Gå til innhold

Vil ikke i barnehagen :-S

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en gutt på 2,5år. Han begynte i barnehage som 1åring og det gikk kjempe fint. Han har alltid vært en "sånn type" som ikke hadde tid til å si hade, bare stormet inne i barnehagen og vi måtte fange han for å få av klær etc.

I desember (når han var 2år og 5mnd) flyttet vi, og byttet barnehage. I slutten av januar ble han storebror, men det har gått over all forventning. Han brukte lang tid på å finne seg til rette i barnehagen, de var veldig lite ute, har et mikroskopisk inne areal og vi har en aktiv gutt som ikke passet inn i en småbarnsavdeling. Han har også hatt problemer med en gutt på avdelingen som biter...

Etterhvert som det ble varmere i været er de mer ute og det så ut til å gå seg mer til.

Men det er blitt stor utskifting av personalet, hun ene trygge gode som gutten vår likte best, har sluttet, pedagogiske leder er sykmeldt, hun fikk en fast vikar, men de siste ukene er han borte og. Pr i dag er det kun to assistenter du kan regne med at er der, begge er flinke med ungene, men bare en snakker norsk! Men nå hyler han fra vi sier at vi skal ta på klær/sko. Barnehagen tar ikke i mot han på en god måte (ingen gidder å reise seg å ta han med i leken).

Det ser riktignok ut som han koser seg når vi henter, og personalet sier han ser ut til å trives når vi har gått. Han har korte dager, ofte ikke lenger enn fra ni til to-tre.

En annen ting som bekymrer meg er at han er trøtt og sliten. Han har sluttet med dagsoving, har bare sovet sporadisk på dag siden i fjor sommer. Han legger seg i sju tida og våkner (desverre) i seks- tida. I helga kan han si etter lunsj at han er sliten....

Vi skal bytte barnehage i etter sommeren. Så det jeg lurer på er om vi rett og slett skal ta han ut av barnehagen nå? Skal han bare gå i barnehagen noen dager? Men jeg ser jo at det er ikke det fantastiske tilbudet jeg kan gi han med en 3mnd gammel baby jeg skal passe på (i tillegg til at det er magert med nattesøvn), men om det er det beste for gutten skal vi greie det.

Hva ville dere gjort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville ikke ha tatt ham ut av barnehagen før jeg hadde snakket med styrer eller ped.leder ang. situasjonen hans. Du kan spørre om dere kan lage en avtale om at han alltid blir tatt imot av en av personalet når han kommer (hvilket jo er helt vanlig!). Ett problem med at han kommer litt utpå morgenen er at de fleste barna har kommet, og at aktiviteter er i gang (snakker av erfaring).

Som du sier ser det ut som om han koser seg når han blir hentet, og det stemmer helt sikkert. Selv om han ser ut til å ha tilpasset seg storebror-tilværelsen kan det også ha noe å si for at han ikke vil i barnehagen, for han vet at du er hjemme. Hadde mye trøbbel med å få min eldste i barnehagen da jeg var i permisjon, og han var vel omtrent på alder med gutten din.

En annen ting, tror ikke han vet hva det betyr å være sliten. Og for meg høres det ut som om han sover normalt lange netter, fra 7 til 6 er da ikke lite? Det er jo ganske vanlig for de små å våkne i 6-tida (dessverre, jeg har en morgenfugl og en syvsover, ingen tvil om hvem som passer mammas søvnbehov best!)

Prøv en stund til, det er store muligheter for at det går seg til. Og det er ganske slitsomt å ha ham hjemme hver dag når du har en liten baby, det er ingen tvil om det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...