Gå til innhold

hva skal jeg gjøre med min nye fastlege som ikke tar meg seriøst??


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

jeg er gravid i det jeg mener er uke 10, har vært veldig dårlig og kastet opp omtrent alt jeg har forøkt å spist eller drukket, både dette svangerskapet og mitt første. første gang ble jeg heller ikke tatt på alvor av legene da jeg var dehydrert og hadde gått ned 12 kg på 8 uker, og da jeg endelig fikk komme til jordmor var hun så sint at hun kallte inn samtlige leger jeg hadde vert hos til krisemøte.. videre lovet hun at jeg skulle ha god oppfølging i påfølgende svangerskap om samme plagene kom..

 

i tillegg til at legen nå mente at det ikke var noe å bekymre seg over og at det ikke kom til å gå ut over barnet mitt på 2 år at jeg ikke fikk i meg næring og ikke har energi til noe annet enn det som er "høyst nødvendig."

 

videre bestillte jeg time for førstekontroll og var veldig spesifikk da jeg bestillte, så kom jeg inn til legen og hun hadde ikke satt av tid til noe, hun så på meg og jeg fortalte kort hvordan jeg hadde det og hun sa bare at hun ikke hadde tid..?!?

 

ikke nok med det, så lurte jeg på om det var mulig å få en time på ultralyd fordi jeg føler at størrelsen på livmoren er MYE større enn det den normalt skal være ved 10 fullgåtte uker hos andregangsgravide, da den alle rede når opp til navlen og viser tydelig om morgenen når jeg ligger på ryggen i senga.. så jeg er enten lenger på vei, eller så er det mulighet for at der er to.. min mor var gravid og mistet et par tvillinger i uke 17.. så jeg er litt urolig.. det hun svarer da er at "det er jo ordinær ultralyd i uke 18, da vil det vise seg hvorfor den er så stor nå" jeg bare hallo??? hva viss jeg er 5-6 uker lenger på vei og det viser seg at jeg er langt over halvveis når de skal ta de medisinske undersøkelsene som er viktige på ordinær ultralyd?

 

er det bare meg, eller bør jeg ringe rett til jordmor, eller en annen lege? jeg stoler ikke på at fastlegen min "tar vare" på meg som pasient og mitt ufødte barn!

 

ivertfall det eneste jeg fikk ut av denne legetimen var et ark der jeg har fått ny time.. jeg føler ikke at denne nye timen er noe verdt å ha med denne legen.. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ring legekontoret og si det som det er, at du vil ha vurdering av annen lege.

 

Skift fastlege, er mitt andre råd..... Ingen av de andre kan være så dårlige som den du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville satt meg med gule sider og begynt ringe gynekologene.

 

Om du ringer til en av de som ikke er private er det gratis å bli undersøkt av de også når du er gravid, selv om du ikke har noen henvisning.

 

Da jeg ventet mitt tredje barn gjorde jeg det, jeg var usikker på hvor langt jeg var på vei og fortalte det til damen som tok telefonen. Hun ga meg en time uken etter.

 

Gynekologen tok ultralyd og full undersøkelse, da han fikk høre at jeg ikke hadde noe godt forhold til fastlegen min og ville bytte tilbød han meg å ta kontrollene mine i svangerskapet så jeg slapp gå til en ny lege før etter ungen var ute.

 

Fungerte supert, gikk til jordmor og gynekolog annenhver gang gjennom svangerskapet.

 

Om dette er mulig hos deg kommer an på kapasiteten hos gynekologene, noen steder har de lange ventelister. Men det er verdt et forsøk, og uansett får du nok en liten time så du får sjekket hvor langt du er på vei. Det er det fort gjort for en gynekolog å sjekke nemlig.

 

Men bytt for all del lege, det kan jo ikke bli værre enn det er!

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt lege! Ikke gi deg før du føler at du blir hørt og tatt seriøst. Du kan jo også ta kontakt med jordmoren på helsestasjonen, hun kan jo sende deg videre til ul om hun mener det behøves.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er et lite legekontor med få fastleger, så det er veldig vanskelig å få byttet, desverre! hadde virkelig gjort det i morgen om det hadde vert så enkelt.. :( kjenner jeg er skikkelig skuffa og sint på denne legen, syns det var ganske frekkt faktisk, hun visste hvorfor jeg var der, og at hun ikke tok blodtrykk eller sendte meg for å ta blodprøver en gang syns jeg var veldig unødvendig.. hun visste vel at hun fikk betalt for meg selv om hun ikke gjorde noe til eller fra..

 

gynekologer er det også et stykke til, men jeg legger gjerne ut på lang reise for å få roe meg ned på hvorfor det er unormal størrelse! på størrelsen så ser det ikke ut til at det trengs noe gynekologisk utralyd en gang, alt er liksom tilgjengelig over trusekanten likevel, og legen ville ikke kjenne etter utenpå magen en gang! det hadde tatt henne to minutter liksom å vurdere størrelsen..

 

men takker for tips! skal ringe dem i morgen å høre hva de kan gjøre..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne legen sitter ikke i en av bergens bydeler vel? Jeg har hatt en opplevelse med en lege der som kan minne om din....

 

lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg som svarte deg over her, gynekologen tok utvendig ultralyd på meg og jeg var bare 8 uker på vei. Bildet blir litt utydelig (i forhold til innvendig ul) men mer enn tydelig nok til å sjekke størrelse og lengde på svangerskapet. Han vil også lett se om det er to der inne.

 

Jeg hadde seriøst valgt å leve billig en stund og reist til nærmeste private lege om jeg ikke hadde kommet inn hos en gynekolog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, nei.. det høres ut som at det finnes flere slike dårlige leger i norges land.. desverre.. men min lege bor omtrent 5 timer nord for bergen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, eneste er medi3 i ålesund, men de tar ikke ultralyd før etter uke 12.. var der i første svangerskap! :) mend en eneste som kan henvise meg til ultralyd på sykehuset er jo fastlegen.. men om jeg snakker med jordmora først så får jeg kanskje litt støtte på at det har noe å si om det blir sjekket nå eller om 8 uker..

 

skal ta noen telefoner i morgen.. og legge inn ønske om å bytte fastlege for både meg å den lille..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring og snakk med både jordmor og det legekontoret som vanligvis ikke tar ultralyd før i uke 12 og hør om noen av dem kan hjelpe deg. Selvom de normalt ikke tar ultralyd før i uke 12, så kan det hende de gjør et unntak når det er spesielle årsaker til det.

 

Fastlege kan du gå inn her å bytte selv:

https://tjenester.nav.no/minfastlege/innbygger/visloginside.do

Det kan du gjøre noen ganger i året uten årsak. Eneste ulempe er at det gjelder fra 1. neste mnd, men da slipper du hvertfall å gå til legen igjen senere i svangerskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk for link, men der var faktisk 0 tilgjengelige.. :( alle legene hadde nesten 1000 personer hver.. bah!

 

skal sjekke innom linken nå og da og få bytta så fort det endrer seg i tilgjengelighet!

 

mulig hun tar meg seriøst om jeg forteller henne at jeg syns hun suger i jobben sin? :P jeg sa klart ifra at jeg ville gå til jordmor i stede for lege resten av svangerskapet da.. da ble hun litt paff og irritert.. men nei, jeg ringer jordmora i morgen, hun er ei super dame med bein i nesa! hun kan nok hjelpe meg om hun har tid.. :)

 

tusen takk damer, setter pris på alle svar og råd! :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jordmor kan henvise til ul :)

 

Min gjorde det sa hun ikke var helt fornøyd med pulsen til babyen. Hun ringte bare sykehuset og spurte når de kunne ta meg imot til en sjekk, vi fikk et tidspunkt og jeg kunne dra til sykehuset...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

D bør bytte fastlege og i tillegg få deg time til privat ultralyd. Du må jo betale timen først. Så må du prøve å legge til side barnslige uttrykk om " jeg bare hallo???" om du vil bli tatt seriøst. Noen har nemlig en tendes til se ned på voksen kvinner med slike uttrykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...