Gå til innhold

Har man kun 10 syktbarn-dager i Norge?


malingus

Anbefalte innlegg

Hva skjer etter at de er brukt opp da? Må man ta av ferien sin??

Her i Sverige får man väre hjemme med sykt barn så ofte man vil (klart det vil sjekkes om det blir mistanke om misbruk da), og jobben betaler ikke for det. Alt kommer direkte fra försäkringskassan.

Virker rart at et barn bare an väre sykt 20 dager (hver av foreldrene har 10) i löpet av et år, ellers må foreldrene bruke ferie eller ulönnet permisjon... Opplys meg! Nysgjerrig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 dager pr forelder ja, skikkelig surt for oss som har sykt barn mer enn det!

Startet året med å bruke 7 av de pga influensa.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har faren til ungen min brukt opp alle pga sykehusbesøg og ungen er bare 3 mnd. skal søke om mer nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at dette er dager som arbeidsgiver betaler for da...

Syke barn og syke arbeidstaere koster bedriftene enorme summer. Bare husk at 20 dager (som man har rett på tilsammen) tisvarer 4 uker borte fra jobben! Så kan man begynne å regne over kostnadene.

 

Vi er passe bortskjemte i dette landet, skal ikke dekke en dritt selv, vi har verdens lengste ferier, gode helsetilbud som er gratis osv. Også blir det ramaskrik dersom man må ta en feriedag eller to når arvingen er syk.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sykt barn, så kan dere få pleiepenger (begge to). Det betyr at far får fri med lønn og mor får forlenget permisjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er feil 07:14.

Pleiepenger ytes i forbindelse med poliklinisk behandling eller hvis barnets sykdom er i en fase som er svært alvorlig. I henhold til begge disse paragrafene er det er vilkår at det er behov for døgnkontinuerlig tilsyn og pleie. I forbindelse med poliklinisk behandling er det bare en av foreldrene som har har krav på det. Og i forbindelse med svært alvorlig sykdom eller skade kan begge foreldre få dersom det er behov for det.

Pleiepenger er ikke ment for foreldre som har kronisk syke barn , dette kommer helt klart frem i retningslinjene.

Det er sykehuslegene som kan søke om pleiepenger, ikke fastlegen. Det må altså foreligge en sykehusinnleggelse eller poliklinisk behandling for at man kan søke om pleiepenger.

Det er heller ikke riktig at mor får forskjøvet permisjon. Dette gjelder kun i de periodene barnet er innlagt. Forøvrig har ikke mor rett på pleiepenger så lenge hun er i permisjon. Hovedvilkåret for pleiepenger er at man har et inntektstap. Når man mottar foreldrepenger har man ikke inntektstap.

 

Jmf folketrygdlovens §§ 9-10 og 9-11:

 

Til et medlem som har omsorg for barn under 12 år som er eller har vært innlagt i helseinstitusjon eller er behandlet poliklinisk i sykehus, ytes det pleiepenger hvis barnet trenger kontinuerlig tilsyn og pleie. Også andre enn barnets foreldre kan få pleiepenger dersom det er nødvendig av hensyn til barnet. Pleiepenger tilstås når pleiebehovet strekker seg over mer enn sju kalenderdager. Det er et vilkår at det ikke ytes pleiepenger etter § 9-11. Pleiepenger etter denne bestemmelsen kan ikke gis begge foreldre samtidig.

 

Dersom barnet er kronisk sykt eller funksjonshemmet, gjelder retten til barnet fyller 18 år.

 

 

Til et medlem som har omsorg for barn under 18 år som har en livstruende eller annen svært alvorlig sykdom eller skade, ytes det pleiepenger. Det er et vilkår at medlemmet av hensyn til barnet må oppholde seg i en helseinstitusjon mens barnet er innlagt, eller må være hjemme fordi barnet trenger kontinuerlig tilsyn og pleie. Begge foreldre kan få pleiepenger samtidig, hvis det er behov for det. Også andre enn barnets foreldre kan få pleiepenger dersom det er nødvendig av hensyn til barnet.

 

Når sykdom som nevnt i første ledd må anses for varig, er retten til pleiepenger begrenset til perioder hvor sykdommen er ustabil. Når barnet lider av en svært alvorlig progredierende sykdom, kan det foreligge en kontinuerlig rett til pleiepenger. Det kan også utbetales pleiepenger i startfasen av en svært alvorlig, varig sykdom.

 

Til et medlem som har omsorgen for en psykisk utviklingshemmet person som har en livstruende eller annen svært alvorlig sykdom eller skade, ytes det pleiepenger uten hensyn til aldersgrensen på 18 år.

 

Den som har mottatt fulle pleiepenger i minst tre år har rett til fortsatt ytelse i inntil tre måneder etter at pleieforholdet har opphørt fordi barnet dør. Ved eventuell arbeidsinntekt i denne perioden ytes graderte pleiepenger etter reglene i § 9-11a.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk så flott at vi faktisk kan få betalt for å være hjemme med barn som vi selv har valgt å få.

Jeg synes det er fantastisk at man kan få lov å bli hjemme og kose for sitt syke barn og likevel få lønn for dagen.

 

I mange andre land vil man ikke få betalt for barn-syk dag.

 

Når dagene er brukt opp må man enten ta ut ferie, avspasering, jobbe hjemme fra, ta med barnet på jobb, fri uten lønn eller finne barnevakt.

 

Det eneste jeg synes er rart er at man får 20 dager for 1 barn, men om man har 2 barn får man ikke flere dager. Først når man får 3 barn får man 5 dager ekstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har liksom aldri satt meg inn i de reglene her jeg. Datteren min var jo bare 2,5 da jeg flyttet fra Norge og hadde da bare jobbet deltid og sjeldent värt hjemme med henne pga sykdom.

 

Det siste du skriver her anonym 08:47 höres jo rart ut da. At det ikke er 20 dager pr barn. Så de regner med at når du har fått to barn så kan man "samkjöre" sykdomsperiodene deres? haha :)

Nei her i Sverige er det visstnok ingen sånne begrensninger. Blir liksom på samme måte med et barn som med egenmeldinger her. Man kan väre borte inntill 5 arbeidsdager tror jeg, för man må ha en sjukskrivning, og samme gjelder ens barn.

 

Mange ting som er bedre i Norge her. Veldig mye.

Men särlig når det kommer til foreldre og barn er det MYE bedre her. Permisjonordnngen er f.eks helt genial! Så enkel og fleksibelt. Man må ikke planlegge på forhånd hvem som skal väre hjeme når, og hvor lenge (utenom i forhold til arbeidsgiver da såklart). Så selv om man aldri får mer enn 80% utbetalt er det mye bedre.

Og så dette med "syktbarn-dager" som min samboer aldri hadde hört om. Han stoppet meg da jeg pratet og bare "say what? Sykt barn hva for no?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i Sverige får du jo ikke betalt 1.dagen som barnet er syk, så du taper på det økonomisk. Her får man hvertfall betalt for alle dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer ikke. Ingen karensdag på dag, det gjelder kun en selv/voksne. Derimot får man bare utbetalt 80% av lönnen.

Joda vi er kjempeheldige i Norge som har alle de godene og rettighetene vi har. Men et problem er at vi er veldig firkantet og lite fleksible ser jeg.

Men i dette tilfellet ville jeg heller valgt å få bare 80% lönn, enn å kun ha 10 dager. Men da er det vel bra jeg bor i Sverige... :)

Det kjipe her er at du aldri får ut 100% så sant du ikke er på jobben. Hverken ved foreldreledighet, egen sykdom eller barns sykdom. I tillegg til at de har en karensdag ved egen sykdom. Men det kan jo også väre en bra ting faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare føye til at når man får tredje barn får hver av foreldrene 5 dager ekstra, dvs 15 dager hver, 30 totalt. Heldigvis har vi barn som nesten aldri er syke. Har aldri hatt behov for å bruke alle sykt barn-dagene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

BARE 20 dager? Synes det er mye jeg da.

 

Ingen av våre barn har noensinne vært syke så mye som 20 dager i løpet av et år. Det har de ikke til sammen en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mange er 20 dager mer enn nok, og alle dager brukes ikke.

For andre er det vel lite og man skulle behöve fler. Selv uten at barnet har noen sykdom/diagnose.

Liker nok ordningen her i Sverige bedre ja. Her er det jo ingen som bestemmer hvor mye eller lite barnet ditt får väre syk.

Her går også alt som har med barn å gjöre via försäkringskassan. Arbeidsgiver betaler ikke. Höres fornuftig ut i mine örer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...