Gå til innhold

Kusinen min og mannen hennes skal gi sønnen sin samme navn som min sønn!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Helt på trynet, vi er en sammensveiset familie som er mye sammen både søsken, søskenbarn, besteforeldre og oldeforeldre.

 

Vi fikk en sønn for et år siden, Han har fått et litt gammeldags norsk navn, ikke uvanlig men heller ikke noe topp 10 navn. På fleip har flere i familien min hatt et kallenavn på sønnen min, a la "Påsan" (Det er ikke det altså, men jeg vil ikke skrive kallenavnet her). Jeg har sagt tusen ganger at nå må de slutte å bruke dette navnet, han er stor nok nå til at han snart vil tro at det er det som er navnet hans.

 

Men i går fikk jeg høre at kusinen min som akkurat har fått en sønn har bestemt seg for å gi sønnen sin samme navn som min.

Jeg har ikke selv snakket med henne, men søsteren min hadde snakket med henne og sagt at det er jo litt merkelig når vår gutt heter det samme. Da svarte kusinen min at "Joda, men han er jo uansett bare "Påsan", og vi har bestemt oss så sånn blir det".

 

Jeg er målløs og lurer på om jeg skal ringe henne, det går da ikke an? En ting er å bruke det, som er rart nok, men å i tillegg si at det er fordi min sønn bare kalles Påsan er helt uholdbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke drit deg ut ved å ringe. De er i sin fulle rett til å velge akkurat det navnet de selv ønsker, selv om det kanskje er fantasiløst av dem å ikke finne et annet navn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La dem gjøre det da. Min mors kusine og min onkel har sønner med samme navn, og da nr2 som skulle hete det kom til verden, ble nr1 beæret og kjempeglad. De har masse kontakt, men det er ikke gitt at tremenninger skal holde kontakten gjennom livet. Med samme navn har de en hyggelig ting til felles som knytter dem sammen, og det er jo noe barn synes er veldig gøy. Kanskje føres familiens tette kontakt videre et ledd, selv om det normalt sett er ganske så vanlig at tremenninger ikke bevarer vennskapet i voksen alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært litt merkelig om det var snakk om din søster eller bror.

Men en kusine må da få lov å velge samme navn som du har gjort?

 

Ikke unormalt med flere i en familie med samme navn.

 

 

Du får ta 'hevn' med å konsekvent kalle gutten hennes for Påsan. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med denne! Påpek at hvis din sønn skal tvinges til å ha det ufyselige kallenavnet, så skal hennes det også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg heter det samme som min tremenning, og syns det er superkoselig! Har veldig lite kontakt likevel. Du får heller gjøre litt stas på gutten din når han blir oppkalt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

da hadde jeg bare sakt ifra klart og tydlig neste gang. hvis de fortsetter å kalle ungen din det, kaller du deres unge det samme, enklet og greit.

 

Her kalte oldemor ungen var bettan (hun heter noe heelt annet), men hun gjorde det fordi hun kjente en som het navnet ungen vår har, og hun likte ikke henne. så da ville hun ha sitt eget navn på vår datter. Da sa vi klart ifra at det kom ikke på tale. Alle satt med hakeslep da dette ikke er en dame mange motsier, men jeg gav F. Ungen min heter det hun heter. Hun aksepterte det til slutt etter at jeg forklarte på 3 forskjellige måter at det ble helt feil. Da kunne jo datteren vår kalle hun får alf da og ikke oldemor, siden vi tydeligvis bare fant på navn i løseluften. da gav hun seg;-)

 

Lykke til! Men husk, de har rett til å kalle gutten sin det samme, men ikke til å kalle gutten din for noe annet en det han heter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna blir tremeninger og det er jo ikke så veldig nær slekt, så jeg hadde ikke brydd meg. Av de som kjenner dere begge, så vet alle uansett at din sønn er eldst og det er kusinen din som har hermet etter deg. Når det gjelder "Påsan"navnet, så hadde jeg ikke gitt meg, men konsekvent bedt dem om å bruke det riktige navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min fetter og sambo sin kusine har brukt samme navn på sine jenter som vi har på vår jente. (Vi var først :P)

Forstår ikke hvorfor vi skulle ha problemer med dette??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere av mine søskenbarn har samme navn. Har aldri vært noe problem for noen. Når det gjelder tremenninger synes jeg i hvert fall det er uproblematisk. Eller tenkte du at navnet nå var "deres" og ingen andre som tilfeldigvis måtte være i deres omgangs- eller bekjentskapskrets har rett til å bruke navnet???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde blitt sur! Spesielt når ungen din får et kallenavn du ikke liker. Da "blir" han jo bare "Påsan" da, når en annen i familien i tilnærmet lik alder får det samme navnet. Grr...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere eier ikke navnet til sønnen deres, så hvorfor ikke heller se på det som en hyggelig tilfeldighet at dere liker samme navnet så bra at dere elger å kalle sønnene deres for det samme? Du var jo uansett først, så kusinens vil jo alltid vare nr to - og det kan jo også bli et kallenavn: Påsan den andre ;)

 

SMIIIIL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke problemet jeg. Hvis min søster hadde blitt gutt skulle hun hete det samme som min mor sin bror.

 

Du kan jo trøste deg med at du kalte barnet ditt det navnet først, så folk vil jo tro at det er hun som hermer. Men det er ingen som har enerett på et navn, iallefall ikke fornavn. Hun kan kalle sønnen sin akkurat hva hun vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi er 3 kusiner med samme navn, vi.Det har bestandig vært hyggelig og ført til et spessielt samhold mellom oss tre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

søskenbarnet mitt kalte datteren sin det samme som meg. Jeg fikk ikke vite det engang.

 

Og til dags dato ringer hun meg feil, når hun egentlig skal ringe datteren sin.

 

Vet ikke helt hva jeg syns jeg, har vel fint navn da, men litt fantasiløst ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke greit av kusinen din. Herlighet, lite du kan gjøre med det, men hun mangler virkelig sosiale sperrer. Søsteren min gjorde det samme. Jeg ble dritsur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren til min kusine heter det samme som meg. Jeg synes det var kjempekoselig da jeg fikk høre hva datteren skulle hete. Men også litt merkelig, fordi jeg aldri har likt navnet og synes navnet er så "voksent". Begynner å like navnet mitt bedre nå, men nå er jeg også godt voksen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Familien vår er også ganske sammensveiset, fettere og kusiner treffes ganske ofte da vi bor på en liten plass. Hun må ha sosiale sperrer? Du får gjøre som noen over her skriver, finne et kallenavn til ungen deres også. Skjønner ikke hvorfor de ikke kan bruke fantasien sin litt mer, det kommer til å bli så mye kluss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen som eier navn, så det er jo bare å kalle ungen sin for hva man vil selv om noen andre i nær familie eller vennegjeng heter det. Det går det ikke an å reagere på, for folk har fri vilje. (Men jeg må innrømme at jeg har hørt eksempler hvor nære folk har gitt barna sine det samme sjeldne dobbeltnavnet, og det får til og med meg å reagere litt).

 

MEN, du kan faktisk reagere på at familien din ikke bruker guttens navn, men bare "Påsan". Og når kusinen din kommer med den begrunnelsen skjønner jeg at reaksjonen kommer. En ting hadde jo vært om hun sa at hun likte det navnet veldig godt. Men hun må jo uansett like det navnet, så at hennes sønn får det er jo greit. Men da må folk vær så god bruke din sønns ordentlige navn og ikke kallenavn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er overrasket over svarene du har fått. Jeg har også et nært forhold til mine kusiner, fettere o.s.v og synes det hadde vært helt sprøtt og latterlig og de valgte samme navn på sine barn som vi har på våre. Jeg ville aldri tenkt tanken på å gjøre noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må du lage dramatikk av dette?

Gi familien beskjed om at sønnen din ikke heter "Påsan", men "XXX". Jeg synes også du skal se på det som et kompliment, av alle de tusenvis av navnene som finnes synes hun dere har valgt det fineste navnet til deres gutt og ønsker å bruke det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

merkelig spør du meg ... hadde blitt drit sur...

 

synes det er rart bare i gata mi jeg. at to nabounger heter det samme.. den ene 1 år eldre enn den andre.. vi er en nær nabogjeng..

 

hadde det vært pga ett arvenavn så, men ett helt vanlig navn.. dårlig fantasi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du synes det er rart at to nabounger heter det samme, er det jo bare å konstatere at du også er rar. Om jeg hadde vært bestemt på et navn til barnet mitt så hadde jeg gitt en lang f*** i om en av nabokidsa het det samme! Ingen eier navn, og foreldre kan velge hva de vil uten å ta hensyn til lett fornermelig familie og nabokjerringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...