Anonym bruker Skrevet 10. mai 2011 #1 Skrevet 10. mai 2011 Jeg leter etter leilighet men eneste inntekta mi nå er dagpenger. Bor hos onkeln min men jeg kan ikke bo her. Føler jeg kan ikke gjøre her som jeg har lyst til og han røyker og drikk hele dagan og han er hjemme hele tiden. Jeg slit med å få leilighet. Ei dame som ringte som såg annonsen min "ønskes leid" men når jeg sa at jeg er arbeidsledig men blir alene mor og jeg får støtte ble ho helt rar og sa at noen andre skal se på leiligheta først og hvis han ikke vil ha leiligheta sku ho ta kontakt med meg igjen. Hva skal jeg si om jeg får en tlf igjen? Noen tips? Jeg føler jeg skremmer folk vekk når jeg kommer med historien min!
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2011 #2 Skrevet 10. mai 2011 Nei slik kan du ikke bo. Jeg er selv alenemor som lever kun på stønad. Det var virkelig vanskelig å få leilighet, har ringt til utallige leiligheter som jeg var interessert i, mange av de bare la på når de fikk høre jeg hadde barn. Mens andre hørte på, og spurte om jeg var alene med barnet før de la på. Noen la på når de fikk høre alderen min (da var jeg 18, nå 19). Jeg har selv bodd hos min mor en stund etter at barnet ble født, og jeg føler meg absolutt ikke hjemme. Hun har flyttet bort fra mitt barndomshjem og jeg har ikke eget rom lenger (naturligvis). Hun er en ordentlig dame med jobb og ikke alkoholproblemer, men likevel føltes det så galt å bo der når jeg skulle oppdra et barn selv. Jeg bruker aldri å "introdusere" samtalen med at jeg er alenemor, ung og lever på stønad. Jeg venter med å fortelle inntekten til leier spør meg om det. For da har de allerede dannet seg et bilde av meg, hvilken person jeg er osv. Om du er en sikker betaler ville jeg spilt på det, og siden du har/venter barn regner jeg med at du betaler regninger i tide for å ikke bli kastet ut på gata med et barn på slep. Det er vanskelig å få leilighet når man er ung alenemor og lever på trygd. Jeg har prøvd i to byer i Norge, og det er nærmest umulig. Jeg fikk likevel leilighet i Oslo pga. personen jeg var. Var 60 andre interesserte og 6 fikk komme på visning. Blandt de seks var jeg den best likte, så pga, det fikk jeg leiligheten. Prøv å være positiv og glad når du drar på visning, og vær for all del ikke kresen! Ta det du får, så får dere flytte igjen til noe bedre etterhvert. For det høres ikke ut som om onkelen din har noe forsvarlig hjem for baby. Lykke til med å finne leilighet!
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2011 #3 Skrevet 10. mai 2011 Snakk med kommunen, kanskje de kan hjelpe deg? Jeg er selv huseier med utleieleilighet. Jeg ville aldri leid ut til en alenemor uten inntekt, det er for det første altfor usikkert med tanke på betaling av husleien, og det er omtrent umulig å bli kvitt dem igjen hvis man ønsker dem ut.
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2011 #4 Skrevet 10. mai 2011 Og forresten, spill på det du kan spille på! Du blir en nybakt mor, de bruker ikke (bør ikke) å ha ville fester osv, ergo det blir ikke noe husbråk. Om du er ikke-røyker og ikke har husdyr er dette også positivt! Da bør du nevne dette. Og selvfølgelig referanser om du har det. Når alt det positive er nevnt kan du si at du er mor til ett barn/kommende mor og at du ikke er sammen med barnefaren. Ville ikke nevnt ordet "alenemor" pga stemplingen man får. Prøv også å være positiv ang. det at du er en alenemor, kanskje det smitter over til leier;) 21.26
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2011 #5 Skrevet 10. mai 2011 Det der er ikke lett nei, jeg hadde også skikkelig problem med å få leilighet som ung alenemor og jobbsøker. Jeg skjønner det jo til en viss grad, for de er jo avhengig av pengene. Å de kjenner jo ikke meg, som aldri har betalt en regning for seint. Jeg fant tilslutt en leilighet hos noen snille litt eldre mennesker. De var glad i barn, å ville gjerne ha besøk av han/oss. Men jeg leita leeeenge.. Når jeg nå snart skal leie ut min egen leilighet vil jeg lete etter småbarnsfamilie, eller en alenemor! Lykke til! Men ikke fortell alt med en gang. Vis dem hvem du er først.
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2011 #6 Skrevet 10. mai 2011 Takk for svar. Det var da helt utrolig å høre. Hadde aldri trudd at det var så vanskelig for alene mødre å få seg leilighet. Men jeg tenkte meg nok at ho dama ble skremt. Men jeg snakket kun med ho i tlf og ho spurte meg hva jeg gjør. Da mente ho jobb. Og da fortalte jeg det. Men det var vel ikke så lurt. Og jeg bor på bygda. Sprer seg sikkert fort ryktene nå da. Om jeg hører meg kommunen ang leilighet, er det dumt også å fortelle dem med engang om at jeg er gravid, blir alene mor og får støtte?
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2011 #7 Skrevet 10. mai 2011 Alene mødre har jo inntekt da. Dem har jo faktisk veldig bra med inntekt. Jeg får ikke noe stønad enda men jeg får det når det nermer seg fødseln. Men inntekt har jeg nå også. Jeg har bare ikke fast jobb. Jeg kan betale leie men klart det vet vel ikke han/ho som leier ut. Veldig vanskelig situasjon.
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2011 #8 Skrevet 10. mai 2011 Du altså, alenemødre uten jobb har IKKE bra med inntekt! Man mottar 10-11 000 i overgangsstønad. kaller du det bra med penger?.. Dette er en tidsbegrenset ytelse som ikke regnes som inntekt i det hele tatt.
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2011 #9 Skrevet 10. mai 2011 Nei selvfølgelig ikke. Men ingen grunn til å irritere seg;) Men en får mer støtte enn bare overgangsstønad men klart det er tidsbegrenset! Men jeg synes det blir helt feil at aleine mødre ikke skal få leilighet. Vi trenger no en plass å bo vi også!!
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2011 #10 Skrevet 10. mai 2011 Som aleine mor får man såpass mye støtte slik at både mor og unge skal klare seg. Tidsbegrenset er det ja men man får også god hjelp slik at mor skal kunne komme seg ut i arbeid. Ikke rett at aleinemødre skal ha det så vanskelig å få seg leilighet når man har sikker inntekt ihvertfall de neste 3 år.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå