MÅ gå ut i permisjon 3 uker før fødselen om de ikke ønsker det, men om de ikke tar det mister de jo disse ukene, siden de er satt av til hvile for mor før fødselen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå