Gå til innhold

Noen her som kan bruke halve sykt barn-dager?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg mener å ha lest her inne at noen kan det, og foreslo dette som for tillitsvalgte før lokale forhandlinger, men daglig leder avfeide det som vrøvl, og det hadde iallefall ikke han hørt om.. (men nå er han en tulling også da).

Men altså, finnes det? For da foreslår jeg det gjerne i år også :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, hverken det eller halve feriedager finnes!

Skrevet

Nei, det finnes egentlig ikke.

Men noen arbeidsgivere tillater det likevel, fleksibilitet kalles det vel ;)

For arbeidsgiveren til mannen min er det bedre han er der en halv dag enn ikke i det hele tatt siden ingen andre der tar hans arbeidsoppgaver når han er borte. Derfor tillater de at mannen min er borte to halve dager og lar det telle som en dag, da "jukser" de litt og skriver egenmelding for bare en av dagene.

Jeg kan gjøre det samme på min arbeidsplass, så vi har ofte tatt halve dagen hver.

Skrevet

hos oss kan vi det. I praksis blir det da at jeg f.eks er på jobb fra 12-16 (da har jeg vært hjemme med sykt barn på formiddagen). Skriver 1 sykt barn-dag, men kan sette 4 timer i pluss på flexitiden min (timer tilgode).

Veldig praktisk :)

Skrevet

Jeg kan det. Da rører vi ikke fleksitidsskjemaet, bare teller det som en full arbeidsdag som verken gir pluss eller minus tid.

Så vi får egentlig ubegrenset med syktbarndager så lenge vi møter opp og er på jobb over halvparten av avtalt arbeidstid den dagen.

Skrevet

Mannen min og jeg kan begge det. Hender vi tar en halv dag hver. Da bruker jeg en sykt barn dag første halve dagen, og så har jeg en halv dag "tilgode" til neste gang barnet blir sykt. Men tror ikke så mange bedrifter vil være med på å skrive det ned noe sted. Det er som noen over nevner, fleksibilitet av arbeidsgiver. : )

Skrevet

Det kommer an på hvor fleksibel arbeidsgiver er.

Både jeg og samboer har arbeidsgivere som synes det er mer nyttig at vi er der halve dager iblandt, enn hele. F eks om han skal ha et viktig møte om morgenen og jeg om ettermiddagen, hender det at vi deler. Da skriver vi en egenmelding neste gang vi gjør det sånn, slik at det blir en dag tilsammen for hver.

Skrevet

Jeg jobber med dette i nav forvaltning, og det er ingenting i lovverket som sier at man må ta ut HELE syke-barn dager.

Lovverket sier at man har inntil 10 dager pr kalenderår.

Vi oppfordrer arbeidsgivere til å være fleksible på dette, og min erfaring er at de fleste er dette. I henhold til § 9-5 første ledd boksav d, kan omsorgsdager benyttes når man følger barnet til lege ol. Dersom man har time hos lege er det sjelden nødvendig å være borte en hel dag fra jobb. Jeg har også sett at de som har barn med kronisk sykdom ofte er borte halve dager fordi de blir ringt etter når de er på jobb.

Når nav skal refundere omsorgspenger til arbeidsgiver er det ingenting som tilsier at det må utbetales 100%. Har en arbeidstaker vært borte halve dagen refunderes 50%.

Retningslinjene til lover sier at det er barnets behov for omsorg og pleie som er årsak til fraværet fra arbeidet. Det er altså barnets behov som skal styre behovet for fravær, og i mange tilfeller er det ikke sikkert at behovet er tilstede hele dager, men halve. I noen tilfeller kanskje noen timer.

Jmf § 9-6 andre ledd kan det innvilges øket antall stønader til foreldre som har kronisk syke barn. Dette leddet har i følge forarbeidene til loven kommet fordi det skal være mulig for arbeidsgivere og ha ansatt foreldre som har mye fravær pga syke barn. Dersom det kun skulle være mulig å ta ut hele dager mener jeg dette taler mot hensikten med lovverket, da det gjør forholdene lite fleksible.

Praktisk sett så løses dette ved at man samler opp antall timer og halve dager. Når fraværet overstiger 10 dager (10x7,5) kan arbeidsgiver kreve refusjon ved fravær utover dette. Som nevnt over kan utbetale refusjon selv om arbeidstakeren ikke har vært borte hele dagen.

Så jeg synes absolutt at du bør ta opp dette som et forslag. Det kommer jo også arbeidsgiver tilgode. Dersom det ikke er nødvendig å være borte en hel dag så må det være fint for arbeidsgiver og ha den ansatte på jobb deler av dagen.

Nav-dama

Skrevet

Arbeidsgiver får da ikke refundert syktbarndager så lenge det ikke dreier seg om kronisk syke barn. For oss vanlige uten noe ekstra stønader så er det kun opp til arbeidsgiver hvordan dette skal løses. De fleste arbeidsgivere som ikke blir refundert tar enten kutt i lønn for de timene arbeidstaker er borte, eller de taper en hel syktbarndag.

Når nav refunderer stiller det seg nok annerledes.

Skrevet

Jo, det får de.

Ved enslige forsørgere eller de som har 3 barn eller mer refunderer nav.

Arbeidsgiver skal kun dekke 10 dager.

Og en arbeidstaker har rett på å være bort pga syke barn eller legebesøk. Dette er også hjemlet i arbeidsmiljøloven. En arbeidsgiver har ikke lov til å trekke i lønn for dette.

Jeg samarbeider med mange arbeidsgiver, og opplever sjelden at de ser på dette med halve dager som problem.

Skrevet

Samboren får halve dager fra jobben, men de er allerede brukt opp på sykehusbesøg. Han skal søke om å få 10 dager til, men fram til NAV får ut fingeren og behandler søknaden må han bruke ferie eller trekk i lønn!!

Skrevet

Det får du leve med, Hallis. Du valgte å få barn.

Skrevet

Jeg får det. Om jeg har vært på jobben i 4 timer, også ringer de fra barnehagen så får jeg jo for den halve dagen jeg har vært på jobb. Har jo ikke hatt sykt barn hele dagen.

Skrevet

Ja, jeg valgte å få barn, men jeg valgte ikke å få barn med dobbelsidig klumpfot!!!!!!!!!!!!

Skrevet

Nei, tror ikke de fleste alenemødre valgte å sette seg i en situasjon med null penger.

Men melke NAV der du kan, det skal du selv gjøre.

Skrevet

Og jeg valgte ikke å bli alenemor. Så da er vi begge NAV-snyltere. Kjekt å vite til neste gang du langer ut mot oss NAV-pakk at du faktisk er en av oss :=)

Skrevet

20:50

Arbeidsgiver har selvfølgelig rett til å trekke deg i lønn når du har brukt opp dine ordinære syke-barn dager (uavhengig av om du har 10, 15 eller 20 dager) og du fortsatt er borte fra jobb pga syke barn eller deres legebesøk

Skrevet

Ja, men hun er vel misunnelig, skulle gjerne ha vært litt ekstra NAV-snylter. Hvorfor får jeg ikke både i sekk og pose, liksom?

Morsomt.

Skrevet

Herregud, er det det det går i enda. bare for jeg har en annen oppfatning av OS en de fleste andre her inne så får jeg den slengt i trynet av ei anonym kjerring. Prøv å være litt kontruktiv da og diskuter det vi diskutere nå istedenfor å å begynne med den der OS greia igjen.

Synes bare det er urettferdig at for du er alene skal man få flere tusen kroner, hva med å gi det til alle som er fattige og ikke har så masse penger og ikke bare de som er alene med barn.

Skrevet

Hva med å gi ekstra sykt-barn-dager til alle? Ja, ikke bare til dem som har kronisk syke barn, men også til de som er mye forkjøla og får omgangssyken raskere enn du kan si "fjert"? Gi dem til alle, ikke bare til de som har barn, men til alle som har omsorg for hunder, katter, marsvin og hamster. Hvorfor skal en som har en syk hamster måtte ta ulønnet perm når hamsteren er syk?

Hvorfor kan ikke alle få akkurat det de vil fra staten? Det hadde vært så kjekt!

Skrevet

Jeg er enig. Det er så urettferdig at jeg ikke får flere sykt barn dager, bare fordi datteren min ikke har astma, liksom...

Skrevet

Har aldri påstått dere snylter på Nav en eneste gang, Synes bare det er urettferdig at ikke alle fattige kan få litt mer penger når dem får barn og ikke bare alenemødre som det ikke stilles noe krav til før etter 3 år

Jaja, dere har ikke så gode holdninger eller verdier dere heller som dere påstår jeg ikke har!!!!!!

Nytter jo ikke å sitte å svare en haug med anonyme kjerringer som ikke kan stå for det de mener heller. som feks mener at jeg fortjener å få ha fått en gutt med klumpfot.

Skrevet

Like lite som det er din feil at barnet ditt har klumpfot er det alenemødrenes sin feil at fattige ikke får nok penger og hvordan velverdssystemet i Norge er lagt opp.

Skrevet

Men bare for jeg synes det er urettferdig skal jeg få høre alt mulig dritt??? Synes du virkelig at alle skal få ekstra sykt barn dager??

Nytter jo ikke ikke å svare heller for dere henger dere jo oppi at jeg synes det er ikke burde være sånn.

Skrevet

Nei, nå går jeg å legger meg med vanskapningen min som har vondt og hylgriner for skoene strammer og de kan ikke tas av!!!!! God natt alle. takk for fine ord idag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...