Gå til innhold

Hva er det som er så ille med festdrakter?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Greit på barn, men voksne skal ha ordentlig bunad. Festdrakt blir liksom fattigmanns utgaven av bunad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det er noe "så ille" med de, bruker liksom ikke så mye energi på og irritere meg over hva andre kler på unga sine.

Men for min del synes jeg det blir litt for voldsomt. Litt vel traust på en måte. Ikke min smak rett og slett. Selv om ungene dine sikkert er fine i de:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting feil med festdrakt, verken til barn eller voksne. Jeg har bunad, jenta mi har kidsofnorway festdrakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på barn er jo det veldig flott, og på voksne kan det også være meget vakkert!!! Joda, ikke slik som en bunad, men noen ganger til og med penere!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

90 % av ungene har kjipe festdrakter fra exit eller obs.

Det er kjedelig det.

Jeg mener også at bunad/drakt skal være stedsbunden og ekte, ikke fullfart kopier som er laget i kina og bare klæsset på noe tinnknapper her og et pyntebånd der.

 

Festdrakt er fake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns det er litt "teit" til voksne.. Ser på festdrakt som en kopi av bunad, altså, uekte på en måte. Finnes jo mange fine kjoler man kan velge istede for festdrakt.

 

 

Til barn så er det annerledes, syns faktisk det er fint. :P Er jo en kopi det og, men hvme bryr seg når det er til unger. Har selv en billig festdrakt til min lillemann, han er 1år, ekstremt aktiv, men går ikke.. Så en bunad hadde blitt ødelagt når han hadde krabbet overalt med den, billigere med en festdrakt enn med en ekte bunad. Og jeg er ikke fattig, heller gjerrig.. Haha. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke at man skal lage billige kopier av noe som i utgangspunktet ikke er fint jeg da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ser ingen problemer i det. mine barn har drakter fra cubus. jeg synes de er innmari fine. jeg vil ikke bruke flere tusen kroner på en bunad til små barn som vokser fra dem etter et år, rekker å bruke dem en til to ganger. eller de ikke kan leke fordi jeg er så redd for klærne.

 

ellers har jeg lundeby bunaden som nå har fått bunadsstatus, men tidligere ble regnet som festdrakt. også har jeg hatt det vi kaller inntrønder bunaden/frosta bunaden som er festdrakten til Floan bunaden fra Inderøy. det ser ut som en bunad og er ingen ting billig med det. de er like kostbare.

 

samme gjelder vel graffer drakten. hva er det som er så galt med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Festdrakter som det snakkes om her, er vel de fra Sparkjøp, Ellos og andre lignende steder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=15653877

 

Se litt på denne, jeg er meget fornøyd med den!

Det er en "festdrakt" men det føles like fint og flott som en bunad!

 

Bor i Telemark hvor bunadene er utrolig dyre og følte dette var et bedre alternativ da jeg valgte å kjøpe bunad/festdrakt i en alder av 25år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Festdrakter er mote inspirert av norske tradisjoner. Andre penklær er inspirert av andre ting. Hva er problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes da festdrakter som er like dyre som bunader. Søskenbarna mine har Rebekka-drakten (nyyydelig) og kystdrakten. Like mye sølv og tilbehør også.

Men dere mener vel kanskje festdraker fra sparkjøp eller noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okei. så da er det rett og slett fordi det er som en fake bunad da. Jeg skal ikke bruke festdrakt eller bunad på mine barn i år men neste år skal jeg det. Jeg personlig syns det iallfall er mye finere enn vanlig kjole. 17.mai er for meg bunad men det har jeg IKKE råd til. Bare lurte på hvorfor folk hadde så sterke meninger om festdrakter. Mye bedre med lårkorte kjoler da f. eks. hehe neida. Men da vet jeg hvorfor da.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...