Anonym bruker Skrevet 11. mai 2011 #1 Skrevet 11. mai 2011 Med søtsaker tenker jeg på: Nugatti og andre sjokoladepålegg Syltetøy Honnykorn, sjokopops og andre usunne frokostblandinger Saft Brus Boller og andre søte bakevarer Kjeks og kaker Godterier (smågodt, sjokolade osv) Chips Pannekaker med sukker Sukker på diverse mat Sjokolademelk og kakao Med mer.
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2011 #2 Skrevet 11. mai 2011 Det har jeg ikke noen statestikk på, han kan få syltetøy om vi spiser lunsj hos mormor. Og en bolle om vi er på shopping osv. Men har ikke vane med å gi han slike ting hjemme på vanlige dager. Han er 2år foresten.
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2011 #3 Skrevet 11. mai 2011 Han får en teskje syltetøy på havregrøten hver dag. Han får bolle/kake ca 2 ganger i uka (bursdager i bhg + helgekos) Vi har kakao til kveldsmaten et par ganger i måneden Ellers får han litt is av og til, men som regel deler han den med oss Han er for liten for snop enda.
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2011 #4 Skrevet 11. mai 2011 Han får godteri til barne tv på lørdager. Ellers spiser vi ikke sjokoladepålegg etc. Dvs, han vet ikke at det finnes - aldri introdusert det! Ellers får han en is i ny og ne om sommeren og en bolle hvis vi er på shopping etc. Er vi på besøk får han det som serveres. Sånne sukker-frokost-blandinger har jeg ikke introdusert, ingen planer om det heller. Min sønn er 4,5 år.
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2011 #5 Skrevet 11. mai 2011 spiser ofte frokostblanding... kanskje annenhver dag? og nugatti i helgene og drikker sjokodrikker i ny og ne. ellers er det jo litt sjokolade på lørdagene. De andre tingene er det sjelden de spiser, og det kommer vell av at de ikke syns det er så veldig godt tenker jeg
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2011 #6 Skrevet 11. mai 2011 Jeg tror det er annenhver dag. Særlig nå på sommeren blir det mye is. Vi ahr et helt avslappet forhold til sukker. Barna er ikke overvektige, ei helelr vi foreldre, vi trener 2-3 ganger i uka. Det samme gjør barna og når de har penger så kan de få kjøpe seg noe godt. Resultatet av å være så avslappet er barn som ikke maser om godteri eller higer etter lørdager slik andre barn gjør. De spiser faktisk noen ganger bare halvparten av lørdagsgodten sin. Hysteri fører ofte til "godtesyke" barn. Har sett det hos søsteren. Der var det KUN godte på lørdag ALDRI en eneste godteri utenom og nå er barna halt ville. De er 16 og 18 år og veier over 80 kg og sitter bare og spiser snop.
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2011 #7 Skrevet 11. mai 2011 Hver eneste dag! Vi bruker en liten søtbit av noe til dessert hver dag.Men når jeg sier liten - så mener jeg liten (f.eks. en sjokoladebit). Ser ikke noe problem med dette i det hele tatt så lenge det er litt og ikke hoveddelen av det hun får i seg og at det skjer som avslutning av et måltid. Spiser hun ikke middag, blir det ikke dessert heller. (men det skjer aldri).
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2011 #8 Skrevet 11. mai 2011 Syltetøy får barnet på 3 år kanskje 1 gang i uken hjemme. De serverer syltetøy i barnehagen også, så hun spiser det der noen ganger. Ellers får hun lørdagsgodt og av og til en is, bolle eller vaffel selv om det ikke er lørdag (f eks hvis det er fint vær og vi er ute på tur og koser oss eller vi er på besøk). Men hun får så å si aldri kjeks og godt hvis det ikke er noe spesielt. Ingen av oss spiser sjokoladepålegg, frokostblandinger og mat med sukker på.
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2011 #9 Skrevet 11. mai 2011 Med din deffenisjon av "søtsaker" spiser de det sikkert 4 ganger i uka. Ser ikke noe problem i det. Sukker er ikke farlig, det er mye sukker som kan være et problem.
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2011 #10 Skrevet 11. mai 2011 Hun får litt godteri, noen biter smågodt eller sjokolade til barneTV i helgene. Ellers hebder det hun får en is, eller ei pastill eske hvis vi er ute i varmen eller på besøk. Bolle eller kake får hun hvis det blir servert borte, ellers baker vi innemellom noe godt i helga sjokoladepålegg finnes ikke i huset, og pannekaker har vi kanskje et par ganger i halvåret? Men vi stresser ikke med om hun spiser sukker på grøten, eller på pannekakene for den del. Det er heller ikke big deal om hun får kake på en tirsdag. Saft og brus liker hun ikke, men juice er egentli ikke stort bedre, annet enn at det er fryktsukker i stedet. Hun får juice kanskje fire dager i uka, men vi begrenser det til maks et glass da hun fort får vondt i magen av det. Vi er ikke så hysteriske på det med sukker. Prim på skiva får hun, brunost også ! Syltetøy er vi ikke fan av, annet enn hjemmelaget, skjelden vi har det på skiva da. Yoghurt får hun nesten hver dag ! Så lenge hun spiser litt av alt, grønnsaker og frukt og det ikke er noe hysteri så tenker jeg at hun skal få spise det hun vil ! Stresse med det får vi gjøre hvis det blir et problem...
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2011 #11 Skrevet 11. mai 2011 He, he. Litt morsomt å se at alle som ligger i øvre skikt når det gjelder sukker i hverdagen har behov for å forsvare seg med at de "ikke er hysteriske"... :-)
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2011 #12 Skrevet 11. mai 2011 Forsvare og forsvare - jeg er hjertens enig med 09.15. Vi har et vennepar som er det jeg vil betegne som hysteriske, bare at det går andre veien: alt skal være sukkerfritt - barna skal kun få eple der vi andre tar oss en is. Men resultatet er at barna jo blir helt ville når de først får noe noe. Der våre barn godt kan la lørdagsgodteriet stå halvoppspist, kaster de seg over alt som måtte komme av søtt på bordet - og tar gjerne det barna våre har latt stå igjen. Da synes jeg det er bedre å si: "Vi er ikke hysteriske på sukker, men som med alt annet: alt med måte"! Vi er forresten også slanke og aktive og trener masse; da kan man også unne seg kos...
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2011 #13 Skrevet 11. mai 2011 Nugatti etc - nesten aldri, ikke så glad i det Syltetøy - aldri, liker det ikke Honnykorn etc - veldig sjeldent, kjøper ikke sånt selv Saft, ca annenhver middag Brus - en gang i måneden, bedre med saft :-) Boller ,kjeks, kaker - kanskje en gang i uka Godterier - lørdag (spiser ikke så mye) Chips - e1-2 gang i måneden kanskje Pannekaker med sukker - ca 2 ganger i mnd Sukker - på grøten lørdag Sjokolademelk etc - aldri (liker det ikke) Og dere da HI?
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2011 #14 Skrevet 11. mai 2011 Takk for mange svar. Vi spiser veldig lite søtt her hjemme. Vi har hverken lørdagsgodt, saft, brus og alt det andre i hus. Mannen min liker det ikke og har aldri fått det hjemme. Han smakte godteri første gang som 25 åring da han traff meg. Jeg spiser litt sjokolade men det er alt og kun en dag i uka fordi jeg ikke har lyst på mer. Jeg har jo egne penger så det går kun på at vi ikke ønsker å ha søtsakene i hus. Barna får spise det de vil på besøk og i bursdager. De er også med når vi handler og kan velge en ting de vil kjøpe, hva de vil. De velger små juice, frukt, pålegg osv. Jeg opplever ikke slik noen over skriver at de hiver seg over søtsakene og blir helt ville. De lar søtsakene stå og tar gjerne en bit hvis verten maser om at de må. I barnebursdager tar de med godteposene hjem og legger dem i skapet hvor de blir stående til det kastes. De kan år som helst hente det. Når barna ikke vet hva det er så hiver de seg ikke over det heller er min erfaring. Jeg tror nok barn som blir nektet denne type mat føler mer trang for å få dette. Vi er veldig opptatt av matglede her og lager mye god og sunn mat sammen alle sammen. Jeg tror man spiser det man blir lært opp til å spise. Andre må spise det de vil tenker jeg så spiser jeg det jeg vil. hi
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2011 #15 Skrevet 11. mai 2011 Jeg har en datter som jeg må passe på når det gjelder vekten, hun er en hund etter søtsaker og vi har jevnlige diskusjoner om hva hun kan få en vanlig hverdag. Det har ført til at vi ikke kan ha liggende kjeks/kaker og slikt, i så fall må vi gjemme det bort. Vi har innført nugatti og godteri på lørdager.Og det gleder de seg til. Ellers så blir det en is innimellom, helst saftis. De får litt sukker på havregryn m/melk. ellers så er det kun sunne frokostblandinger jeg kjøper inn. Brus og chips er også forbeholdt lørdager, Sjokolademelk får de en sjelden gang. Syltetøy har vi ikke innført som en usunn ting hos oss, men det spiser de ikke så ofte. Prøver å ikke være hysterisk og liker heller å overraske jentene med at i dag skal dere får sjokolademelk eller en nugattiskive utenom lørdagen. Det er utrolig hvor glad en kan bli for en nugattiskive en ikke regnet med. Ellers så får de jo selvsagt spise det de får servert i selskaper og en godbit hos bestemor og bestefar. Det er jo ikke så ofte. Men som sagt så kan vi ikke ha så mye usunt liggende for da blir det et evig mas og sniking i skuffene. Jeg kjøper masse frukt som jentene liker, vannmelon og honningmelon er en slager, og jeg lager smoothies innimellom. Jeg pleier også å dele skivene i mange små biter og så ta sunt pålegg på, da er det mye morsommere å spise dem. En kanapè kveldsmat som vi kaller det :-) Tar litt tid, men det gjør ingenting. Makrell i tomat går i allefall ned på høykant. Det er ikke lett når en har barn med vektproblemer og en må passe på hele tiden. Storesøsteren er helt motsatt. Det kan jo være noe genetisk for den saks skyld. Jeg føler meg iallefall alt for streng av og til, men jeg vil jo bare det beste for døtrene mine.
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2011 #16 Skrevet 11. mai 2011 Nugatti og andre sjokoladepålegg - aldri fått Syltetøy - liker ikke Honnykorn, sjokopops og andre usunne frokostblandinger - aldri fått Saft - noen ganger på besøk Brus - noen ganger på besøk, får litt farris i helgene Boller og andre søte bakevarer - tilstelninger og cafeturer, kanskje 2 ganger i mnd. Kjeks og kaker - tilstelninger, varierende Godterier (smågodt, sjokolade osv) - lørdag eller fredag, evt spesielle dager Chips - noen ganger i helgene Pannekaker med sukker - kanskje 1 gang i mnd Sukker på diverse mat Hm, hva skulle det være? aldri tror jeg Sjokolademelk og kakao - kakao på tur i vinter, fått sjokolademelk et par ganger. +is en liten is når det passer ser og er varmt. Han er 2,5 år
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2011 #17 Skrevet 11. mai 2011 Anonym 10:57 Han får prim og brunost innimellom. Frukt hver dag. Yoghurt hver dag i barnehagen.. Sukker i mye da.. ketchup på pølsa.
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2011 #18 Skrevet 11. mai 2011 1 dag i uken (lørdag). Men blir jo ofte litt kjeks eller skruer på søndagen også, spesielt om vi drar på tur i fin vær.. Ellers har vi ikke syltetøy eller nugatti...tror ikke barna vet hva nugatti er en gang.... Ketsjup,yoghurt og biola får de hver dag..som regel.. Er langt fra hysterisk og kjøper gjerne en is til de hvis vi er i butikken...
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2011 #19 Skrevet 11. mai 2011 Fikk ingenting før 1 årsdagen(altså ikke juice, saft,is, krem, kjeks++). Nugatti og andre sjokoladepålegg - fått 2 ganger hos bestemor Syltetøy - har vi ikke hjemme Honnykorn, sjokopops og andre usunne frokostblandinger - aldri fått Saft - aldri fått hos oss. Fikk til risgrøten på julaften i fjor. Brus - aldri fått. Hvorfor skal de drikke det?? Boller og andre søte bakevarer - ca 2 ganger i måneden Kjeks og kaker - grove kjeks uten sukker for hun av og til. ca 1 gang i uken. Godterier (smågodt, sjokolade osv) - får ikke det av oss. kanskje 1 gang i måneden hos besteforeldre,og da sjokolade, ikke annet kliss. Chips - når vi er i varme strøk. må binde vannet med noe. Pannekaker med sukker - 1 gang annenhver måned. varierer om hun vil ha moste bær eller sukker. Sukker på diverse mat. aldri tror jeg Sjokolademelk og kakao - et lite glass hver lørdag morgen. da koser hun og faren seg. HI: jeg(og min lege forøvrig) ser også på juice som "søtsaker" også. så det er maks en gang i uken. til vanlig spiser vi frukt. Nå når det er varmt har vi kjøpt inn sånne mini saftis(da mener jeg mini) fra isbilen. de er perfekte! så hun får vel kanskje 2 i uka. Hun er 2,5 år
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2011 #20 Skrevet 11. mai 2011 Du kan godt kalle det "forsvar". Jeg er ikke i øvre skikt i forhold til hvor mye sukker barna mine spiser, men det ser slik ut hvis man svarer på spørsmålet til HI og det virker ikke som HI forstår at litt sukker er helt greit. Vi lager or eksempel rørt syltetøy av bær fra fryseboksen og litt sukker ganske ofte. Ungene spiser da kansje en spiseskje av det hver annen dag. Kaker eller godteri får de en dag i uka og nesten hver uke får de enten grøt eller pannekaker med sukker. Det vil si at de spiser "søtsaker" nesten hver dag. Jeg vil likevel si de har et meget godt og variert kosthold.
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2011 #21 Skrevet 11. mai 2011 Kanskje en brødskive i uken med syltetøy. Han liker bare sunne ting, og vi har fått beskjed om at han burde gå en kg eller to opp i vekt... Prøver å friste han med alt mulig, eneste han liker litt er melkesjokolade, men max en rute kanskje en gang hver 14 dag. Liker ingenting av det på lista di.. Vil gjerne ha en rå gulerot eller mango til "kosemat" foran tv. Skjønner ingenting, selv elsker jeg godteri og har alltid en skål fremme med noe godt. Han elsker fisk til middag, kokt brokkoli og grovbrød, hehe, raringen min. (5 år) Minste på 8 mnd får naturlig nok ikke slike ting ennå.
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2011 #22 Skrevet 11. mai 2011 Nugatti og andre sjokoladepålegg - aldri fått, og ikke får han det heller før han kan kjøpe det selv. Syltetøy - liker ikke. Honnykorn, sjokopops og andre usunne frokostblandinger - aldri fått Saft -aldri fått. Brus - har stjålet noen super ved et par anledninger ellers får han det ikke. Boller og andre søte bakevarer - aldri. Er vi ute og han er sulten kjøper jeg fiskekaker eller frukt. Kjeks og kaker - kaker ved bursdager (mao sjelden siden han går i sukkerfri barnehage) Grove kjeks med lite sukker får han noen ganger i uken. Godterier (smågodt, sjokolade osv) - ved spesielle anledninger, påske, jul osv. Chips -aldri. Pannekaker med sukker - han har aldri fått pannekaker (jeg hater det) Sukker på diverse mat - aldri. Sjokolademelk og kakao - meget sjelden. Han er 2,5 år og småspist. Da fyller jeg hvertfall ikke opp med tomme kalorier. Vil ikke ha et hysterisk forhold til det for det tror jeg er usunt, men han er 2,5 år og vet knapt at sjokolade eksisterer hvorfor skal jeg kjøpe og introdusere det til han bare fordi det er så koselig? han spiser mye frukt og yoghurt. Får litt sukker gjennom yoghurten, men vi blander litago med naturell yoghurt. Har ingen illusjoner om at jeg klarer å overtale han til å aldri spise noe av dette, men så lenge han ikke er interessert skal ikke jeg oppmuntre han hvertfall!
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2011 #23 Skrevet 11. mai 2011 Ingenting fast her. Hun får smake litt når vi er i selskaper og kan få en liten smak av brus eller søte bakevarer hvis vi er sammen med bestemoren hennes på cafe. Ellers bruker vi ikke sukker i matlaging eller søte pålegg, heller ikke søte drikker. Gjennomsnittet blir vel kanskje en gang hver 14. dag at ho får en liten smak...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå