Gå til innhold

Feit? Strekkmerker? Hva kan en gjøre for å ikke få de?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Ble pluttselig veldig engstlig. Når jeg er ca 160 høg og veide 62.5 så var jeg normalvekt. Men nå etter kun to uker så har jeg lagt på meg mer en 5 kg. Kommer jeg til å bli skikkelig tykk under graviditeten?

 

Er det noe jeg kan gjøre for å ikke få strekk merker. Går en fort ned igjenn de kg en legger på seg under graviditeten? Jeg ser fler bilder av damer som har født og de ser skikkelig store ut mange av dem. og skikkelig stygge strekk merker. Jeg er redd jeg kommer til å bli skikkelig deppa over åssen kroppen min ser ut, at jeg ikke vil gå utafor døra med min nyfødte.

 

Er jeg den eneste som føler meg slem med denne tanken, føler meg skikkelig egoistisk. men er faktisk veldig bekymret over dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, Jeg veide rundt 67 kg før jeg ble gravid og er 1,72 høy så jeg var relativt slank og hadde veldig stram hud.. noe som gjorde at jeg fikk strekkmerker på magen og brystene, dette er jo noe man må regne med desverre og bli positivt overasket om man slipper unna:)

Der igjen så går det an og forebygge, smør deg daglig med en fet krem/balm over hele kroppen (ikke ansikt) det finnes mange gode alternativer på apoteket, IKKE kjøp Nivea ol.som du får i dagligvare, disse tørker ut huden din etterhvert og har da null effekt! Unn deg en bedre krem under svangerskapet! Dette er med på og myke opp vevet i huden fordi du masserer det lett inn så ofte og huden blir mer elastisk. Kjøp deg doktor greve strekkmerke krem(apoteket) og smør på aktuelle steder som mage, love handels, bryster, rumpe og lår før du smører inn resten av kroppen med den andre kremen.

Hvis du har råd til ennå litt dyrere produkter anbefaler jeg deg og dra til en hudpleiesalong og be om produktveil. derfra så har de det du trenger:) Dette er det jeg kan komme med av råd, så håper det hjalp deg litt på vei. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært gravid to ganger tidligere og ikke fått et eneste strekkmerke. Har smørt meg inn med hvetekimsolje på både mage og pupper fra første dag.

Ved denne graviditeten har jeg ikke funnet en slik olje. Men kjøpte en olje mot strekkmerker på apotek som inneholder mye hvetekimsolje. Håper det holder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strekkmerker er arvelig. Noen får det og noen får det ikke. De går aldri bort, men falmer noe etter tid. Jeg har mange fra tenårene da jeg gikk opp masse i vekt, men de er ikke sjenerende nå. Jeg kjenner at de er der, men ser de ikke. Noen legger mye på seg i starten, mens andre legger mest på seg på slutten. Det er iallfall vanlig å gå opp 10-15 kilo. Jeg må si jeg gruer meg selv. Har ei venninne som gikk opp 30 kilo, og det er ikke å anbefale. Man må passe på hva man spiser. Den lille trenger ikke så mye ekstra mat. I begynnelsen er det nok å spise en ekstra brødskive om dagen. Trening forebygger også strekkmerker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok enig med hun som skriver at det er arvelig og hormonelt. Om du leser hva fagfolk skriver så har ingen krem noen garanti på at de forebygger det. Det skader selvfølgelig ikke så det er lov å prøve seg. Jeg er på din høyde og veide like mye som deg første gangen. La også på meg mye og fort, tilsammen 21 kg. MEN, jag koset meg masse med god mat også da. Jeg tror kanskje det går fort opp i begynnelsen fordi mange er kvalme og det å spise hjelper mot kvalmen og så tror jeg at det stabiliserer seg litt da kvalmen avtar. Sånn var det for meg.

Denne gangen finnes ikke kvalme og hvis jeg har, så har jag lagt på meg max 0,5 kg.

 

P.s. Fikk ikke èn strekkmerke sist gang. Håper jeg er like heldig denne gangen. Hun jeg jobber med har fått 4 barn, derav ett av svangerskap var tvillingsvangerskap som hun bar frem til termin. Hun har ikke ett eneste strekkmerke. Hun viste meg magen. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du!

Desverre så er det ingen ting som beviser at slike kremer fungerer på strekkmerker. Det går heller på hva slags hudtype du har, og hvordan du ser ut ifra starten av. Jeg var tynn som en flis når jeg gikk gravid sist(160, 50kg) og la på meg 13,5kg. Magen sto som en stortromme, men ingen strekkmerker hverken her eller der.

Det er nok ikke dumt og ta seg feks ett oljebad i ny og ne, men om det forebygger strekkmerker, det har jeg liten tro på. Det er nok mest genene dine det avhenger av....desverre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror nok ikke det er så veldig mye mann kan få gjort med de strekkmerkene gitt.. selv var kroppen helt som vanlig (med unntak av stor mage selvfølgelig) helt til 8 måned.. pluttselig gikk jeg opp 30 kg jeg ikke ante hvor kom fra å når magen sank kunne jeg nesten se strekkmerkene bli fler for hver"time"som gikk!.. jeg ble faktisk veldig deppa av dette i lang tid etterpå å syntes det så helt forjævelig ut, men etterhvert som jeg gikk nedover i vekt igjen å strekkmerkene lysnet har jeg lært meg å leve med at nei magen blir aldri som før igjen, men det er bare blåbær når jeg ser på den hærlige sønnen vi har fått:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...