Gå til innhold

Noen som vet om far mister fedrekvoten dersom vi skulle bli gravid igjen kort tid etter fødsel?


☆Meg og lille snuppis+knerten☆

Anbefalte innlegg

Dersom man skulle bli gravid igjen kort tid etter fødsel (ikke at jeg tror jeg kommer til å bli det da, da vi brukte nesten 3 år på å få til nr 2 som nå i dag er 4 uker gammel). Men er det noen som vet om far mister fedrekvoten sin dersom jeg blir gravid og går ut i neste permisjon før denne permisjonen er over??

 

Sikkert litt dårlig formulert, men noen som vet??

 

Bare litt nysgjerrig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

både mor og far kan fordele sin permisjon innen barnet er 3 år. :)

 

Så han tar først ut sin del på barn nr 1. Og dukker barn nr 2 opp før han har tatt ut for barn nr 1, så har han fortsatt tid igjen til å ta ut sin del for barn nr.2 før den er 3 år.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ganske sikker på at han mister de ukene.

Dette fant jeg på nav.no nå : Dersom dere får et barn til før stønadsperioden for det første barnet er oppbrukt, mister dere retten til å ta ut de ubrukte ukene for det første barnet. Derimot har dere rett til full periode med foreldrepenger for det andre barnet. Den nye perioden starter tre uker før termindatoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig som "to+en" til skriver.

Dersom man får et barn til før far hatt tatt ut fedrekvoten vil man miste de ukene far har tilgode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ups.:: Beklaager feilinformasjon!!! :( virkelig.... Sorry. Var sikker på man kunne fordele de slik. Men i så fall la han ta ut de ukene før fødsel på 2.mann?? :) Går ikke det? Selv om mamman må ut å jobbe, eller evnt ta de ulønna....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tre siste ukene før fødsel er forbeholdt mor så mammaen kunne ikke hverken jobbet eller hatt ulønna permisjon disse ukene.

Hvis jeg hadde blitt gravid igjen veldig kjapt etter nr. 1 ville jeg hvertfall sørget for at jeg og barnefaren var hjemme samtidig så han tok ut sine 10 uker (siden du fødte før 1. juli) samtidig som min permisjon. Han kan imidlertid ikke ta ut mer enn de 10 ukene, for da må mor være i arbeid, studier eller lignende.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fedrekvoten kan ikke tas ut på samme tid som mor tar ut permisjon. Mor kan evt ta ulønnet permisjon.

NAV utbetaler ikke mer enn totalt 100% på samme tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, stå på du snuppa:) Skal se du blir kjapt gravid denne gangen:)

 

Mannen min skal ta ut fedrekvoten til vår 9 mnd gml sønn over 3 somre, men går det ikke an å ta ut for 2 barn samtidig når vi får nestemann til høsten, altså ta ut fedrekvote for 2 barn neste sommer? Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, så vidt jeg har forstått så mister en(både far og mor) de ukene når neste barn blir født. Så dere venter en til nå? Da må all permisjon for barnet dere har nå være tatt før nestemann kommer. Ellers så forsvinner de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok takk for svar, det var kjipt:(

Far rekker da kun 4 uker før neste kommer, jeg var ferdig idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...