Gå til innhold

Er en baby født i uke 36 prematur?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja, alt under 37 uker er prematur. Vanskelig å si hvor lenge ungen blir, sprøs jo hvordan det står til med den.. Men er den frisk og rask, så blir det ikke noe særlig mer enn en som er født til termin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fødte en velskapt og frisk jente 5 uker før termin, reiste hjem etter 2 dager:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt barn var født i uke 36. Hun ble ikke regnet som prematur. Vi var på sykehuset en uke etter fødselen pga. at jeg hadde ks og ammeproblemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min jente ble født i uke 36. før hun kom ut snakka de om prematur fødsel, men da hun var født var det klart at hun ikke var 'prematur' i det hele tatt. stor, frisk og fin, dro hjem 3.dagen og jordmor mente termindatoen var feil (noe jeg var enig i)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Før 37 er de regnet som premature. Jeg fikk i 36+4 og hun ble på Ullevål regnet som prematur, men trengte ikke være på sykehuset noe lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, som flere her sier så er 37 uker grensen, men så store barn er jo oftest i god form:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man definerer ikke et barn som prematurt etter kalenderen, men hvor modent det er. Et barn født før uke 37 kan derfor både anses som prematurt og fullbårent.

 

Hvor lenge du må bli avhenger fullt og helt og kun av hvilken form barnet er i og om det trenger ekstra oppfølging og har ikke noe med termindatoen å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...