Gå til innhold

(Er i uke 8) Lagt på seg 5 kg på to uker! Normalt?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei :)

 

Er det normalt å bli enda mer "matlysten" når en er gravid? Jeg føler jeg eter å eter og er sulten hele tiden, uke 8. Jeg har brått gått opp 5-6 kg på få snaue 2 uker. Jeg er Førstegangsmor. Jeg har alltid vært liten og lubben, har prøvd spise "normalt" og holde meg på 60-62 kg siden jeg er 160 cm. Men nå veger jeg 67 kg. Jeg har alltid vært litt missfornøgd med kroppen min, og typen begynner bli kjempe lei klaginga mi.. Men er det normalt å gå opp i vekt så fort?:o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg aner ikke hva som er normalt, men er nå i uke 11, og har lagt på meg 1,5 kg totalt. Men jeg har absolut ikke matlyst, og må tvinge meg selv til å få i meg nok kalorier. Håper det går over snart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også i uke 8, og har en sinnsykt god matlyst! Vet ikke nøyaktig hvor mye jeg har lagt på meg, men rundt 1,5 kg vil jeg tro. Prøver å begrense inntaket av mat, og spise mager og sunn mat, og håper det hjelper litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg sliter med samme som deg. Har lagt på meg en god del kilo, tipper 7-8, er 10+6. Er 160cm, og veide 72kg da jeg var hos legen for en uke siden... Usj. I et svangerskap er alt normalt. Noen legger ikke på seg omtrent i starten, og andre (som oss) legger på seg mye.

Typen din får bare holde ut, han er delaktig i det her ;-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beklaga meg litt hos legen i dag pga dette, jeg visste jeg hadde gått opp, men heldigvis "bare" 2 kg (forrige svangerskap var det 4 på samme tid). Da sa hun at det er mye annet som skjer i kroppen enn at man lagrer fett, mer blod, mer vann osv. Dessuten tror jeg som noen sier her at det meste er normalt innen et svangerskap, kroppen min er tydeligvis sånn at den legger til seg mye i begynnelsen, men så dabber det av etterhvert. Hadde helt gjennomsnittlig vektoppgang totalt sist. Det som kan være greit å huske på er å spise sunn mat og kanskje heller spise et eple eller en gulrot når sulten herjer i mellom faste måltider. For egentlig så trenger jo ikke kroppen vår noe særlig mer energi ennå, det er nok bare hormonene som overbeviser oss om noe annet.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ikke tenk for mye på vekt, nyt at du er gravid og stråler! kroppen forandrer seg mye nå, og ikke alle kiloene er fett. Det er ingen skam å gå opp i vekt når man er gravid, det er naturlig! Jeg har selv gått opp over 30 kilo i hvert svangerskap, men de går stort sett bort i ammetåken og nattevåkingen etterpå :) og gjør det ikke, så kan du heller konsentrere deg hardt om det når det er kun deg i kroppen din, og ingen andre å ta hensyn til !

 

Det er ikke godt å stresse over kiloene,det kan lett overskygge alt det som er flott!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Det er vel ikke unormalt å legge på seg mye i et svangerskap, men så er det heller ikke en hvilepute om at "jaja, jeg er gravid, så da kan jeg spise

ALT!"

Kjenner jeg blir provosert over folk som klager over at de går opp kjempe mye i vekt under svangerskapet, og så ser de ikke sammenhengen mellom vekten og det de faktisk trøkker i trynet. JA, du blir FEIT om du spiser 200 gr sjokolade hver dag, selv om du er gravid!

 

Spiser du derimot 25 gr sjokolade, som tilsvarer ca 2-3 ruter, går det mye bedre. På slutten av dagen er det hva som går inn og hva en forbrenner ut som teller. En skal spise for 2, men ikke for 2 voksne som er i full aktivitet.

 

Og, jada, jeg vet at det ikke bare er fett som vises på vekten, mye vann også. Men vannet blir ikke liggende som svære bilringer rundt magen i flere måneder etter ungen er født...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk opp veldig fort i vekt når jeg var gravid med førstemann. Den dagen jeg fødte hadde jeg gått opp ganske nøyaktig 30 kg. Jeg har min egen teori i at det skyldes at jeg var ganske tynn når jeg var gravid, og kroppen følte den trengte å ha litt å gå på. Til tross for at jeg spydde som en gris gikk jeg ikke ned så mye i vekt. Jeg hadde gått opp 5 kg iløpet av de første to månedene. Så begyntejeg å spy, gikk ned 2 kg, og når jeg sluttet å spy raste kiloene på fordi kroppen hadde vært i sparemodus. Tror jeg. Ut i svangerskapet fikk jeg kraftig bekkenløsning, var lite i aktivitet, og fikk dilla på sjokolade. Dårlig kombinasjon. :P

 

Nå er jeg 13 fullgåtte uker idag, og har gått ned 1,5 kg. Egentlig fornøyd med det, siden jeg denne gangen startet med 15 kg mer enn når jeg startet på forrige svangerskap. Jeg håper jeg skal unngå en voldsom vektøkning denne gangen, og føler jeg har mer kontroll på hva jeg putter i meg, hittil ihvertfall. Jeg har også både et barn og en hund og et hjem å ta meg av, og kan ikke sitte i ro hele dagen. Bare nesten, denne gangen. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg vet heller ikke hva som er normalt, jeg var undervektig da jeg blei gravid, er nå 15+6 og har gått opp 3 kg, så er nesten på "normalvekta" mi, men fortsatt litt under det jeg skal være uten å være gravid, men de 2 siste kg har kommer veldig fort hehe og jeg spiser jo som en hest, så tror det kommer til å gå fort framover nå =)=)=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Syntes det hørtes mye ut. Det blir vel vanskeligere å gå ned igjen etterpå, men ville spurt legen/jordmoren din.

Jeg er 160 og veier til vanlig 57 kg. Legen sa jeg ikke bør veie særlig mer enn 65 til slutt, dvs gå opp 8 kg. Har gått opp 1 kg og er nesten 19 uker på vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la også fort på meg, var vel 6 kg i uke 8... Nå har det roet seg litt, 9 kg opp i uke 18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la også masse på meg de første 3 mnd takket være konstant spising for å holde kvalme unna, soffaligging pga NULL energi og null trening. Begynte vel på 66 kilo, og er 73 nå. I uke 12 veide jeg 72, så har gått opp kun en kg siste mnd. Er i uke 16:)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg synes det hørtes drøyt ut om legen din sier du ikke bør gå opp mer enn max 8 kg i løpet av svangerskapet!! Er selv litt over 160 og veier 54 kg til vanlig, altså 3kg mindre enn deg. Jeg er slank, bruker str XS og S i klær, og har forstått det sånn at jeg godt kan gå opp 12kg uten at det på noen måte er usunt eller uventet. 8kg er vel under normalen, og mer et tall som er beregnet på de som i utgangspunktet er overvektige, såvidt jeg har forstått?? Man går jo ned ca 5 kg rett etter fødselen iregnet barn, morkake, fostervann etc...

 

Synes likevel 5 kg i uke 8 høres ganske drastisk ut, så jeg ville nok prøvd å spise litt sunnere hvis jeg var deg, 85:-)

 

La selv på meg 21 kg forrige svangerskap, og det var både veldig tungt og slitsomt i seg selv, samt beinhardt arbeid på treningsstudio for å bli kvitt det i etterkant!! Denne gangen spiser jeg med hodet og ikke bare øynene ;O) Dvs unner meg noe godt i helgene, men ikke chips og sjoko hver dag... been there, done that!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...