Anonym bruker Skrevet 10. mai 2011 #1 Skrevet 10. mai 2011 Vi kjøper alltid nye klær til 17 . mai. Vi kjøper noe pent, men også praktisk. Barnehageguttene mine får blå bomullsbukser med skjorte. Vi tar en genser over om det blir kaldt. Og så har de nye vårjakker og nye joggesko. Det blir ikke festdrakt eller dress med sorte pensko. Rett og slett fordi jeg vet at vi ikke vil få brukt for det senere. Guttene vokser jo og til evnt. jul måtte jeg ha kjøpt nytt. Så spørsmålet mitt er: Er vi for lite pyntet? Jeg selv skal kle meg etter været. Kjole om det er opphold, og en sort bukse med bluse om det regner. Lite bunad å se her:)
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2011 #2 Skrevet 10. mai 2011 Jentene her har bunad. Poden vil ikke ha bunad, for han vil kle seg som far; dvs dress:) Kjøpte sorte bukser, skjorte og vest til jul. Det får han brukt i mange anledninger (er jo flust av bursdager gjennom året) Hva gikk han i til jul da? kan han ikke bruke samme buksa og skjorte som han gjorde da?
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2011 #3 Skrevet 10. mai 2011 Høres helt fint ut. Man må gjøre det som passer en selv. Så lenge det er helt, rent og pent er vel det det viktigste.
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2011 #4 Skrevet 10. mai 2011 gutten min har blå dressbukser, hvit tskjorte med en rutete fargerik skjorte på utsiden og nye sommersko. selv kommer jeg ikke inn i bunaden så har kjøpt meg en tunika, gubben går i dressbukser og skjorte. man pynter seg for den ene timen for så å skifte igjen før tivoli.. nei syns ikke at dere er så upyntet
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2011 #5 Skrevet 10. mai 2011 I år blir det bunad på vertfall snuppa, men dette pga vi har arvet en som passer til henne nå, hennes første 17 mai hadde hun også bunad men den fikk hun i gave av ei veninne. Mens i fjor hadde hun pene klær som hun også kunne bruke resten av sommeren. Jeg har bunad jeg også som jeg fikk til konfirmasjonen så om den passer skal jeg nok bruke den i år. Så er enig med deg,jeg synes også det er lite vits og kjøpe klær som man kansje bare bruker en gang. Men nå merker jeg hun vokser mindre og mindre så klærene får kansje mulighet til og bli brukt en gang eller 2 til. Hun er forresten 2.5 år gammel.
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2011 #6 Skrevet 10. mai 2011 Her er det svart dress og pensko på 2 årigen. Og penkjole på jenta. Jeg syns ikke man skal gå i hverdagsklær på 17 mai. Selv om klær er nye blir det ikke penklær av den grunn. Du ville vel ikke selv gått i et bryllup i en joggebukse og joggesko pga de var helt nye? De som ikke kjøper ordentlige penklær til ungene sine gjør det fordi de ikke har råd til noe annet. De koster ikke på ungene sine penklær. Samboeren min sier at han fikk aldri penklær til 17 mai når han var barn. De fikk alltid nye klær som de kunne bruke til hverdags etterpå. Det er litt snålt syns jeg. 2 årigen vår brukte samme dressen i fjor til 17 mai og han brukte den flere ganger i julen og i konfirmasjon og nå til 17 mai igjen.Med andre ord brukt ved flere anledninger hvor man bør pynte seg ordentlig. Penskoene kostet 225kr. De er gode å gå i også. Jeg reagerer litt når jeg ser barn som ikke er pyntet på 17 mai. Det er jo en høytidsdag festdag!
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2011 #7 Skrevet 10. mai 2011 Vi kjøpte festdrakt til eldste i fjor, da var han 2,5 år gammel. Har brukt festdrakten masse (17. mai, dåp x 2, jul og nyttår, og nå igjen til 17. mai) så jeg vil ikke si at den blir for liten med en gang. Selene kan jo reguleres, og gutten min vokser jo i høyden, ikke i bredden. I tillegg kan lillebror arve den. Så jeg synes festdrakten var et billig og godt kjøp.
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2011 #8 Skrevet 10. mai 2011 Jeg synst en gutt kan gå fint kledd - selv uten dress. Som regel har mine gutter en finere bukse og skjorte på høytidsdager. Slips kan jeg ta på, men synst det er unødvendig når de enda er i barnehagealder. Klart jeg kan kjøpe dress. Vi har ikke dårlig råd. Synst bare at det ikke er nødvendig. Hva om det skulle regne? Må dressen på da også - eller er det lov å ha på regntøy over? Ang. sko er jeg i tvil. Klart jeg kan kjøpe pensko, men det blir brukt til 17.mai og kanskje i to barnehageselskap. Men kanskje man bare skal kjøpe for å kjøpe. For å si det slik....joggeskoene koster ikke 225kr, men nærmere 900kr. Men kanskje jeg bør tenke annerledes. I barnetoget i fjor hadde alle småbarne på seg vårdresser. Det blåste så surt. Hmmm....ble litt i tvil...får tenke på det da. Takk for svar! H.I.
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2011 #9 Skrevet 10. mai 2011 JOGGESKO?!? Jaja, hver sin smak... Norges største høytidsdag bør man pynte seg. Det antrekket du nevner her er noe barna mine går med til hverdags... Så ja, jeg gremmes når jeg ser barn så lite festpyntet på 17mai...
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2011 #10 Skrevet 10. mai 2011 Ha,ha,ha....det er da ikke hvite joggesko. Tror faktisk ikke du hadde lagt merke til at det ikke var pensko. Gutten er 4år og jeg skal ta på han støvler om det regner - ja, tenk...et barn med støvler på 17.mai. Neida, jeg skjønner hva du mener og skal tenke på om jeg heller bør kjøpe pensko de kan bruke denne ene dagen i året. De hadde pensko til jul (som vi ikke brukte for vi var jo bare inne), men de er nå for små. Litt morsomt at det er så store uenigheter om hva som er pent. Sparkjøp festdrakten synst jeg er grusom - og har jo ingenting med Norge å gjøre. Men får jo se på den en gang til da...selv om 6-åringen min nekter å kle seg ut som en nisse:)
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2011 #11 Skrevet 10. mai 2011 Synes det høre HELT greit ut! Klær som kan brukes mange ganger senere er mye mer praktisk/økonomisk/you name it enn penklær. Unge vokser jo så fort ut av det... Dette du foreslår gjorde min mor hvert eneste år da jeg var unge, ihvertfall. Jeg reagerer mer på de som har korte kjoler og høyhælte sko i 17.maitoget enn de som har nye, pene jakker og gode sko. Og når det gjelder joggesko så er de sikkert ti ganger bedre på små føtter enn pensko - det er jo en del gåing på 17.mai... Jenta mi skal ha seleskjørt/bunad som bestemora har strikka, men det blir gode sko som ikke nødvendigvis passer til klærne, heller det enn gnagsår og andre "vondter" for at hun absolutt skal ha svarte sko på 17.mai.. Dessuten har jeg ikke råd til det. Gutten min er bare 3 mnd og får ha på seg det han har på seg til vanlig, body og bukse/sparkebukse alt etter hva som ligger øverst i skuffen. Og til slutt; det viktigste er jo tross alt 17.maisløyfa på jakken og fløyte!
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2011 #12 Skrevet 10. mai 2011 Jeg synes også festdrakten fra Spar Kjøp er fæl, men den fra Name It med hvit/creme vest er fin.
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2011 #13 Skrevet 10. mai 2011 Synes det barna skulle ha på seg hørtes bra ut jeg, men synes kanskje at du burde klare å gå i kjole for det om det regner Jeg er vel en av de som mener at barnehagebarn burde få litt "slakkere" grenser enn skolebarn. Som f. eks ha på joggesko i stedenfor pensko. Vi pleier å være med på skolen her på 17 mai, og da tar det ikke lang tid før gutten min allikevel sitter godt plantet i sandkassa. Jeg kjøpte bunad til gutten min i fjor, som jeg forhåpentligvis kan bruke på han i år. Men hvis ikke, kommer jeg til å gjøre som deg å kjøpe noen finere klær, men kanskje ikke dress eller bunad og da kjøper jeg heller ikke pensko. Da jeg hadde på han bunad i fjor, føltes vi nesten litt overpynta ut. For var ikke mange barn i barnetoget som hadde på verken dress eller bunad.
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2011 #14 Skrevet 10. mai 2011 Vi har arvet bunad (uten skjorte). Kjøper ikke ekstra pensko for anledningen, men bruker de hun brukte i jula. Skjorta brukte vi til noe annet tidligere, så det er ikke bunadskjorte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå