Gå til innhold

Rosaruss


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Noen som har barn som er rosaruss her? Hvordan gjør dere det med klær på 17.mai? Jeg vil gjerne at jenta mi skal gå i bunad (kan ha russelue til da), men hun vil gå i rosa selebukse..de skal ha 17.mai feiring i barnehagen denne uken, hun skal gå med russeklær da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes opplegget med rosaruss er helt tragisk, og skjønner virkelig ikke poenget med det. Har dere virkelig gått til innkjøp av rosa selebukse, lue og russekort? Er jo helt på styr!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosaruss er de i bhg tenker jeg og de har kun lue, ikke rosa klær.

 

På 17.mai skal hun selvfølgelig ha bunad, det er ikke et emne for diskusjon. Nå har hun ikka sagt noe, men å gå i rosa fordi hun er "rosaruss" hadde ikke vært aktuelt. Om hun skal få ha på lua har jeg ikke tenkt på. Kanskje på nabofesten etterpå, hun skal jo uansett ikke gå i tog den 17.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har kjøpt selebukse og lue. Russekort har de laget i barnehagen. Barna synes det er kjempemorsomt, de har russeknuter og skal overnatte i barnehagen en dag.. tragisk og tragisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun skriver jo at ungen har rosa selebukse også, så det er virkelig gått helt over styr. Har dessuten sett at en god del ha russekort og, så det er helt sykt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor er det sykt? Hva er galt med en rosa selebukse til 299 istedenfor en bukse fra en annen butikk? Luen kostet svimlende 99 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuller du med meg? Dere har virkelig KJØPT selebukse, lue OG russekort? Og barna skal virkelig ta russeknuter? JESUS!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det blir for dumt. Hvorfor skal barnehagebarn begynne å gå i russeklær, ha russelue, russeknuter og russekort? Det blir for dumt, dessuten setter det et kjøpepress på en god del foreldre, barna føler seg utenfor hvis de ikke er med på dette. Ser ikke hvorfor barna skal være russ, blir ret tog slett for dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med kjøpepress kan jeg være enig i, men barna synes jo det er kjempemorsomt å være rosaruss da.. en trenger jo bare kjøpe russelue om en synes det er dyrt, den koster kun 99 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å være russ er fortsatt noe som er knyttet til det å gå ut av skolen, og man behøver ikke å være russ mer enn EN gang i livet sitt, og det er når man går ut av videregående, etter mange års skolegang!

 

Det har ingenting å si om en lue koster 99 kroner, det er det at man nærmest blir pålagt til å kjøpe det. Og barnet vil jo føle seg utenfor hvis alle har selebukse, mens h*n ikke får. For mange mennesker kan det å bruke 299 på bukse + 99 på en lue være ganske mye penger.

 

Jeg har sett folk som har ordentlige russekort, bestilt fra fabrikk og produsert der.

 

Synes det rett og slett er for teit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår bhg fungerer det som en ramme for å markere at de eldste snart skal slutte. Det er forsåvidt greit. Russekort lager de på printeren i bhg, russedåp blir også et festlig rituale, men jeg steila litt da de krevde inn 100,- for russelue. Det synes jeg er unødvendig og du kan jo liksom ikke si at nei mitt barn skal ikke få gå med lue for jeg er prinsippielt imot. Fint at de lager moro for ungene, men nei til at man må betale ekstra for det.

 

Men da hun kom og spurte "Mamma, hva gjorde du for å få knuter i russelua di?" så mumla jeg et eller annet om at jeg ikke huska helt... Jo, nå skal du høre hvor mye øl mamman din fikk ned på et døgn og hvor mange hun klinte med i russestyret og hvem hun hadde sex med ute... eh, nei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kun 99,- kan faktisk være ett problem for noen det også!! Jeg ville for min del brukt 99,- på ett nyttig plagg til min pode enn på en lue!

 

For et ubrukelig påfunn å la barna være rosaruss! Hvor er dette fenomenet vanlig hen? Dere klarer vel å si til barna at russ er noe man er når man er ferdig på skolen? Eller? Kommer det ett forslag om det i vår barnehage så skal jeg egenhendig slakte det i fau!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hvor jeg bor er det vanlig med både rosaruss, oransjeruss (10.klasse) og vanlig russ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg bor har det heldigvis aldri vært en tradisjon med rosaruss, orangeruss eller grønnruss. Her er det rød og blå når man går ut av videregående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at før hadde barnehagene luene til låns da de skulle være rosaruss. (min hadde ikke det opplegget)

 

Buksene måtte foreldrene sy selv og kortene ble laget på printer. Og de fleste brukte bare luene.

 

Hva er så farlig med det? Barna har det jo bare litt gøy da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste klarer jo å komme opp med et kostyme til karneval f.eks. også, så om det gjøres på den måten (med luer til låns og hjemmesydde bukser) så kan jeg ikke se at det skulle være noe galt i det.. Er jo veldig stas for barna..

Selv er jeg "fattig student" men skulle nok klart å finne på noe artig til min sønn om han skulle vært rosaruss alikevel.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at jenta di bør få gå med russeutstyret sitt på 17.mai, siden hun har dette. Klart det er moro for henne å vise seg fram som russ!

 

Da jentene mine var rosaruss, ble det markert med en mini-russelue til å feste på jakka.

Men hadde de hatt bukse og stor lue, hadde jeg latt de velge om de ville bruke russeutstyret eller bunad.

 

17.mai er barnas dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det forresten så mange som reagerer negativt på rosaruss-feiring, mens karnevalsfeiring liksom er helt greit? Det er da også kommersielt og fører til kjøpepress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det forresten så mange som reagerer negativt på rosaruss-feiring, mens karnevalsfeiring liksom er helt greit? Det er da også kommersielt og fører til kjøpepress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det forresten så mange som reagerer negativt på rosaruss-feiring, mens karnevalsfeiring liksom er helt greit? Det er da også kommersielt og fører til kjøpepress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...