Gå til innhold

Bli deprimert om hun får 4'ere..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Stedattera blir deprimert om hun får 4 på en prøve..

Hun er nå vandt med mest fra 4-6 i karakterer.. og sliter når hun får en 4.

 

Flere som har reagert slik selv? eller som har barn som gjør det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ble hvertfall misfornøyd når jeg bare fikk 4 da jeg gikk på skolen. Jeg synes ikke det nødvendigvis er noe galt i det, det betyr bare at man ønsker å gjøre det bedre.

 

Jeg synes det er bra å oppmuntre til å få best mulige karakterer, men samtidig må man jo gjøre klart for barna at man er like glade i dem uansett hvaslags karakterer de får på skolen- og at det å få lavere karakter enn man hadde forventet ikke er verdens undergang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er aldri fornøyd med middelmådige karakterer som 4 og C. Jeg forventer bedre av meg selv og synes det å være helt greit at noen mennesker jobber for å være mer enn middelmådige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var heller ikke fornøyd med en 4'er når jeg gikk på ungdomsskole/videregående, og kan ærlig si at jeg heller ikke blir fornøyd med en C på Høyskolen...

 

Synes ikke det er noe galt i det, så lenge man ikke føler seg dum og blir ordentlig nedfor. Syntes det var kjipt og ble skuffet over meg selv, men lot det ikke trekke meg noe voldsomt ned alt for lenge. Gikk aldri utover selvfølelsen min i det store bildet for å si det sånn.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så "gammel" at jeg hadde et annet karaktersystem på skolen. Jeg hadde 1 G og det irriterte meg noe enormt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var kun fornøyd om jeg fikk 6 (med unntak av tysk, der var jeg sjeleglad for en 5'er) og siden har jeg kun vært fornøyd med A.

 

Hvis du har evner og ambisjoner og jobber mot de beste karakterene blir du selvfølgelig misfornøyd med 4'ere. Hvis du bare får 4'ere bør du nok enten justere forventingene eller innsatsen, men får du stort sett beste karakter tåler selvtilliten din at du er misfornøyd med en 4'er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På vgs kunne jeg være deppa i flere dager når jeg fikk 5. Fikk jeg ikke 6 i alt falt livet i grus.

Nå går jeg på høyskole og er fornøyd når jeg får B. Når jeg har fått C har det gått greit. Nå har jeg mye ansvar ved siden av som gjør at jeg ikke kan lese 24\7. Dvs barn,hund, mann som er mye borte, husarbeid osv. Når jeg gikk på vgs hadde jeg kun meg selv. Nå har jeg skjønt at jeg ikke lenger klarer å holde den standarden lenger :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man har høye forventninger til seg selv så er 4 dårlig. Jeg pleide selv ikke få særlig mange 4-ere, så jeg ble deppa av det, men visste jo at det ikke ville påvirke standpunktkarakteren min, så påvirka meg ikke så mye. Men jeg fikk 4 på muntlig eksamen en gang og da knakk jeg rett og slett sammen.

 

Hva sier dere til henne når hun reagerer på denne måten?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sier jo selvfølgelig at det er bra!

Hun har hatt det tøft på ungdomsskolen og har derfor ikke fått karakterer derifra.. Så hun er veldig flink! Ihvertfall om man ser det på den måten også! ;) mye som har blitt bedre og da syns ikke jeg 4 er noe å være lei seg over, når man ser hvordan det var før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes det er underlig at noen går inn i en depresjon fordi de får en middelmådig karakter.

Helt normalt å bli irritert, lei seg, forbanna på seg selv osv. Veldig bra å treve etter å være bedre enn middelmådig.

 

Men hvis man går inn i en depresjon pga dette, så så synes jeg det er snodig og absolutt noe som bør følges opp av foreldrene.

 

Håper inderlig at du ikke bruker ordet 'depresjon' i den betydningen det egentlig har.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym 16:57 her igjen. Jeg hadde det også tøft på ungdomsskolen, og det at jeg i det hele tatt fullførte videregående (og det til og med på vanlig tid) er et under. Men tross av at jeg hadde det vanskelig på u.skolen, og strengt tatt også vgs, så hadde var det jo ikke noe særlig å få en 4-er.

 

For henne er ikke 4 bra, og på skolen er jo dette en middels karakter, ikke en god en, så dere bør jo snakke litt dypere om dette hvis det påvirker henne såpass negativt, evt finne noen hun kan snakke med om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså ut fra desse svarene så er det flere dibbere som kun fikk fem og seks i alle fag på vgs. Det er hele to dibbere som fikk seks i alt og ble knust av en femmer.

 

Ingen i min gymnasklasse hadde så gode karakterer, noen år før meg gikk det ut en med kun seksere, og han skrev de om i avisa. Var en på naboskolen året etter meg, og han skrev de også om i lokalavisa.

 

Jeg var top ti på UiB på ex.phil i mitt år. Stolt av det, men hadde ikke bare seksere på videregående hadde både en toer og, og en treer. Karakterene på gymnaset var ikke så lett å få gode. Og jeg var en av de flinke!

 

Nei, dette tror jeg ikke på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...