Gå til innhold

Hva skal dere uten skolebarn gjøre på 17. mai??


jentemamma

Anbefalte innlegg

Lurer litt på hva som er "vanlig" jeg siden jeg ikke er opprinnelig norsk.. Mannen min har 4 søsken og skilte foreldre, og i 10 år nå har vi tilbringet hele 17 mai med familien hans. Først er det "frokost" som varer til ut på ettermiddagen og på kvelden er det middag hos den forelderen som ikke hadde frokost. Hvis det er veldig fint vær blir det kanskje en kort bytur, men som regel rekker vi ikke noe annet enn å spise, spise, spise, hos hans foreldre. Vi får liksom aldri med oss noen skikkelig feiring føler jeg. Nå har vi 2 barn, den eldste 4 og jeg har lyst til å lage noen tradisjoner for vår familie, men det blir liksom ikke akseptert. Er bare sånn her det skal være, blir tatt for gitt hvert år. Søskene har ikke barn så det er ikke så barnetilpasset heller. Er det noen vits å endre på ting? Når eldste blir skolebarn om to år "ordner" det seg kanskje når det blir naturlig å følge skolens opplegg?

Hvordan feirer dere 17. mai?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke skolebarn enda(eldste begynner til høsten), men vi har gått i barnetoget sammen med bhg hvert år fra eldste begynte der.

Så er det pølser og is hjemme og gjerne kaffe og kake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ronja røverdatter

Vi har skolebarn nå, men feiringen er den samme uansett, i alle fall nesten. Vi feirer som vi gjorde både med småbarn, uten barn og som enslige den gang for lenge siden. (Bortsett fra et par ungdomsår kanskje...)

 

Litt avhengig av hvor vi har bodd, har dagen begynt med morgentog kl syv eller 17.mai-frokost med venner eller familie hos oss. Så har det vært å komme seg til byen for å se på barnetoget. Uten barn ble det en kafe-tur og kanskje en halvliter - årets første utepils gjerne. Med barn har vi gått hjem for å lade opp til arrangement videre, i år blir det på skolen.

 

Eller vi har vært hos venner / familie og spist lunjs.

 

Så er det ettermiddagstog og der har jeg gått mange ganger sammen med lag og foreninger som jeg har vært medlem av.

 

Da pleier vi stort sett å være forholdsvis utslitte, så enten har vi gått ut for å spise middag, gått hjem, hatt gjester eller vært på besøk.

 

Jeg kunne gjerne gått til familien for å spise enten det er frokost, lunsj, middag eller kvelds, men ingen skulle fått meg til å tilbringe hele dagen sammen med andre folk som ikke ville ha med seg arrangementene. Det er jo det som er 17.mai - tog, flagg, korpsmusikk, taler, slitne bein, masse folk...

 

Så stå på ditt! Ikke vent til ungene begynner på skolen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sekretøsa

Jeg har skolebarn først i år, så jeg kan si hva vi har pleid å gjøre :)

 

Vi ser barnetoget i byen, så drar vi å ser barnetoget der kusinene mine spilte i korps (de slutta nå) og så har vi sett toget der det andre kusineparet mitt gikk (jada, det er timet og tilrettelagt)

 

Så har vi vært hos mamma og spist, for så å delta på aktiviteter på skolen.

 

I år skal datteren min gå, så det blir bare toget i byen og toget her vi bor :) Og på skolen selvsagt :) Lek og morro hører til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har feiret på samme måte hver gang vi har vært hjemme.. (i år har vi skolebarn også, men vi har likevel gjort det slik tidligere)

 

Skoletog og så går vi bakerst sammen med bhg og andre... der er vi med på det som skjer (skolen eller parken el noe) kjøper vafler og ser om det er noe spennende å se på (hvis bra vær-hvis kaldt korter vi turen her litt) Så er det hjem, slappe av, grille, spise mat og kaker... Så en tur for å se borgertoget kl 16 i byen og en is før vi drar hjem igjen.

 

Ville stått på krava litt mer hvis jeg var deg, få igang egne tradisjoner!!!!! Lykke til =) =) =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ser på barnetoget med foreldrene våre på begge sider og så hjem til mine foreldre for å spise pølser. Resten av dagen er vi sammen med venner og griller/drikker øl på kvelden etter at barna er i seng;) Veldig koselig dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

vi er alltid i byen å ser posisjonen som starter kl 10 eller er det 11, husker ikke for øyeblikket. Etter dette er vi på lunsj hos mine foreldre, da blir det servert rømmegrøt og pølser itielgg er det litt diverse småknask som kringler,spekemat,eggerøre.osv. I år skal vi også gå i tog med bhg sammen med de to nær skolene. Etter toget er vi litt på skolen. Så varierer det hva vi gjør senere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid feiret 17mai på skolen vi hører til. Må alltid på skolen for å kjøpe kake og treffe naboer, jeg gjorde dette også før jeg fikk barn og etter å ha flyttet til ett nytt sted. Så før jeg fikk skolebarn så var vi på skolen de skulle begynne på. Nå har vi flere barn der, og det er like naturlig nå som det var før vi fikk barn på skolen. 17mai opplegget her på skolen er for nabolaget til skolen, ikke bare for skolens elever med familie.

 

Vi ønsker ikke å gjøre alt for mye denne dagen, vi vil kose oss. Barnetoget på morran går ungene i, og det er før det skjer ting på skolen. men utover det så har vi ingen faste ting vi gjør. Huset vårt er åpent om noen ønsker å komme, vi drar ikke på besøk. Av erfaring blir det bare slitene og grettene unger. Mat har vi nok av, så kommer det mange har vi mat nok til alle. Og maten er lapskaus, som er tradisjon i min familie som jeg har tatt med vidre til min mann og hans barn store glede. (de hadde koldtbord før, og det var ingen av de glad i, så hans unger kommer alltid innom her på 17mai for å spise middag før de drar fra skolen og til sin mor når de er hos henne.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine er 4 og 5.

Vi går i barnetoget først, deretter kjøper vi is og sirkulerer litt i sentrum. Så går vi hjem til mamma og pappa for å spise lapskaus, før det er ned til folketoget. Kanskje skal vi delta i det også i år, siden begge går på turn.

Etter folketoget er det kake og kaffe hos mamma og pappa, før ungene er utslitt og vi drar hjem.

 

I år har jeg ny kjæreste, og han er ikke herfra, så mulig vi drar en tur til han på ettermiddagen. Har ikke planlagt så mye i år=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...