Gå til innhold

Permisjonssøknad, hjelp meg, julijenter :)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har termin 13 juli. Har hørt det uansett lønner seg med 100%, for så å ta litt ulønna permisjon. Antar det er flere av dere som gjør det på samme måte.

 

Ser på kalenderen min da at dersom jeg tar mine tre uker før og seks uker etter, pluss de 25 felles ukene, og far tar sine 12 uker, da har vi kommet til midten av mai 2012.

 

Tenker jeg riktig da at hvis vi tar litt ulønna permisjon hver da, og så tar ferie samtidig i juli, så kan poden begynne i barnehage 1 august?

 

Jeg vet nesten ikke hva jeg lurer på. Vil vel bare ha bekreftelse på at det jeg tenker er riktig :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hei!

Det er iallefall sånn jeg har tenkt det, høres riktig ut dette. Men har du tatt ut ferien for i år før du går ut i permisjon?

 

Jeg har lovbestemt ferie, og tar ferien min for 2011 (altså 5 uker) utpå høsten, da blir også permisjonen utsatt og dermed forskjøvet neste år.

 

Jeg leser flere plasser at fedrekvoten skal økes til 12 uker, men dette har ikke blitt endret på NAV sine sider ennå.. Noen som vet om det er bestemt eller bare et forslag? Evnt fra når gjelder det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fedrekvoten er 12 uker nå ja, fikk beskjed av nav på et av de siste møtene jeg var på der..

 

:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fedrekvoten økes til 12 uker fra 1. juli, samtidig som den totale permisjonen økes med en uke. Så dersom du føder i juni er det det nåværende oppsettet med 10 uker fedrekvote som gjelder. Det er også mange NAV-kontorer som sier man skal søke om foreldrepenger etter dagens regeleverk, er du usikker ring og spør ditt lokale NAV-kontor (praksisen varierer).

 

Har du ikke tatt ut ferie i år, så ta den ut i løpet av høsten, så får du utsatt permisjonen tilsvarende. Men husk at du ikke kan ta den når du tar mødrekvoten, dvs de første seks ukene etter fødsel. Lovfestet ferie er forøvrig på 4 uker og 1 dag, jfr Ferieloven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fedrekvoten økes til 12 uker fra 1. juli, samtidig som den totale permisjonen økes med en uke. Så dersom du føder i juni er det det nåværende oppsettet med 10 uker fedrekvote som gjelder. Det er også mange NAV-kontorer som sier man skal søke om foreldrepenger etter dagens regeleverk, er du usikker ring og spør ditt lokale NAV-kontor (praksisen varierer).

 

Har du ikke tatt ut ferie i år, så ta den ut i løpet av høsten, så får du utsatt permisjonen tilsvarende. Men husk at du ikke kan ta den når du tar mødrekvoten, dvs de første seks ukene etter fødsel. Lovfestet ferie er forøvrig på 4 uker og 1 dag, jfr Ferieloven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres riktig ut sånn som du har satt det opp:)

 

Jeg har også termin 13. Juli, det var jo litt morsomt:)

 

Skal ha 80% Lønn

Her i gården skal jeg være hjemme ut 2011 (inkluderer litt ferie som jeg har igjen fra i år), deretter skal jeg jobbe 2 dager i uken fra januar t.o.m. Mai 2012 = Gradert uttak

Disse dagene er pappaen hjemme med gullet.

 

Etter Mai, skal jeg være hjemme hele Juni/Juli for så å ta ut permisjon èn dag i uken fra September 2012 og ut det året.

 

Pappaen skal ha sammenhengende permisjon noen uker i august, i tillegg til enkeltdagene i perioden jan-mai 2012.

 

Puh, skikkelig kabal.. Men måtte bli sånn, da mannen min tjener over "taket" til Nav, og det ble for stort tap for oss om han tok sammenhengende 12 uker.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I de fleste tilfeller vil det være slik at jo mer far tjener, jo mer vil det lønne seg å ta ut 100% lønn; 12 uker med 100% lønn eller 12 uker med 80% lønn siden fedrekvoten er "bestemt" vil gi mer med penger i kassen med 100% lønn. Dette gjelder selvfølgelig om far tjener mer enn 6G og bedriften hans dekker mellomlegget.

 

For det fleste mammaer (isolert sett) vil det være lønnsomt å ta 80% siden de somregel er hjemme lengst. Men man må jo se på totalen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...