Gå til innhold

Barn straks 3 år i stol med bilens belte ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun sitter forovervendt nå men i stol nr. 2. Har hørt at det ikke er bra at de sitter forovervendt med 5-punkt sele så lurer på om vi skal gå for stol nr 3, altså pute med rygg og bilens belte. Eldstemann har maxi-cosi rodi og vi er super fornøyd med det, tenkte å kjøpe det samme til henne.

Hun veier 16 kg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det anbefales å sitte bakovervendt til de er minst fire år.

Skrevet

Neeeeeei, er det sant ?

Selvfølgelig vet jeg jo det. Men det var heller ikke spørsmålet mitt.

Skrevet

Egentig bør hun sitte bakovervendt 1 år til, men hvis man først skal snu til forovervendt, er det en bedre løsning å sitte i beltestol med bilens belte. Dette har jeg selv vært i kontakt med Tygg Trafikk om da vi skulle snu minstejenta da hun var 4 år. Fremovervendt i 5-punkts er ikke noen god løsning.

Skrevet

mye som anbefales...man må finne det ut selv egentli.

jeg ha en datter på 7 år som har vært femovervendt siden 3 år ca...

vi hadde en alvorlig kræsj med en trailer i front og i siden på denne (utrolig vi overlevde) og datteren min satt fremovervendt men INGEN skader eller noe. skal ikke påstå at det ikke kan bli skader av å sitte forovervedt, det gjør jeg ikke. men det er ingenting som har garanti uansett... det man velger for man finne ut av selv. hva som dere føler er greit for dere. vi kunne ikke ha noen av barna bakover pga oppkast osv....(bare når de hadde babysetet)

kjøpte da sånn sete med rygg og side"pute" til dattera mi. der satt hun til nå. nå bruker vi integrert sete som er i bilen.

Skrevet

Takk for svar : )

Skrevet

Flaks kan alle ha.

Maxi cosi rody i den enkleste utgaven er en DÅRLIG stol, den lages kun for å være billig og gir lite støtte i en kollisjon. De andre rodystolene som koster 1800 kroner og opp er veldig mye bedre. Om barnet har passert 15 kg kan det sitte i beltestol ja, og da unngår man dobbelrykk i nakken men fordeler belastningen på hele kroppen.

Skrevet

Dette er svaret jeg fikk av trygg trafikk når jeg spurte om akkurat det samme. Eneste forskjellen er at sønnen min er 4 år, og akkurat 15 kilo:

Hei,

Så flott at han har sittet bakovervendt så lenge. Du kan egentlig velge mellom å snu setet og sette ham forovervendt, eller kjøpe en beltestol. Jeg vil selvfølgelig anbefale deg at han sitter bakovervendt en god stund til siden han er såpass lett, men har forståelse for at det kan bli vanskelig hvis setet skal flyttes rundt. Men hvis du har tid til å feste setet bakovervendt de gangene dere skal kjøre, er det det beste. Siden dette er et kombisetet, kan du like gjerne bruke det noen år til, og så kjøpe en beltestol når han har blitt litt større og noen kilo tyngre. Han kan sitte i beltestol allerede nå, men når han er så lett, synes jeg kanskje det er best å bruke de integrerte beltene i stolen slik at skuldrene holdes bedre på plass.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Det er den dyre rodi-stolen vi har. Kjempe bra sete.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...