Gå til innhold

Pappaperm, når må det søkes?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Nye regler fra 1. juli som gjør at samboern min får 12 uker selvom jeg er ufør :D (og vi er så glade for det :) )

Jeg har termin i begynnelsen av august. Når man vi søke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har vært på kurs om akkurat det med perm/stønader hos NAV i min hjemby.

 

Reglene er slik at pappa må søke innen siste dag av mors permisjon...

Høres merkelig ut men slik er det. Skal pappa ha en dag permisjon, må han altså søke om det to dager før mors permisjon går ut.

 

Merk deg at Det offentliges regler er veldig fleksible. Det er som regel (pappas) arbeidsgiver det står på.

 

For å gjøre det mest mulig smidig, ville jeg lagt opp et permisjonsløp for far, og mor, og levert det til respektive arbeidsgivere, OG NAV, så tidlig som mulig, slik at arbeidsgiver(ne) får forberedt seg på at arbeidstaker skal ha lovpåfestet permisjon, d.v.s få tak i en eventuell vikar.

 

Jeg er mann selv, så jeg fulgte ekstra godt med på når det ble pratet om pappas del av permisjonen. Men det beste er som sagt å søke så tidlig en kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på nav i dag og da sa de at søknaden bør være inne 2 mnd før du er ferdig med din perm. men egentlig så må han bare levere inn søknad før du er ferdig med din

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedregelen er at far må starte sin permisjon senest dagen etter at mors permisjon går ut, med mindre han søker om utsettelse. I ditt tilfelle er det jo bare far som skal ha permisjon, så da anbefaler jeg deg å ta kontakt med NAV for å høre hvordan det er i henhold til de nye reglene.

 

Fars arbeidsgiver har krav på minimum 3 mnd varsel (mener jeg) mår det er snakk om permisjoner på 3 mnd eller mer. dette er hjemlet i AML, så du kan jo gå inn på lovdata og sjekke der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...