Anonym bruker Skrevet 12. mai 2011 #1 Skrevet 12. mai 2011 ... blir sluppet ut når alle andre barn skal legge seg, og lager masse leven i gaten utenfor. Heldigvis rakk guttungen å sovne 5 minutter før de slapp ut, men merker jeg blir stressa for at han skal våkne. Hører ungene ute gjennom babycallen. Det virker som de alltid blir sendt ut sånn i 7-halv åtte tiden, og de kan være ute i timesvis. De er rundt 5 - 7 og 9 år. De er fra Irak/Iran eller noe. Er det vanlig for denne kulturen eller?
Gjest ->>- Skrevet 12. mai 2011 #2 Skrevet 12. mai 2011 Relativt vanlig, ja. Det med døgnrytmen, altså. Høylydtheten også, forsåvidt, men det forhindrer jo ikke at du kan ta det opp med foreldrene deres når det er et problem for dere som naboer.
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2011 #3 Skrevet 12. mai 2011 Synes det er merkelig, ungene må jo være utslitte på skolen, siden de aldri legger seg før rundt midnatt og må tidlig opp. Jo kan nok ta det opp, men har bodd ved siden av dem i 3 år nå, og bare sett ett glimt av dem. De er aldri ute.
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2011 #4 Skrevet 12. mai 2011 Sånn var det der jeg bodde før også. De ble sendt ut når de etnisk norske ble sendt inn for å legge seg. Det vil vel ikke at barna sine skal leke med de norske barna, bare glad for det jeg altså...he he
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2011 #5 Skrevet 12. mai 2011 Vi er vestlige og barna våre er ofte ute seint. Har aldri slått meg at dette kunne være et problem for andre. Nå bråker vi ikke så mye da..Akkurat nå er datteren min på 5 feks ute i hagen og jobber med grønnsakshagen vår sammen med faren.
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2011 #6 Skrevet 12. mai 2011 Slutt å stress over at lillegutt ikke skal sove, det er ikke så dumt å vende barna til å sove under litt naturlig støy (med naturlig støy, mener jeg støy man forventer å høre i et nabolag). Jeg kan ha et helt fotball lag i hagen, vaske klær og støvsuge uten at vesla våkner, det er en vanesak. Jeg orket nemlig ikke måtte gå på tærene rundt og være livredd for at noen eller noe kunne vekke henne. At barn er ute fra halv syv og utover er vel ikke uvanlig, og jeg synes det er litt godt at de er ute i timesvis (hvis de ikke mangler noe, eller det er alt for sent).
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2011 #7 Skrevet 12. mai 2011 Jeg ser ikke problemet med at barn er ute på kvelden så lenge de får nok søvn. Min datter sover til hun våkner i 10 tiden, så da er det ikke noe problem at hun er ute og leker i grønnsakshagen til klokken er 21. Alle må ikke passe inn i 19-7 formelen. Det er mange måter å oppdra lykkelige barn på. Vi prioriterer samvær, og ettersom far ofte jobber til 18 ville det bare vært trist om barna måtte legge seg klokka 19 hver dag.. Dreier det seg om skolebarn er det selvsagt viktig at barna er i seng tidligere slik at de er uthvilt til klokken 8.
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2011 #9 Skrevet 12. mai 2011 Lillegutt sover godt når han først har sovnet, kan ha fest her også. Men det er den innsovningsfasen som er litt kjip hvis han hører masse barn som leker ute. Vinduet må nesten være åpent siden han har 26 grader på soverommet om dagen. Men skjønner at man må regne med at unger er ute på den tiden, men de bråker noe helt sinnsykt, mer enn vanlig vil jeg si. Godt at unger er ute i timesvis, jeg er helt enig i det, men hvorfor ikke sende de ut før såpass sent, de kunne vel gått ut mye tidligere. Jaja. Kulturforskjeller.
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2011 #10 Skrevet 12. mai 2011 Barn som ikke skal opp om morgenen kan jo være lenger oppe, men synes barn som skal opp tidlig pga bhg og skole legge seg slik at de er uthvilte og ikke være utslitt på dagene. Lillegutt må opp 06:30, så da vil jeg helst at han er i seng til 19 - 19:30 senest, han er ikke noe alright når han er trøtt. :-P HI
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2011 #11 Skrevet 12. mai 2011 I mange andre kulturer er det vanlig at barna følger foreldrenes sovetider og kompenserer for dette med å sove mer på dagtid. 19-07 formelen er nok relativt skandinavisk. Du får legge ham med lukket vindu og åpne det etter han har sovnet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå