Gå til innhold

Hvor i Oslo er det best å bo med barn? u/t


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Hvor som helst, kommer an på hva du er ute etter - nær sentrum, nær marka, nær jobben - du har kanskje noen kriterier som avgjør hva du legger i "best".

 

Områder i byen jeg liker er Nordberg, Røa, Nordstrand, Skullerud, Manglerud, Abildsø, Vålerenga/Etterstad, St. Hanshaugen, Majorstua, Blindern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Enig med 21.41 i at det som selvsagt avgjør er hva du ønsker deg! Fjord eller mark? Nært byen eller ikke?

 

Ellers kan jeg skrive under på at Tonsenhagen er et herlig sted å bo med barn! Her har du det meste, unntatt nærhet til fjorden.. Vi bor helt inntil marka, to min å gå fra Grefsenkleiva, men har likevel kort vei til byen (bussen går hvert 6. min). Vi er utenfor alle de store ferdeselsårene (var et krav fra min side å bo utenfor ring 3 pga luftkvalitet og ønsket om å bo nærme marka), men er likevel innenfor bomringen.

 

Generasjonsskift epå gang her, så en del eldre og et kjempeinnrykk av barnefamilier (noe som har skapt press på skolen og barnehagene).. Men skolen er for øvrig kjempebra, skiskole/tur en dag i uka hele førsteklasse, ligger helt i skogbrynet. Og en fin gjennomsnittlig blanding av befolkningen her. Blitt ganske dyrt med leiligheter her pga beliggenheten og trøkket, men det er jo gjengs for tida.

 

Anbefales ihvertfall varmt. En stille, grønn, trygg grend i byen- perfekt med barn! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes Torshov er unik. Masse barnefamilier overalt, store bakgårder med vakre hager, og hvor voksne ser til hverandres barn. Godt miljø. Tror vi blir boende her faktisk, flyttet hit for et drøyt år siden, og liker det bedre og bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det dritt på Torshov? Har jeg ikke sett noe til. Ser bare blomster og barn jeg... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber på Torshov, og synes og det er en del dritt. Mye sosialklienter som hamstrer øl på dagtid på Rema på Torshov senter. Dessuten ville jeg ikke bodd så midt i trafikken med barn- masse bilveier, trikk og busser. Nei, takke meg til de stille gatene på nordsiden av byen, nordberg-Kjelsås-Grefsen-tonsenhagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

vestanten, skøyen, vinderen, lilleaker, ullern, røa, f eks. Bærum øst er også flott, bekkestua, jar, hosle, eiksmarka. Hvis det betyr noe, så er bærum øst nesten fritt for innvandrere og bor de her så har de gode jobber og er oppegående mennesker. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er målet å ha kort reiseavstand til oslo sentrum, så hadde jeg sett på kommunikasjonsmulighetene ifht jobb osv.

Et godt alternativ er rett utenfor bygrensa - Oppegård kommune (kolbotn mv) 15 min med tok til oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Østensjø bydel er flott for barnefamilier. Her har vi marka nærme, Østensjøvannet er koselig, og det er grønne områder. Mange trivelige områder her enten man bor i blokklelighet, rekkehus, tomannsbolig eller enebolig. Liker særlig godt strekningen mellom Hellerud og Bøler på T-banelinje 3: Godlia, Trasop, Skøyenåsen, Oppsal, Ulsrud, Bøler. Det kryr av unger i området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til deg som synes Torshov er no dritt

 

Jeg har selv bodd på Torshov, og trivdes veldig godt der. Masse barnefamilier og fine bakgårder. Kort vei til skole, butikker, marka etc.

 

Jeg personlig synes det er greit å la barna vokser opp i storbyen. De blir mer selvstendig og de lærer fort å passe på seg selv. De får liksom ikke det "sjokket" når de senere kommer i tenårene eller i voksen alder der de begynner og utforsker verden. De vet hva storbyen er og de får møte forskjellige mennesker fra forskjellige kulturer og sosialklasser, og dermed får de mer forståelse og empati for mennesker og samfunnet generelt. Enn barn som vokser opp på et miljø der det er samme "klasse" eller kultur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme egentlig bare det er i nærheten av en av de store parkene eller friluftsomerådene :) Hadde nok styrt unna Ring en. Kunne selv tenke meg å bo på ST.haugen- eller Rodeløkka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiver meg på de som forsvarer Torshov her. Vi bor her med barn, i en lekker loftsleilighet med verdens koseligste bakgård. Fuglesang inn i stua hele dagen! Ja, det er mye trygdeboliger i Sagene bydel - men man har vel ikke vondt av å vokse opp med litt mangfold! Vi har cafeer, parker, bakgård, jazzklubber, teater og dukketeater.

 

Ellers er Lilleborg skole en skole med svært gode resultater på de nasjonale prøvene, og de er gløgge de ungene som vokser opp her.

 

Men Torhsov har blitt veldig dyrt, nå er det dyrere å kjøpe her enn på St. Haugen. På den gode siden betyr dette at flere har oppdaget hva som skjuler seg inne i våre unike bakgårder, men så endres nok bydelen litt når man må ut med 4 mil for en stor leilighet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torshov er ett koselig område, det er jeg helt enig i, virkelig. Og det har sikkert litt og si hvor på Torshov du bor. Men få steder i hele Oslo har like mange hospits og komunale boliger som Sagene/Torshov.

Sånn er det bare.

Av Oslo Indre Øst, er vel Vålerenga og Kampen det mest koselige og sentrumsnære en kan bo. Og ikke mye trafikk i fht f.eks Torshov eller Grunerløkka.

 

Hilsen jeg som sa at det er "mye dritt også".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...