Anonym bruker Skrevet 11. mai 2011 #1 Skrevet 11. mai 2011 Junior på snart 3 og jeg skulle gå til butikken for å handle is. Sa klart ifra på forhånd at han måttå gå fint sammen med mamma. Noe han også var enig i. Da vi kom ut av gårdsplassen begynte han å løpe motsatt vei, da han kom på rett vei traff vi en mann der han begynte å kjefte på mannen for mannen gikk på "hans plass!". Derretter løp han i et blomsterbed og da jeg fikk han vekk der i fra gjorde han seg vrang og ville dit igjen. Så nektet han å gå sammen med meg igjen. Holdt på lenge for å få han til å gå sammen med meg igjen. Også begynte han å kaste steiner. Og etter alt dette ble jeg så sliten at jeg orket ikke lengre så jeg sa pent i fra at NÅ skulle vi hjem! Han hylte (!!), kleip, lugget og var skikkelig vilter mens jeg løftet han hele veien hjem. Huff. Fikk meg et skikkelig kloremerke på kinnet. Skal sies at turen til butikken tar egentlig bare 5 minutter. Åååh. Hvordan håndterer dere trass? Jeg synes dette er så vanskelig jeg. :-/ Men når junior var slik allerede da vi var på tur til butikken så kunne jeg se for meg hvordan han ble når vi kom frem.
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2011 #2 Skrevet 11. mai 2011 Ga du en advarsel? Om at hvis han ikke sluttet med det tullet og begynte å gå pent gikk dere hjem igjen og det ble ingen is? Gjorde du det handlet du riktig. Ga du ingen advarsel men bare snudde gjorde du veldig feil, og jeg hadde gitt gutten en ny sjanse nå. Barn skal ha konsenkvenser for oppførselen sin, men de må få advarsel hvis du skal ta fra en gode eller straffe på annen måte.
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2011 #3 Skrevet 11. mai 2011 Ga du en advarsel? Om at hvis han ikke sluttet med det tullet og begynte å gå pent gikk dere hjem igjen og det ble ingen is? Gjorde du det handlet du riktig. Ga du ingen advarsel men bare snudde gjorde du veldig feil, og jeg hadde gitt gutten en ny sjanse nå. Barn skal ha konsenkvenser for oppførselen sin, men de må få advarsel hvis du skal ta fra en gode eller straffe på annen måte.
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2011 #4 Skrevet 11. mai 2011 Synes ikke du gjorde noe galt. Umulig å gi en oppskrift på dette da barn er ulike og på ulikt nivå. Alle situasjoner er dessuten unike. Stol på deg selv. Av og til er de små noen ufordragelige snørrunger og fortjener å bli behandlet som det spør du meg. Men selvsagt må de forstå hvorfor de blir straffet eller nektet å gjøre hva det måtte være. Og vis respekt om du klarer. Og husk å snakke om situasjonen etterpå og si at du er glad i barnet selv om du ble sint. Trass er vanskelig og slitsomt.
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2011 #5 Skrevet 11. mai 2011 Regner med at at du minte han på avtalen dere hadde når du prøvde å få han med deg igjen?! Isåfall syns jeg du gjorde helt riktig. Ville nok snakket med han om det i ettermiddag/kveld, så han fikk høre hva du har å si, og at du hører hva han har å si. Prøv igjen neste dag: Lag klar avtale Gi klar beskjed med en gang han går mot det du sier Og snu hvis du må.. Hvis dere har en god atale før dere dra hjemmefra, så ville jeg ikke latt han få mange sjanser på veien. Hvertfall ikke lokke med is 15 ganger før du tar han under armen og går hjem. Lykke til -alle har vi noen dager som er bedre enn andre! både liten og stor
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2011 #6 Skrevet 11. mai 2011 Når jeg og min gutt skal på "kosetur" til butikken har vi alltid god tid, beregner alt fra 10-30 min (tar også 5 min vanligvis). Gutten min er litt yngre enn din, men han elsker å oppdage verden rundt seg og er ikke alltid så fokusert på målet. Synes det er en herlig innstilling og lar han stort sett få holde på. En beskjed om å gå hele veien til butikken "ordentlig" kan være vanskelig å forstå for ham. Hvis isen er det eneste som er poenget (og ikke turen i seg selv), så gjør jeg det heller på en annen måte (feks tar han i vogna, lar han bli hjemme i mens, pappaen bærer han på nakken el.)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå