Gå til innhold

Ny her og trenger noen GODE råd!


Seier&Glede ♥♥

Anbefalte innlegg

Jeg er gravid (!! Hurra!!), men har et kjempedilemma. Har bare et vikariat i den jobben jeg er i, og håper å få det forlenget. Ikke minst fordi jeg håper å få fortsette her etter at jeg er ferdig med mammapermen.

 

Har jobbet her i 4 år nå, så de vet hva jeg er god for!

 

Men.. dilemmaet er: bør jeg fortelle dem NÅ at jeg er gravid (8 uker) eller vente til jeg er passert 12 uker? De sitter jo å vurderer å ansette meg fast, og da vil kanskje dette ødelegge for meg?

Føler samtidig et press på å være ærlig med dem...

 

Åååååh, hvorfor skal dette være så vanskelig?

 

Vi har prøvd i 2 år å bli gravide, og når det ENDELIG klaffet, så skulle dette dilemma ødelegge gleden for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

det vktigste for deg er at du har inntekt 6 av de 10 siste mnd før termin.

 

Derfor ville jeg sagt som sant var til sjefen at "jeg er gravid, og hva er mulighetene for meg til å fortsette ut svangerskapet". Om du mot formodning ikke skulle komme tilbake til jobben etter endt permisjon får jo bli så som så. Du har vel anledning til å finne ut av en ny jobb innen den tid.? :)

 

Du må jo også legge frem at arbeidsgiveren ikke betaler noe mens du i permisjon, så det hadde jo vært hyggelig om de kunne imøtekomme ditt krav de siste mnd nå.

 

Jeg er for åpenhet og det å være ærlig. Da får man mye hyggeligere svar. Men... På en annen side, om du skulle være så uheldig å miste babyen i magen :( Da stiller det seg jo litt annerledels. Alt kan skje. Men spør du MEG ville jeg vært så åpen som mulig. :) Det vil jo komme frem uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med garviditeten :)

Du sier ikke om du jobber i det private eller offentlige. Jeg rynker litt på nesen når jeg ser du har vært på samme sted i 4 år som vikar. Vær obs på at dersom du ha vært i samme stillingen i tils. 2 år har du krav fast ansettelse. Dette gjelder for offentlig sektor. Jeg går også ut i fra at du har ein arbeidskontrakt som sier noe om hvor lenge vikariatet ditt varer. Jeg ville uansett snakket med sjefen om fast ansettele, men tror jeg hadde drøyet det til tidligst 12 uker med å fortelle og graviditeten dersom du tror det skader dine sjangser for fast jobb.. Men har du et godt forhold til din arbeidsgiver kan du jo ta en prat og høre hva de ha og si. dersom graviditeten blir eneste årsak til at du ikke får fast stilling, så være klar over at det er diskrimminering og derfor ulovlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar damer. Jeg heller nok også mot det å være ærlig, men jeg vil vente til jeg har gått mine 12 uker.

 

- Det er ikke så lenge til, og de vil nok ikke ta stilling til min jobb før sommeren uansett.

 

Jeg jobber i det private, og har vært fast ansatt her, men den avdelingen jeg jobber i, er under omstilling (dvs at de legger ned min og andres stillinger) og jeg har i mellomtiden tatt et vikariat i en annen avdeling, for å sikre mine sjanser for å fortsette. - Men altså, nå har dette kommet opp som en tilleggsbekymring. Jeg er redd for å ikke bli vurdert til andre stillinger i selskapet om jeg forteller at jeg er gravid.

 

Ønsker selvsagt å jobbe ut svangerskapet, selv om jeg ikke må, også får jeg heller litt tid til å søke på andre jobber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du lever farligt no. Du skriver under omstilling som bedriften er, da snakker bedriften kun PENGER. Da ligger ein dårligt.

 

Krysser fingrene at du er organisert og er godt likt og lite sjuk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville rett og slett ikke sagt fra om graviditeten på noen uker enda. Selvsagt er det best å være ærlig,men enten man liker det eller ikke,blir gravide og småbarnsforeldre diskriminert så det står etter... Har selv vært vitne til(diverse steder),at sjefer har lagt søknader fra gravide og/eller småbarnsforeldre i bunken av uaktuelle søkere,nettopp pga av graviditet/små barn... Så vent så lenge du kan er mitt råd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...