Gå til innhold

Hvilken av disse bunadene ville du valgt?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer jo ann på hvor familien din kommer fra.

Min kommer fra kyststrøk så jeg har derfor blå.

Skrevet

Begge er veldig fine, men personlig synes jeg grønn er finest :)

Skrevet

Er du fra kysten så velger du blå.

Er du fra innlandet så velger du grønn.

Skrevet

Håper du er fra nordland! :)

Skrevet

Oj, det visste jeg faktisk ikke. Jeg har røttene mine derfra men har aldri bodd der selv, men siden slekta mi kommer fra ei forblåst øy ved Bodø så blir vel blå mest riktig da! ;)

HI

Skrevet

Blå, men jeg ville hatt den som hørte til der jeg kommer fra.

Skrevet

Blå! Jeg har den, uten att jeg er fra kysten

Skrevet

Blå! Jeg har den, uten att jeg er fra kysten

Skrevet

Jeg har blå, men er ikke fra kysten..

Skrevet

Blikket mitt fallt først på den blå, var litt "friskere" enn den grønne, men nå er det ikke jeg som bestemmer;)

Skrevet

Med mine farger så hadde jeg valgt grønn. Mormor sier at det bare er tull dette med innland og kyst. Bare en bunadsmyte:)

Skrevet

Jeg tenkte egentlig grønn først, jeg er blond med grønne øyne og lurer nok på om det kanskje vil passe best. Jeg blir ofte litt blek i blått.

HI

Skrevet

Jeg har blå og min mor har grønn..

Jeg er veldig fornøyd med valget av farge, men av og til når vi er sammen på 17. Mai, så tar jeg meg selv i å lure på om jeg heller skulle valgt den grønne.. Men så slår jeg det ganske fort fra meg ;o)

Skrevet

Da tar du den grønne=) Jeg har grønne øyne og rødbrunt hår. Jeg hadde tatt den grønne, ikke bare fordi jeg kler den fargen best, men også fordi jeg liker den grønne veldig godt.

Skrevet

ta den du kler best!

Kler du grønt så ta den, den er ikke så vanlig som den blå.

Kryr av blå nordlandsbunader her i Oslo.

Selv har jeg en blå nordlandsbunad (er født i Bodø), men får meg Tromsø Festdrakt (har bodd der siden jeg var 13) til neste år, og den er heldigvis ikke å se overalt.

Synes nesten det er for mange nordlandsbunader... er jo ikke akkurat den mest folkerike delen av Norge heller.

Skrevet

Den grønne er den eldste varianten, den blå ble mer vanlig på 70-80-tallet. Jeg ble konfirmert i 1987, da var den blå blitt vanlig.

Etterhvert ble det etablert at blå var for kystfolket og grønn for innlandsfolket. Det er en etablert oppfatning i Nordland, selv om det kanskje ikke er "vedtatt" av noen bunadsnemd el.l. Om man kommer fra kysten og velger en grønn bunad np for tiden må man nok forklare mye:)

Skrevet

hahahah forklare mye, for noe tull! :P her velger man den man liker best ;) Selv liker jeg grønn best. Jeg er blond med blå øyne og syns grønn bunad passer meg best. Jeg bor langs helgelandskysten og her er den nok ca 50/50% andel an grønn å blå om man ser på alle. Ser at den blå er mer populær blandt de unge, men jeg har alltid syns den grønne er penest jeg. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...