Anonym bruker Skrevet 10. mai 2011 #1 Skrevet 10. mai 2011 Hva er odelstakst? Er det forskjellig fra eiendom til eiendom eller er det fast? Jeg leser at det er ca 70% av takst men også at det ikke er det.
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2011 #2 Skrevet 10. mai 2011 Takst på landbrukseiendommer regnes ut på et annet grunnlag enn takst for f.eks boligeiendommer. Det er forskjellig fra eiendom til eiendom ja. Taksten legger større vekt på hva driften av gården er verdt, ikke bare hva bygninger er verdt.
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2011 #3 Skrevet 10. mai 2011 Men er det slik at den er litt lavere enn "vanlig takst". Og når bygningen er gammel og utdatert (ca 100 år). 25 dekar jord som er forpaktet bort. Blir dyrket jordbær og korn der nå. har beliggenhet noe å si?
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2011 #4 Skrevet 10. mai 2011 Er du sikker på at det er odel med så lite som 25 dekar jord????? Jeg mener å ha hørt at odelstakst ligger på sånn ca 90 % av normal takst. Den som eier en eiendom med odel, kan også selge til hvem han/hun vil, og så må den som har odel "ta den tilbake" på odel innen et år. Den saken som ev. oppstår må bekostes av den personen som vil ha gården på odel. Så tviler på at det ev. lønner seg..... Hvis det derimot ikke er noen tvist i saken, så blir det vel litt lavere enn normal takst da... Odelsloven er for øvrig litt komplisert, har nemlig studert den en del da jeg trodde jeg kom til å havne i en slik situasjon som beskrevet over....
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2011 #5 Skrevet 10. mai 2011 Generelt sett lavere enn vanlig takst ja. Siden det tydligvis ikke er noe dyrehold på gården så vil jeg anta at taksten blir endel lavere en vanlig eiendomstakst, fordi kun dyking av jord osv er ikke mye å tjene på så det er ikke så stort inntektsgrunnlag på taksten. Hadde det vært melkeproduksjon osv så blir det vurderinger utifra inntektsgrunnlaget det gir driften.
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2011 #6 Skrevet 10. mai 2011 Jeg tror det er 25 dekar som er grensen. Om det ikke er tvist nå så blir det nok det etterhvert. Stemor vil selge gården til sine barn (hun eier halvparten). Min far har odel og storebror har odelsrett. Jeg og min bror ønsker å beholde gården i familien. Ikke pga penger men fordi den betyr mye for oss. Stemors barn har ingen følelsesmessige bånd til gården og de vil nok kun kjøpe for å tjene på det senere. Min far gjør det stemor vil.
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2011 #7 Skrevet 10. mai 2011 Med jord og skog (i vårt tilfelle) så var taksten ca 25% under "normal" takst. Det tas hensyn til om bygningeneer tidsriktig innredet osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå