Gå til innhold

Hjelp meg, vær så snill... Uenig med mannen ang hva datra vår får lov til.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg syns han er altfor "likegyldig" i hva datra vår får lov til. Hun er 7,5 år og går i. 2 kl.

I går da jeg var på jobb, så hadde det kommet ei klassevenninne syklende hjem til oss. Dette er ei jente der jeg aldri har snakka med mora, hun møter aldri opp på noe som har med skolen å gjøre og jentene våre har aldri lekt med. Hverandre utenom skolen og enkelte bursdager jenta har vært i.

Mannen hadde latt jenta vår være med denne jenta hjem, på sykkel. Jenta bor ca 2 km fra oss, vi bor på ett rolig sted litt utenfor en liten by.

Jenta vår skulle komme jem kl 18.30. Strekningen hun måtte sykle er flat og har sykkel/gangsti hele veien og hun trenger ikke å krysse veien noen steder. Strekningen er den samme som hun går til/fra skolen hver dag, men med en avstikker.

 

Jeg reagerte på at mannen hadde latt henne sykle alene og følte at jeg syns det var litt feil for meg. Spurte jenta vår i morrest om hva hun hadde gjort hvis hun syklet av "jeg vet ikke" var svaret jeg fikk.

Jeg syns mannen en altfor slepphendt med hva han gir ungene lov til å gjøre, virker ikke som han tenker på at NOE kan skje og at hun er tross alt bare 7 år.

ds jeg sa til han hva jeg følte om at hun syklet alene, sa han bare " jeg tenkte det var greit, siden xxx kom syklende alene". Men vi kjenner ikke moren hennes, og aner ikke noe om forholdene der hjemme, for alt vi vet, så er det jo ikke sikkert mora visste at hun var her...

 

 

Er det jeg som er hønemor, eller mannen som er for slapp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg tenker da at nå er det på tide å få kontakt med denne mamman. så kjenner du henne til neste gang.

 

datteren din er jo 7 år og syntes sikkert det var godt å få lov til å sykle til og fra alene. men siden du ikkelikte det bør u jo snakke med henne om regler for denne friheten som hva hun kan gjøre om noe skjer.

 

du får uansett ikke gjort noe med gårdsdagen. men ett par samtaler med mannen om hva dere mener er greit og ikke og lage regler dere immellom og åpne for at man snakker sammen når man er usikker på hva den andre syntes er ok. er vel på sin plass også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns dere andre mammaer det er greit at 7 åringer sykler til/ fra venninnner alene?

Jeg spør ikke fordi jeg kritiserer noen, men fordi jeg er VELDIG usikker på hva som er greit. Huff... Alt var mye lettere da de var bittesmå, og verre skal det vel bli etter hvert:) Er jo så redd for at det skal skje noe de ikke vet hvordan de skal takle.

 

 

Hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei på 7 år og hun får være ute å leke, sykle, spille ball osv med venner uten at vi er med og overvåker henne. Jeg kjenner de fleste andre foreldrene, men ikke alle. Men ser ingen grunn til at hun ikek skulle få leke med de andre barna bare fordi jeg ikke kjenner alle foreldrene.

Jeg gir henne litt frihet og litt ansvar. Ser ut som hun takler det helt fint og hun elsker å være ute:-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker at det er helt OK at en 2.klassing (snart 3,klasse:)) får sykle 2 km alene når det er sykkelsti hele veien!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå bor jeg i by, men synes kanskje 2 km er langt å sykle alene for ei lita jente.

 

Her får ikke ungene sykle til skolen engang før de går i 4. klasse.

Jeg er fra et lite sted, og fikk selv lov å sykle avgårde da jeg var 6-7 år.

Men tidene har forandret seg, man er litt mer obs på at det finnes folk som ikke har helt ærlige hensikter.

 

Synes uansett du må snakke med jenta om regler på turen. Be henne ringe hjem før hun starter, evt når hun kommer fram. Og IKKE snakke med fremmede på turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt greit!

Jeg regner med at dere har tatt praten om at hun ikke skal snakke med fremmede uansett årsak osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gjort som din mann og latt henne få dra så lenge hun er ok til å sykle og kunne veien.

Ungene vår kan godt besøke venner selv om vi ikke kjenner foreldrene. Det er ikke sjeldent vi har besøk av "ukjente" unger heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 km er langt å sykle alene når man er 7 år. På skolene her får ikke barna lov til å sykle til og fra skolen uten en forelder/ voksen før de begynner i 5. klasse, og da må de ta sykkelsertifikatet først. Et barns syn er ikke ferdigutviklet før de er ca 12 år, blant annet klarer de ikke å bedømme avstander (hvis en bil kommer kjørende der hun skal krysse vegen) samt se hele trafikkbildet før 12-årsalderen. Så jeg synes ikke du er hønemamma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det noen år til jeg er i samme situasjon, men dette er da en strekning uten biler som dattern din kjenner godt.

 

Tror du og mannen skal lære av hverandre - du må/bør lære å slippe taket litt (som sikkert de fleste mødre må :) ) og din mann respektere at du trenger litt tid til å slippe gullungen helt alene :)

 

Selv har vi det nok litt omvent her - ikke det at jeg ikke har en liten klump i halsen - men jeg kan ikke la min frykt for at snuppa skal dette å slp seg osv begrense henne... Hadde det vært opp til mannen hadde hun nok gått konstant med hjelm, GPS sender osv siden hun begynte å krabbe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det at ungene ikke får lov til å sykle alene til skolen før 4.klasse har med skolen forsikringsansvar å gjøre.

Ungene er forsikret gjennom skolen også når de er på skoleveien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer jo helt ann på hvor dere bor om 2 km er langt eller ikke.

Synes nok du er en smule hønemor :)

Der jeg vokste opp eller der jeg bor nå rett uten for oslo er ikke 2 km langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville reagert som deg, men jeg ER hønemor!! :) Jeg lar henne gå til og fra venner alene, men det er ikke lang avstand (bor i by). Men sykling er litt mer skummelt, selv om hun mestrer det er det litt større fare for at en ulykke kan skje.

 

Digresjon: Jeg er også usikker mht å sende henne hjem til vilt fremmede folk. Har skjedd et par ganger at jeg har fått telefon om at hun er hos noen jeg aldri har hørt om siden en venninne hun var med kjenner disse, og merker at jeg ikke liker det!!!

 

Jeg ville evt fulgt henne på veien, hilst på mora og lurt på om det var ok at de leker litt, samt avtalt når hun måtte hjem. Men som sagt- jeg er nok over gjennomsnittet påpasselig, kanskje. tenker dog "better safe than sorry".. Noen som husker Engla-saken i sverige? Hun ble altså overfalt og drept aller første gang hun fikk lov å sykle alene, 10 år gammel. Slike ting greier jeg ikke glemme og da er det bedre å være litt på vakt til de er større, er min mening.

 

Ellers er vel problemstillingen klassisk. Hun er på vakt, han er laidback:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville synes det var greit, forutsatt et par ting:

 

Når denne klassevenninnen kom ville jeg bedt om å få tlf.nr til moren og tatt en samtale med henne en gang for alle. Dvs spurt om det var greit at dattera di ble med venninnen hjem. Dette bør jo uansett avklares synes jeg.

 

Når besøket var over ville jeg kjørt og hentet både jenta og sykkelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om du ikke skjønner hva jeg mener Ellen pro.. er du faktisk stokke dum. Det er forskjell på 2 km for en som bor i en stor by der er det meget langt men for folk som bor på landet er ikke 2 km langt.

 

dust

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lot aldri datteren min sykle 2km alene da hun var 2.klassing. Og har heller ingen planer om å la de andre barna få lov til det når de blir på den alderen. Syns ikke man trenger å være hønemor bare fordi man er redd for barna sine =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi her:

 

Til deg som sier datteren diner ute ov leker alene uten at dere følger med henne hele tiden. Det er dattern min også:) vi bor i ett byggefelt med 20-30 unger i småskolen/bhg alder, og alle ungene inkl vår 4 åring også løper husimellom og leker med hverandre. Akkurat nå er begge gullene mine på fotballbana og leker. Så det er ikke det at hun ikke får være alene ute. Men selve syklingen jeg sliter litt med. Og her får dem ikke sykle til skolen før dem begynner i 5 kl.

 

Takk for råd alle sammen, jeg ser jo at jeg muligens bare må la henne sykle i vei. Og hun vet veldig godt at ikke alle mennesker er snille, hin vet hun ikke får snakke med folk hun kjenner. Vi har ett par foreldre i klassa hennes (naboer og min bestevenninne) som jeg har sagt at er hekt greit at hun sitter på med hjem fra skolen. INGEN andre uten avtale. Hun vet at det finnes voksne som stjeler bran og prøver å lure dem osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...