Gå til innhold

Vending vs keisersnitt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 36+2 uker på vei og babyen min har ligget i tverr/skråleie i flere uker. Jeg skal på ultralyd på sykehuset neste uke og må ta stilling til om jeg vil forsøke vending av babyen eller planlagt keisersnitt. Siden dette er siste babyen så har jeg selvsagt mest lyst til å føde normalt, men dette med å vende babyen stresser meg like mye som KS. Er det noen som kan gi meg tips om hvor jeg kan lese om vending? Finner liksom ikke noe faglig på nettet. Jeg tar også imot alt av erfaringer:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med akupunktur da?

Er det uaktuelt med setefødsel?

Skrevet

Jeg vurderer akupunktur men vet ikke om jeg rekker det. Jeg er 37 uker på mandag (akupunktøren vil ikke gjøre noe før det) og timen er på onsdag. Setefødsel er helt uaktuelt. Babyen er ikke i seteleie, men ligger på tvers.

Gjest Kira ønsker seg en til ♥
Skrevet

Ser at vi hadde omkring den samme problemstillingen, så kan jo fortelle min historie.

Babyen min varierte mellom tverr/sete/skrå i flere uker, men ente opp i tverrleie den siste tiden. Var til samtale på sykehuset ang vending vs keisersnitt, og etter mye om og men fant jeg ut at vending ikke var noe for meg. Må innrømme at sykehuset presset veldig på for vending, men heldigvis ble jeg etterhver hørt. Det ble satt opp en time to uker før termin, og hvis ikke ungen hadde snudd seg naturlig innen da skulle jeg få time til ks. På den kontrollen hadde ingenting forandret seg, så fikk innvilget planlagt ks noen dager før termin.

Nå er jeg veldig glad for at jeg gjorde det, fordi under ks fikk jeg beskjed om at jeg hadde en feil ved livmoren som sannsynligvis ville ført til livmorruptur ved rier. Har derfor fått beskjed om at jeg aldri kan føde normalt, og at vending også ville vært "farlig" for meg. Så er glad for at jeg fulgte magefølelsen min.

Må innrømme at ks stresset meg fryktelig det også, fordi jeg ønsket virkelig en vaginal fødsel. Og det er ganske trist å ikke få oppleve det, selv om vi er heldige som har ks i slike situasjoner. Selve operasjonen var ikke så morsom, fordi det er ofte vanskelig å få ut barna som ligger i dette leie. Men tiden etterpå gikk kjempe bra, og var kun på sykehuset i 2,5 døgn.

Så følg magefølelsen din, og finn ut hva som er riktig for deg. Og for all del ikke la noen presse deg til noe du ikke vil. Lykke til;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...