Anonym bruker Skrevet 10. mai 2011 #1 Skrevet 10. mai 2011 Heisann Mine gutter har alltid brukt hjelm, og jeg håper de vil bruke det en god stund enda. Han eldste begynner nå å skal "tøffe" seg, sykle ned trapper og hoppe etc. Da synes jeg det er ekstra viktig med hjelm, og det diskuterer de aldri. Men han har en kompis i klassen som alltid kommer uten sykkelhjelm. Jeg har sagt at han ikke får bruke sykkelhoppet vi har laget uten hjelm. (Føler litt ansvar for det)... Men jeg synes de sykler fort mellom husene her også - ganske fredelig gate - men tenker de har ikke vurderingsevne i forhold til alt enda... Sist helg var han med oss et sted og tok av hjelmen og de var en gjeng som syklet om kapp i en løype. Da jeg kommenterte at han hadde tatt av hjelmen, sa han at mamma sier han slipper. Jeg føler jo ansvaret når han er med oss, men vil ikke at de skal føle at "Hun trenger ikke legge seg opp i hvordan vi gjør det".. mine har heldigvis ikke mast om å få slippe, eller virker som om de vil det.. men ser med elevene på skolen der jeg jobber, at så snart noen i klasse kutter ut hjelm, så følger de andre etter.. det blir et press... De har heller aldri hatt nett på trampolinen, sier hun.. "Det har jo gått bra så langt"... og det gjør det gjerne for det meste, men når jeg ser herjingen mine gutter holder på med på trampolina, vil jeg IKKE at de skal hoppe der borte hos dem uten... og dessuten så har man vel ansvar for ungene som er på trampolina i egen hage? Eller? Dette kan jo henge sammen med at gutten har en bror som er ganske mye eldre, og han kanskje slipper å bruke og synes det er teit med nett på trampolina? Jaja.... jeg vil egentlig bare høre om det er vi som er hysteriske som synes unger skal bli vant til å sykle med hjelm, og vil at de skal gjøre det, eller hva som er vanlig? Og jeg er IKKE sånn som ikke mener ungene skal skjermes mot alt. De oppfordres til å klarte i trær, gå på turer opp og ned i utfordrende terreng, og ellers å bruke kroppen, og utvikle seg. Men noen ting synes jeg er viktig... (De ville også ha han med seg på lang kjøretur (30 min hver vei), og så rart på meg da jeg ville hente bilsetet!) De er VELDIG kjekke altså!!!
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2011 #2 Skrevet 10. mai 2011 Knall og fall, skrubb, blod, til og med brekte armer og bein hører barndommen til for aktive, sunne unger! Men hodeskader det beskytter man seg mot! Mine gutter på 7 og 10 år har aldri syklet uten hjelm, det er like naturlig for dem som å ta på seg selen i bilen. Vi voksne sykler selvfølgelig også med hjelm. Det er noen ting de bare aldri kommer til å slippe, de vet det og jeg ser ikke for meg at det kommer til å bli noe problem. Det er snakk om bilbelte, sykkelhjelm, slalomhjelm og flytevest i båt. Enig med deg, man kan ikke slippe sykkelhjelm!
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2011 #3 Skrevet 10. mai 2011 Pass på unger du har ansvar for(eller føler ansvar for). Bare gi beskjed, og vær streng der. Som du ville vært med dine. Det gjør jeg. Om de skader seg under ditt ansvar, vil du da klare å leve med det? Gi i det minste beskjed til foreldrene om at dersom de ikke hører på deg mens du har oppsikten, så kan du ikke være ansvarlig for eventuelle skader. Få det skriftlig, før du gidder ha med slike barn igjen..... Jenta mi på 9 får ikke sykle uten hjelm, og dette vet hun. Trenger egentlig ikke minne henne på det, men hun gjør det likevel Hun vet også at trampoliner uten beskyttelse er forbudt, og forholder seg til det. Men her omkring har jeg ikke sett trampoliner uten nett. Og om du gidder at de har dine barn med på noe(forstår ikke helt det, fra din side), så hadde jeg KREVD sikring. Og så hadde jeg sagt at dersom de ikke fulgte dette, så hadde jeg meldt det. Jeg har vært hakket fra å melde barnas far til politiet, grunnet magler.... Ja, jeg er vel streng, men min tenårings venner mener jeg er kul
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2011 #4 Skrevet 10. mai 2011 Min er 7 år da, men ja han bruker hjelm. Det gjør alle kameratene hans også såvidt jeg har registrert.
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 10. mai 2011 #5 Skrevet 10. mai 2011 Nei ,dere er ikke hysteriske . Her i huset må liten og stor bruke hjelm når de sykler,skater, skøyter,sparkesykkel ol ... Også de som er på besøk . Vi har også valgt å ikke ha trampoline pga at vi ikke syns de er store nok enda . Og man kan få så stygge skader av det..
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2011 #6 Skrevet 10. mai 2011 Her får ikke 6-åringen sykle en meter uten hjelm, end of story. Alle vennene bruker også hjelm. Så en gutt i gata i dag, tror han var 7-8 år, han brukte ikke hjelm. Ganske sjelden jeg ser barn på den alderen her uten hjelm, heldigvis. Du er ikke hysterisk. Viktig med sikkerhet og gode rutiner. Jeg er også opptatt av god sikkerhet i bil, samme hva andre gjør, mine barn skal være sikret (jada, det sikreste er å la bilen stå, men litt kjøring blir det jo).
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2011 #7 Skrevet 10. mai 2011 Så greit å høre at det ikke bare er meg da. Jeg er enig i det dere sier.. vi får skrubbsår og alt som hører årstidene til. (Har heldigvis ungått brukne armer så langt, men man vet aldri)... og jeg tenker det er læring i hvert er blåmerke og hvert et plaster. Ikke at jeg VIL de skal skade seg, men det er jo ikke bra om de aldri har opplevd noen uhell heller... de blir tross alt "klok av skade" og tar bedre vurderinger senere tenker jeg Nei, jeg vet jeg kan ha mye meninger om hvordan folk gjør ting, og jeg må passe meg for å ikke presse mine meninger/tanker på dem... men jeg synes heller ikke jeg ser mange unger i den alderen uten hjelm... og samboer reagerer også.. og som sagt... når de skal bruke hopp e.l. så må han følge våre regler. Og jeg ropte ut vindu i dag: "Om du også vil prøve å sykle i trappa (4 trinn), så synes jeg du skal ha hjelm!"... men det er ikke så lett når de ikke er mine.. hihihi Og så føler jeg jo at når de sykler rundt her, at andre kanskje kan tro han er min, eller at det er jeg som tillater det.. alle andre har jo hjelmer.. jaja Jeg får bare håpe han IKKE skader seg.. og IHVERTFALL ikke på "min vakt"... Takk for tilbakemeldinger alle sammen !!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå