Gå til innhold

Brannfakkel (angående lærere og ferie)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det ikke på tide å endre ferie/avspaseringsordningen i grunnskolen? Mitt inntrykk er at systemet slik det fungerer nå, er mest til nytte for lærerne, og ikke barna (eller foreldrene for den saks skyld..).

Hvorfor kan man ikke gjøre det slik at lærerne får de 5 ukene ferie som alle andre får, men da må de ta av disse 5 ukene når de skal ta juleferie, påskeferie, innklemte dager, sommerferie osv. osv.

Sommerferien kan kortes ned for elevene. Ingen trenger 9 uker ferie (det var antall uker i osloskolen i fjor), og forskning har jo vist at så lange avbrekk er uheldig for læringen.

Si at det er 3 uker ferie på sommeren som alle må ta ut, lærere som elever.. Da har de igjen bare to uker, som mange vil velge å ta ut i jul, påske osv., så da vil det uansett ikke bli det helt store behovet for vikarer.

Med en slik løsning ville det ikke blitt noe særlig overtid på lærerne (som de klager så mye på..), og skoleåret ville blitt lenger, noe som ville vært en stor fordel for barna. Kanskje vi igjen ville vært i stand til å hevde oss noenlunde når den norske skolen blir sammenlignet i OECD-tester osv.?

Hva skal man med over 2 mnd sommerferie? De fleste må finne ad hoc løsninger fra år til år, en uke hos besteforeldre, fotballskole, ordninger med venner osv. osv.

På tide å tenke litt nytt kanskje?

Min teori er at lærerne kommer til å blånekte på en slik ordning, for de vet at de jobber ganske mye mindre enn det de skal gjennom året, og en slik løsning vil fremtvinge mer jobbing også utenom på papiret.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Min teori er at lærerne kommer til å blånekte på en slik ordning, for de vet at de jobber ganske mye mindre enn det de skal gjennom året, og en slik løsning vil fremtvinge mer jobbing også utenom på papiret."

Er du lærer selv siden du kan komme med en slik påstand?

Skrevet

Uten å ha grublet vider over lærerferie så ønsker jeg at mine barn skal ha laaaang deilig sommerferie. Akkurat som jeg hadde det da jeg var liten:)

Og etter å ha tenkt litt over lærere og ferie syntes jeg de skal få beholde ferien sin, det er en av få goder de har. Jeg syntes for våre barns skyld at vi ikke bør gjøre læreryrket mindre lukerativt enn det det allerede er.

Skrevet

Jeg er enig i at sommerferien er for lang. Det passet nok bedre i "gamle dager" med hjemmeværende mødre, for da hadde ungene noen å være hjemme sammen med. Men i 2011 blir det som du sier, mange forskjellige løsninger, som sikkert også kan være forvirrende for ungene. Men samtidig synes jeg 3 uker for elevene er for kort, det er godt med et lengre avbrekk. Noe midt i mellom, hadde passet, synes jeg. F.eks. 6 uker!

Jeg kjenner lite til lærernes antall overtidstimer, men at de har konferansetimer og retting av prøver og annet, det er det vel liten tvil om. Men de skal jo jobbe ekstremt mye overtid for å ta ut så mye avspasering og ferie som de faktisk har. Men det er godt mulig de jobber så mye overtid.

Diskusjonen bør jo uansett være hva som er best for ungene, og ikke hvordan arbeidsavtale lærere har. Min mening er at tiden er moden for å diskutere en endring i lengden på sommerferien. Av hensyn til ungene.

Skrevet

Enig med Rudo! jeg har heller ikke tenkt nøye gjennom dette, men husker jeg elsket lange ferier da jeg var barn, og vil gjerne mine barn skal få samme glede! Og dessuten synes jeg lærere fortjener den lange ferien...selv om det sikkert kan bli vanskelig for oss andre å få det til å gå opp...(fortsatt noen år til jeg har skolebarn...)

Skrevet

På hvilken måte vil det bli mindre overtid på lærerne dersom skoleåret blir lengre? Det vil jo egentlig bety det motsatte! Flere forberedelser til timer, opplegg av undervisnining, oppgave og prøvelaging, retting av prøver, elevsamtaler, vurderingssituasjoner m.m.

Helt greit for meg hvis man innfører dette, jeg klarer meg uten lang sommerferie, men syns for barna, mener jeg. Hvilke andre land har tre uker lang sommerferie? Men hvis det skal innføres, skal jeg ha overtidsbetalt på lik linje med så mange andre yrker, og da kommer jeg egentlig til å tjene veldig, veldig godt. For det er ikke så timer som går ned i det overnevnte, sånn utenfor selve arbeidstida.

Skrevet

hehe, jeg må jo bare le litt av hele innlegget jeg da. Jeg er lærer(holder på med master nå, så har ikke vært mye ute i solen enda), min søster er lærer, min svigerinne er lærer og min svigermor er lærer.

Jeg må si at jeg holder med Ane her. Det eneste dette gjør er å gi læreren mer arbeid og mindre avspasering. Lykke til med å rekruttere lærere med: du må jobbe 140% og få dårlig lønn og ikke noe avspasering! Den kommer til å slå an.

Alle lærerne jeg kjenner(som er en del) jobber veldig mye. Mulig jeg bare kjenner flinke lærere, men tror de fleste planlegger timer, retter prøver, skriver rapporter, har kontakt med foreldre osv.. Skoledagene detter bort på elevene. De fritimene man har får man ikke brukt til så mye for plutselig slo Emma Jens, eller så er Ida lei seg for mamma og pappa krangler så mye.Så må man bruke alle "fritimer" på slike ting. Resultatet er at all planlegging, rapporter, retting, møter osv, må skje ETTER at elevene har gått. Det vil si at man bruker kvelder, helger og hva du klarer ferier på ting man ikke rekker ellers.

Det kommer jo til stadighet frem her at få visste at lærere hadde så mye å gjøre før de ble en, giftet seg med en, ble kjent med en osv..

På ungdomskolen jobbet jeg faktisk fra 8 klasse om sommeren og ut videregående, og det oppmuntrer jeg alle til å få sine barn til å gjøre. Jeg jobbet kun i tre uker 8/9 men mesteparten av sommeren 10 og frem til jeg var ferdig på skolen. Da tjente jeg penger, lærte arbeidsmoral og jeg slapp å kjede meg.

På barneskolen er det jo noen som sender barna på leirer. Alt er jo hva du gjør det til selv.. jeg tror barna har godt av å gjøre noe annet en bare skole, og det er faktisk det ferie betyr: å gjøre noe annet.

Huff, nå har jeg rotet meg bort i et langt og surrete innlegg her, men konklusjonen her er : Nei jeg er ikke enig med deg. Og grunnen til at lærere er uenige er ikke fordi vi vil lure til oss fri vi ikke har fortjent, men fordi vi vet mer om saken enn deg.

Skrevet

Liker

Skrevet

Som lærer selv må jeg si at du helt klart ikke har noen som helst anelse om hva det innebærer å jobbe som lærer eller for barna å gå på skole. Jeg jobber fra 8- 14.05 med kun undervisning hver dag. I tillegg kommer planlegging, jeg sitter som regel til kl 16 hver dag samt kvelder og helger. Hver uke innebærer dette ca 2 timer hver kveld så da er vi oppe i en normal arbeidsuke på 50 timer og dette er uten arbeid i helger. Kan tenke meg at jobben min tar ca 60 timer pr uke. Arbeidet med å komme tilbake etter ferien begynner en uke før skolestart pluss at jeg bruker alle småferier på rettinger og planlegging også.

Det er meg, men du må huske at barna også er på "jobb" og er det noen som virkelig fortjener ferie er det dem!

Skrevet

Sorry kjernefamilien, jeg tror rett og slett ikke på deg. Jeg tror ikke at du jobber 60 timer i uka. Jeg kjenner mange lærere selv også, og jeg har barn i skolen selv. Ingen lærere jeg vet om eller kjenner jobber 60 timer i uka. Ingen jeg vet om er flinkere enn lærerne til å smøre på hvor mange timer de jobber.

8-16 er for øvrig en helt vanlig arbeidsdag. Hvis dere hadde hatt normalt antall uker ferie, så kunne dere spredd læringen på 11-12 ukene ekstra dere har med ferie i året, da burde man ha dekket inn dette og vel så det. Det er jeg helt sikker på.

Jeg tror virkelig det er på tide å tenke nytt i skolen, og er drittlei av at lærernes ønske om lange ferier skal telle mer enn barnas læring. Det hadde vært mye bedre å gi lærerne bedre lønn, men da må de jobbe normale dager og ferier. Læreryrket bør gjøres attraktivt på andre måter enn ved lange ferier, man tiltrekker seg ikke akkurat de rette folkene på den måten. Det bør heller være bedre betalt, andre stillinger som avlaster de arbeidsoppgavene som virker for belastende (f. eks flere sosiallærere, helsesøster osv.), kompetanseheving osv. osv.

Og ja, vi har deilige minner om barndommens lange sommerferier. Tror dere dagens unger kommer til å huske det på samme måte? De fleste av de mindre barna er på SFO alle de ukene det er åpent der, så går juli med til enten felles ferie, eller andre løsninger. Jeg hadde heller ønsket at mine barn skulle hatt lenger skoleår enn å ha ukesvis med oppbevaring på SFO, som i utgangspunktet ikke er et veldig godt tilbud i mine øyne.

For min egen del husker jeg at det var deilig med de lange sommerferiene, men jeg husker også at jeg ventet og ventet på at ferien skulle bli over. Vi brukte å reise bort 3 uker til utlandet, resten var vi jo hjemme, men da var de fleste andre borte, ikke så mange å leke med osv. Jeg hadde ikke hatt noe mot å ha lenger skoleår, selv da.

Skrevet

Men...Om barna kun hadde tre uker sommerferie så betyr det at alle, om de vil ha ferie som en familie må ta ut ferie i disse tre ukene. Tenk det presset da, på arbeidsgivere, charteroperatører osv.

Skrevet

Ja, hvordan skal det fungere?

Skal sykepleiere, butikkmedarbeidere, leger, brannmenn, renholderske osv. ikke få lov til å ha ferie med barne sine? Det vil jo ikke fungere at alle kan ta ut tre ukers ferie samtidig som barna sine. Så stusselig.

Skrevet

Jeg har også tro på at det er tid for å tenke litt nytt i skolen med tanke på lærernes arbeidstid og elevenes skoletid.

Ja, jeg husker sommerferier fra barndommen, det var forsåvidt greit å ikke være på skolen, for dessverre, så var lærerne jeg hadde mildt sagt elendige! Men, det er en historie for seg..

Men, det var noe annet før, når våre mødre var helt eller delvis hjemmeværende og alle barna i nabolaget var hjemme. Det var ikke vanlig å reise til syden hver sommer enda, og ingen hadde egen hytte. SFO var ikke oppfunnet enda, det var våre kaffedrikkende mødre som passa på oss om sommerdagene, mens vi sprang rundt med frie tøyler i godværet..

På tv var det kun 1 kanal, ikke hadde vi pc, mobiltelefon og de få som hadde Nintendo fikk aldri ha med seg andre unger inn for å spille..

Idag er det annerledes, alle jeg kjenner som har skolebarn er oppriktig bekymret for barna sine den tiden av skoleferien de må være hjemme alene med venner, fordi de blir sittende innendørs det meste av dagen for å se tv, spille spill på pc eller playstation.. IKKE bra! Og ikke kan man sende ungene til besteforeldre heller, for de er jo også på jobb..

Ja, man kan sikkert sende ungene på leir og allskens organiserte aktiviteter, men det er faktisk mange foreldre som ikke har råd til det hver sommer...

Og sommerjobb er vel ikke vanlig før man begynner på videregående, ikke mange arbeidsgivere som ønsker å ta inn ungdom yngre enn 16 år.

Altså er tiden forandret seg, og jeg tror faktisk ikke ungene har godt av 8-9 uker sommerferie lenger, 6 uker hadde vært passe. De har jo mye ferie ellers i året også, både juleferie, vinterferie og påskeferie..

Skrevet

Min teori er at du ikke aner hva du snakker om.

Hvis læreryrket er så fantastisk, med god lønn, lite jobb og lange ferier, hvorfor blir ikke flere lærere, da?

Du er hjertelig velkommen du også!

Jobb som lærer i noen år, så kan du uttale deg, men enn så lenge er det tydelig at du har et meget unyansert syn på hvor mye arbeid og baktanke som ligger i en lærers undervisning.

Og jeg kan love deg at for de små barna som har tendenser til å bli skolelei, så er den lange ferien kjempeviktig!

Du sier det jo selv, at du gledet deg til å begynne på skolen igjen etter sommerferien da du var barn. Den motivasjonen er uvurderlig!

Men hvis du vil ta nuven av gjennomsnittseleven, og løfte fram de aller aller flinkeste, så vær min gjest. Kort ned ferien, og pøs på med mer realfag.

PS/ du kan gjerne lese litt forskning på området, før du "synser" så himla mye mer.

Skrevet

Hi sin idee om tre uker funker iallefall ikke, for lærerne slutter etter barna(de skal evaluere året), og begynner før da de skal planlegge året. Så da hadde det blitt ca en uke ferie igjen til lærerne. Hehe;-) Og med ekstra planlegging(pga forlenget undervisning), og mere å rette+++, ja da hadde man sittet med en yrkesgruppe med 3 uker ferie, som må jobbe 10 timer overtid hver uke til lite lønn. Tror det hadde tatt et år, så var det ingen lærere igjen og alle måtte bli skolert hjemme;-) Da kan du ta så lang/kort sommerferie du vil HI!

Jeg liker heller ideen om lengre år, og mindre lekser, men det fungerer ikke alltid sånn. Elever blir lei etter 4 timer skole, klarer ikke følge med osv.. Så de trenger lekser. Iallefall en del som trenger det. Å lese må de iallefall øve på. Og fri trenger de faktisk. jeg kjedet meg aldri i mine sommerferier, og tiden fløy forbi. Som en sier her oppe, så er det veldig bra at elevene gleder seg til å begynne igjen. Etter 3-4 uker hadde de nok ikke det.

De fleste lærere ville med glede ha tatt imot en reform som fungerte bra for barn og lærer. Men man kan ikke fjerne det godet lærene har+ gi de mer arbeid og så forvente at de skal møte opp motiverte til et nytt år på jobb en uke eller to etter at det forrige sluttet.

Skrevet

Hvis man hadde hatt 6 uker ferie for barna, der 3 av ukene måtte lærerne ta fri (da har de en viss fleksibilitet med tanke på tidspunkt for egen ferie), så hadde man løst det meste. De resterende 2 ukene med ferie kunne de spredd på jul, påske osv. som resten av arbeidstakerne gjør.

6 uker ferie for barna er mer enn nok. Og dere som foreslå leirer osv. Vet dere hva slike leirer koster? De fleste koster rundt 3-4000 kr per uke. Hvis man har flere barn så er ikke det noe alternativ for de fleste.

Hvilke gode argumenter har man for at unger trenger mer enn 6 uker ferie?

Og hele poenget mitt var jo at om man forlenger året, så kan man spre det hele utover året, så blir alt bedre for alle.

Skrevet

Altså bedre lønn til lærerne, men kun 5 uker ferie, 3 av dem i de 6 ukene ungene har ferie på sommeren. De andre 3 ukene må brukes til planlegging osv.

Skrevet

Så morsomt at du fronter det som lang ferie kun bunner i lærernes egeninteresse når det virker som kort ferie for ungene er i din egeninteresse:)

Skrevet

Overhodet ikke, det er faktisk ikke mitt behov. For oss er det ikke noe stort problem. Vi har fantastiske besteforeldre, og jeg har hatt mulighet til å ha mye fri. Det er mest det at jeg ser at sommerferien blir for lang. Vi reiser også maks bort 3 uker i ferien.

Jeg ønsker rett og slett en bedre skole for barna, slik at vi kan hevde oss og konkurrere når det gjelder utdannelse. Internasjonaliseringen gjør at våre unger kommer til å bli danket ut i konkurransen med hardtarbeidende asiatiske barn f. eks.

Skrevet

men det virker ikke som om du skjønner at det du kaller å spre arbeidet skaper mer arbeid. Mer timeplanlegging, flere møter(man har det hver uke) osv...

Det du foreslår skaper mer arbeid for lærerne, så enkelt er det. dessuten må året evalueres rett etter slutt, ikke noe poeng å ta ferie i 3 uker, hvor man så har glemt det. Og man må planlegge uka før. det vil si at man kan ta tre uker ferie av 4 uker. ikke så veldig mye å velge imellom. Lærere har heller ikke luksusen til å velge ferie andre deler av året som veldig mange andre kan, for da står dine barn uten lærere den uken jeg er på Mallorca.

Jeg tror ikke du vil at barne sine skal ha det slik som de har det på asiatiske skoler, hvor mange elever sover i friminuttet for å hente seg inn. Nei takk du..

Kvantitet betyr ikke nødvendigvis kvalitet. Jeg tror heller man må gjøre om infrastrukturen i skolen. Jeg er en av de som er for at man kan dele klasser mer etter nivå. At de som aldri kommer til å klare seg bra på skolen(merk: de med stoore lese og skrivevansker) heller kan lære praktiske fag.

En mulighet hadde vært sommerskole. Hvor man hadde mere gøyal undervisning. Hvor man lærte naturfag gjennom eksperimenter+++ men det praktiske hadde det aldri gått an å få til.

Skrevet

hva med elevene her da?? skal en 5-6 åring ha 37,5 timers uke??

nei, tror du må tenke litt mere på det her, HI.

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Jaja...

Innfør HIs løsning og se hvor lenge lærerne holder. Jeg holder i alle fall ikke mer enn ett år.

Ellers ønsker jeg HI hjertelig velkommen til å ta lærerutdanning og jobbe noen år i yrket, så får vi se om pipa får en annen lyd. Det er knallhardt å være lærer, og jommen trenger vi en god pustepause på sommeren etter det råkjøret vi har hver vår. Heldagsprøver, muntlige høringer, press for å få satt karakterer, innhente grunnlag for å få satt karakterer - noen elever må du jo "sitte" på for å få til å levere, møter, klasselærerråd, rapporter osv. Og undervisning da, selvfølgelig. Tida i klasserommet er jo bonusen, den gode tida som gjør at vi orker alt "kontorarbeidet". På sommeren er det nok ingen lærer som lander i feriemodus før juli går inn, og når august kommer, så kobles lærerhjernen inn igjen og vi starter forberedelsene til neste skoleår.

Lange og mange ferier? Jeg har alltid store rettebunker å ta meg av i det du påpeker er mange og lange ferier.

Så HI: Skaff deg litt mer belegg før du ønsker å ta livet av en hel yrkesgruppe.

Gjest JuniGull10 og mange drømmer
Skrevet

Huff.. Et slik innlegg igjen....

Nei, la barn være barn!! La de få gå barbeint i gresset om sommeren. Ikke la de sitte inne og pugge gangetabellen i 25 varmegrader. La de få bade, kose seg og nyte livet! La de få oppleve å kjede seg litt, for det er først da de setter pris på skolen og sine plikter senere. La de få et avbrekk fra alt presset. De utvikler seg raskt i disse årene. Noen ganger er det deilig å bare være litt barn og slippe å spise matpakke med svett ost i noen uker. La de få fri fra tanker som "åå, jeg gruer meg til muntlig presentasjon" og "jeg husker aldri engelskglosene", i noen uker!

Jeg håper aldri noen vil vurdere denne tanken, fordi det høres lettere ut for foreldrene. "Hvor skal vi gjøre av barna i disse 8 ukene!".

Og igjen: Jeg er lei at folk uten lærererfaring skal klage over disse "feriene".

Skrevet

Nå er det vel forskjell på arbeidsmengen utfra hvor du er hen i skolesystemet?

Ikke fortell at dersom du er lærer i 3 trinn på skolen at du bruker timevis på retting av prøver og andre ting!

Det er ikke å komme bort fra at lærerne har lange ferier i forhold til andre arbeidstakere, alle som kan regne ser jo det. Bare dumt å si noe annet!

Hvis det du sier er riktig: ingen lærer som lander i feriemodus før juli går inn, og når august kommer, så kobles lærerhjernen inn igjen og vi starter forberedelsene til neste skoleår. Må si at ingen lærere jeg kjenner er der, så da må du være en veldig engasjert lærer.

Skrevet

1. Ungene TRENGER sommerferien. Det er helt utrolig å se hvor mye enkelte modnes over sommeren. Mange gleder seg også til å begynne på igjen, fordi de har hatt en lang sommer bak seg.

2. Det ville aldri fungert at "lærerne kan velge å ta de to siste ukene av ferien når det er jul og påske". En kan jo ikke velge å jobbe på dager hvor elevene har fri..

3. At elevene hadde fått bare tre uker fri om sommeren hadde resultert i ekstreme antall permisjonssøknader for å få fri til ferie ellers i året. Og du ANER ikke hvor bedritent det er med Syden-permisjoner i hytt og pine. En må lage egne arbeidsplaner til eleven som skal bort, og klare å følge opp i etterkant - i TILLEGG til resten av arbeidet vi har.

4. Jeg skal være den første til å innrømme at jeg ikke kommer til å vare lenge i lærerjobben om vi mister sommerferien vi har. I skoleåret er jeg mentalt på jobb døgnet rundt. Jobber med timeplanlegging/retting/skriver vurderinger og rapporter _HVER_ bidige ettermiddag/kveld. I tillegg er det telefoner fra foreldre OFTE. Vi har fritimer i arbeidstiden, men de får man sjelden ha i fred på grunn av konflikter eller vikartimer eller annet som dukker opp.

5. Vi kan ikke jobbe MINDRE enn vi gjør (og stadig mindre av arbeidet vi gjør er undervisning på grunn av et evig vurderings- og rapportpress). En slik løsning vil dermed bety at vi må jobbe like mye overtid, men ikke få noe igjen for det i form av avspasering (og det er MYE avspasering vi aldri får tatt ut også..). Kortere skoledager vil jeg anta at skaper mye logistikkutfordringer for mange også. Det vil bety at mange flere må i SFO (koster penger), eller at ungene må ha lange ettermiddager hjemme gjennom hele året.

Jeg er kjempeglad i jobben min, forstå meg rett, men for å holde ut trenger vi faktisk sommerferien - og det gjør ungene også! Det er allerede et overveldende flertall av lærerne som svarer at de ikke tror de holder ut i yrket til de blir pensjonister. Tas sommerferien ifra oss - da blir det ennå flere som kaster inn håndkleet!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...