Anonym bruker Skrevet 11. mai 2011 #1 Skrevet 11. mai 2011 I Norge er det lagt opp slik at ingen skal gå uten mat og tak over hodet, alle barn skal ha gratis skolegang og alle skal ha like muligheter (eller no..) Kjempeflott at vi som i et fellesskap tar hånd om de svakeste i samfunnet, flott at vi setter barns utdanning og utvikling høyt! Jeg betaler gladelig skyhøy skatt og avgifter for at hjulene skal gå rundt her i Norge. MEN: Er det ok at det er så "lett å få stønader? Jeg skriver lett i anførseltegn siden jeg er fult klar over at man må fylle visse krav og det er et helsikes papirarneid. Men grovt sett kan alle mødre gå fra mannen sin, sette seg på baken og si "Jeg vil ha OS, jeg vil ha hjelp til å betale leie til husrom, jeg vil ha støtte til det eller det" Evnt kan innvandrere si "jeg er utlending, jeg har ikke jobb, ingen vil gi meg jobb, jeg snakker ikke norsk, jeg trenger penger og et sted og bo" Og man får det, ikke noe vits å komme og si noe annet, for krever man lenge nok, og har barn, så hjelper staten Norge siden alle barn skal ha mat og tak over hodet. Igjen, jeg betaler gladelig for den hjelp Norge gir til de som er dårligst stilt, men bør vi snart stramme livremmen litt? Bør vi gjøre det en god del vanskeligere å få stønader? En bekjent av meg fikk livsoppholspenger i den nette alder av 18 år, fordi hennes familie var inne i systemet og hun fikk ikke jobb fordi "alle invandrererne tok jobben" La meg bare få bekrefte med en gang at jeg ikke er noe god venn med vedkommende, hun er perifer og jeg liker det sånn. Jeg kjenner til /vet om flere unge som får hjelp fordi de rett og slett er late, mye nedarvet trygdebruk inne i bildet. Bør man ikke sette hardt mot hardt og si: Du får ikke penger før du skaffer deg jobb, om så en avisrute, vi kan gi deg det mellomlegget som trengs for å dekke det du trenger. Det er FLUST av jobber rundtomkring, bare å se rundtom det, avisruter, vaskejobber, butikkjobber, søpletømming osv , altså lavstatusjobber. Det er fortsatt en metode å få penger inn i kassa. Så, hvorfor ikke gjøre det? Hvorfor ikke gå med avisrute? Hvorfor ikke vaske doer? Gud bedre så mange doer jeg har vasket, så mange varer jeg har stablet og eldre jeg har stelt. Det kunne ikke falt med inn å la være å jobbe hvis det fantes en liten mulighet for å gjøre NOE i hvertfall. Så hele dette laaangt innlegget koker ned til dette: Bør man snart kreve at folk må se til å jobbe NOE før de kan få stønader? Selvsagt kan ikke alle jobbe like mye eller alle jobber, men NOE kan man finne til de aller aller fleste. Det finnes jo IA bedrifter som omslutter de med psykiske utviklingshemmninher. Da bør vel alle kunne finne seg EN jobb, om så en drittbetalt jobb? Så kan heller staten hjelpe til med mellomlegget? Gir ikke det en bedre utvikling?
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2011 #2 Skrevet 11. mai 2011 Jeg er veldig enig med deg. men jeg mener at vi i norge også må stramme inn på lønnsutvikkling og prisstigning. Hva er poenget å gå opp 7500 kr i året når alt øker mye mer? Alt blir dyrere og derfor krever vi mer lønn så går prisen opp igjenn.. Burde vi heller ikke si at nok er nok for noen år og la alt av priser og lønn fryse noen år?
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2011 #3 Skrevet 11. mai 2011 Å gi hjelp til selvhjelp er det mest økonomiske en stat kan gjøre. Feks. os er en måte for alenemødre / alenefedre å få en jobb, en bedre jobb, ta utdannelse og få en enda bedre jobb = mer skattepenger i kassa til AS Norge. Det er de færreste som lever et helt liv på stønader og de fleste stønader er ment som hjelp i en akutt situasjon slik at man på sikt kan hjelpe seg selv. Det vil alltid være noen som utnytter systemet, men det kan ikke være slik at de som utnytter skal legge premissene for hvordan systemet skal være ettersom det faktisk er et fåtall av de som mottar ytelser som snylter og lurer til seg penger. Og av dem som gjør det så blir mange tatt. Alltid i diskusjoner som dette som kommer man trekkende med de verste ekseplene fra egen omgangskrets. De som gjør som de skal og som føler reglene er ingen interessert i å høre om for vi liker å tro at de som mottar trygd er noen late slasker som sitter på ræva selv om sannheten er at nesten 60% av de som mottar os mottar den redusert - dvs. at de faktisk har en jobb i tillegg.
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2011 #4 Skrevet 11. mai 2011 Jo, men hvis det skal være hjelp til selvhjelp, så bør det være et krav om at man MÅ gå på skole eller jobbe en bijobb når man får OS eller andre stønader. Da kan INGEN snylte fullt og helt på staten. Jeg tenker på min egen jobbtilværelse: Jeg begynte å vaske 2 dager i uka når jeg gikk på ung.skolen, jeg hadde sommerjobber HVER sommer fra jeg var 15 og faktisk frem til i år (første året uten sommerjobb, WHOOHOO!!) Jeg har jobbet ved siden av skolegang frem til jeg begynte å studere, da levde jeg heller svæært sparsommelig gjennom skoleåret og jobbet inn penger på sommeren. Hvis jeg får det til, uten å ha noe særskilte evner eller talenter, da bør vel de fleste andre også få det til? Og selvom man har barn, så kan man fint jobbe etter at baret er fylt året og kan gå i BHG. Det er nå engang slik at selvom flere mener og ønsker at barna er hjemme med mor/far til de ganske så store, så trenger man i dagens likestilte samfunn at de aller fleste trenger 1 inntekt pr voksen. Og den må man sørge for selv.
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2011 #5 Skrevet 11. mai 2011 Når barnet er over 3 år så stilles det krav til aktivitet. Så blir man skilt når barnet er 5 år så må den som har hovedomsorgen for barnet jobbe eller studere minst 50% for å kunne motta os. Så at det ikke stilles krav er ikke helt sant. Det er fint at du har klart seg så bra og finner løsninger. Men vi bør alle være såpass fleksible i vår tankegang at vi ser og skjønner at alt går ikke like bra for alle og noen ganger så trenger folk litt ekstra hjelp i en periode.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå