Gå til innhold

Hvordan fungerer en privatisteksamen? Hjelpemidler tillatt?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Skal ta eksamen i samfunnsfag snart. Er det slik at når jeg ankommer eksamensstedet, så vil jeg få vite et tema jeg skal opp i, og dermed få en liten halvtime på meg til å lese meg ekstra opp?

 

Eller må jeg bare pugge hele pensum og håpe på det beste?

 

Råd til meg for selve eksamen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tok naturfag og historie som privatist. Hadde en halvtime forberedelsestid med alle hjelpemidler tilgjengelig etter at jeg fikk utdelt tema, og så en halvtime med sensor etterpå.

 

Beste råd under ventetiden: Pust dypt, løs kryssord eller sudoku, spis ett eller annet, prat med de andre nervøse menneskene rundtomkring. Sisteliten-lesing på måfå funker sjelden.

 

Beste råd under forberedelsestiden: Du kommer ikke til å få sjansen til å lese noe fra notatarket ditt, så bruk heller arket til å skrive stikkord og lag en ca-struktur for hva du kommer til å prate om. Husk også å dobbeltsjekke om det er noe du ikke husker, eller er usikker på. Lese gjennom alt som står på den lille halvtimen går ikke, så skumles gjennom og gjør korte stopp der du merker at du er usikker.

 

Beste råd når du er inne hos sensor: PRAT! Har du noe å tilføye, så si det! Sensor får betalt for å høre på deg prate, så det er bare å prate høl i hodet på vedkommende - så lenge det dreier seg noenlunde om temaet for eksamen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok samfunnsfag som privatist for et par år siden..

Fikk utdelt tema, også 30 minutter til å skrive ned stikkord på et ark jeg fikk ta med meg inn.

Men sjekk med skolen du skal ta eksamen på for sikkerhets skyld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det varierer men det vanlige her er i alle fall at man får en halvtime til å forberede seg på, hvor man kan notere ned stikkord. Dette får man gjøre etter at man har fått tema, og uten hjelpemiddel.

 

Sier seg vel selv at man må lese pensum HI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer fra skole til skole. Ta kontakt med privatistkontoret for å få info...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

HI

 

Hvor teit at det varierer slikt fra sted til sted da. Det skal vel ikke ha noe å si hvor man tar eksamen, reglene burde da være det samme..

 

Med min flaks, så kan jeg da altså vente meg å IKKE få bruke læreboka under forberdelsestiden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å heller bruke tiden du bruker på DIB til å lese til eksamen, i stedet for å gamble på at du får ta med deg boka? Jeg kan garantere deg at det du ikke har lært deg før du møter opp til eksamen kan du bare glemme å lære deg på den halvtimen. Dessuten så er det vel snakk om en eksamen på videregåendenivå, så pensum er vel ikke akkurat så heavy heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...