Gå til innhold

En slags spiseforstyrrelse?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har i 10 år hatt problemer med mat. Jeg har perioder der jeg overspiser, og perioder der jeg prøver å sulter meg. Men jeg har aldri vært ekstremt tynn eller tykk. Men jeg er livredd for mat! Tenker kcal inn og ut hver time gjennom hele dagen.. *slitsomt*

 

Nå har jeg siden midten av januar levd på mellom 800 og 1000 kcal. til dagen. Har gått ned nesten 10 kilo. Ikke så mye føler jeg, å grunnen til at det ikke er mer, er er kanskje fordi jeg overspiser en gang i uke. Jeg spiser vel da sånn 2000- 3000 kcal. 1 dag i uka. Lurer på om forbrenninga mi er ødelagt siden den ene dagen ødelegger så mye.

 

I går hadde jeg en sprekk. Endte opp på 1700 kcal. Det utgjorde nesten 1 kilo på vekta! Mye sukker ble det i går... Enda jeg sultet meg etterpå, å jeg hadde syklet 1 time, gått 1 time, jogget og hatt litt styrketrening i går. Hvordan kan jeg gå opp så mye pga. 1 sprekk? Forbrenninga?

 

Jeg har egentlig lyst til å ligge på et kcal. inntak på 1400 kcal. til dagen. Men er livredd for at jeg vil legge på meg mye begynnelsen om jeg begynner med det..

 

Jeg spiser bare sunt i uka, å sprekken i går var den første på 4 mnd. Den ene dagen i helga er en planlagt sprekk.. Sykt å planlegge sånn..

 

Jeg sliter med dette... Jeg har også tatt det opp med legen, for dette er så slitsomt, det å ikke ha et normalt forhold til mat i det hele tatt. Men legen tok meg ikke seriøst. Mulig fordi jeg er normalvektig? Men uansett så er jo dette et stort problem for meg.. Å jeg klarer ikke å fikse det selv..

 

Noen som kjenner seg igjen? Hvordan klarte dere å bli kvitt dette tankekjøret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil si at du har en form for spiseforstyrrelse når du er så ekstremt opptatt av kalorier samt at du overspiser. Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med fastlegen som igjen kan henvise deg videre slik at du kan få faghjelp til ditt problem. Når du har hatt det slik i 10 år så tror jeg, dessverre, dette er noe du ikke kan fikse alene og du må be om hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn har jeg det også. Jeg slet med "bulimi" før. Grunnen til at jeg bruker " er fordi jeg mente jo så klart selv at jeg ikke hadde et problem, og mener det enda. Jeg ble tynn veldig fort og kastet opp alt jeg spiste, men mente jeg ikke hadde en spiseforstyrrelse fordi jeg aldri ble syltynn. Møtte mannen min og han fikk meg på rett kjør, da kom jo så klart kiloene snikende på. Og etter 25 kilo vektoppgang i graviditeten så er jeg nå lettere lubben :D (jeg har gått ned de 25 også). Men hele dagen tenker jeg på hva jeg skal spise og når. Det eneste jeg tenker på nesten er de forbaska kaloriene. Men klarer heldigvis å spise sunt og har en sprekkdag i helgen. Men tenker på det hele tiden. Kaster nesten aldri opp lenger, kun hvis mannen er borte. Så føler jeg ikke har noe problem der.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10.35 ...snakk om å lure deg selv! du har jo STORE problemer! seriøst!

 

Begge dere to må få hjelp! Dette går faktisk an å komme ut av. Gå til fastlegen og bli henvist videre.. ! Seriøst..

 

" så føler jeg ikke har noe problemer der.."..... JA, særlig!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svarene!

 

Men jeg har jo forsøkt å ta det opp med legen min.... Hvordan skal jeg legge dem frem slik at hun forstår da? Jeg foklarte henne hvordan jeg er med mat, å at jeg har hatt det sånn i mange år. Men det eneste spørsmålet jeg fikk var om jeg kastet opp, eller om jeg fråtset. Jeg kaster ikke opp, aldri gjort. Jeg kan bake en kake, men jeg spiser ikke hele. Så frotser gjør jeg vel heller ikke..

 

Men på en spisedag så kan jeg spise noe usunt til middag, en stor sjokoladeplate og en halv pose potetchips. Men jeg tenker kcal. også der, så jeg sulter meg før kvelden kommer så ikke kcal. skal bli såååå mange..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du har helt klart et problem. Dette er ikke et normalt forhold til mat. De har et senter for spiseforstyrrelser i Tønsberg (på sykehuset). Kanskje du kan komme i kontakt med rett fagpersonell gjennom de?

Og du legger ikke på deg 1 kg med fett pga en overspisedag!! Vekten øker pga mengden mat i tarmene og at kroppen lagrer mer vann pga økt saltmengde.

Forøvrig er der ikke bare antall kcal som er viktig, men HVA man spiser og når. Jeg har også slanket meg mange kg og har aldri spist så mye og ofte som da!

Få hjelp til å komme deg ut av tankefengselet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja skal jeg bare ta kontakt med legen igjen da, å be om henvisning?

Hvor dyrt er det med slike sentere? Ikke det at pris burde ha noe å si, men jeg går hjemme på dagpenger akkurat nå, å har ikke akkurat flust av penger til slike ting. Å denne hjemmetilværelsen har nok gjort dette problemet enda større. Nå har jeg jo all tid i verden til å dyrke problemet..

 

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...