Anonym bruker Skrevet 10. mai 2011 #1 Skrevet 10. mai 2011 Var det mammografi dere ble henvist til? Var det vondt? Hvordan foregikk det? Blir begge brystene undersøkt, eller bare den med kul i? Hvor lang tid tok det? Hvor lenge måtte du vente før du kom til undersøkelse? Hvor stor var kulen, hvor lenge hadde du kjent den, hvordan kjentes den ut - og ikke minst, var det noe ufarlig eller noe ondartet? Lurer på dette og alt annet! Legen sa hun skulle henvise meg til videre undersøkelse, men vet ikke noe mer enn det...
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2011 #2 Skrevet 10. mai 2011 Jeg var på mammografi etter trøblete amming. Klumpen forsvant av seg selv (var melk), men legen ville sjekke det opp uansett. Jeg ble oppringt av sykehuset et par dager etter at jeg var hos legen, fikk time et par dager etter der igjen. Det ble tatt to bilder av hvert bryst. Jeg syntes det var litt ubehagelig, men det gikk raskt over. Ikke noe å grue seg til, det viktigste er jo å finne ut av hva det er. Klumpen ble også undersøkt med ultralyd rett etter mammografien. Håper du får time raskt, og at det viser seg å være ufarlig!
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2011 #3 Skrevet 10. mai 2011 Ble oppdaget en kul i brystet da jeg skulle få resept på p-piller da jeg var 22 tror jeg. Legen sjekket brystene og fant en kul. Jeg hadde ikke kjent den selv Har en del brystkreft i familien så ble derfor sendt til mammografi. Husker ikke hvor lenge jeg ventet for å få time. Måtte ringe for å bestille time selv. Mammografien var ikke så vond som jeg hadde trodd. Hadde hørt en del, men det var bare litt ubehagelig. Ikke vondt. Undersøkte kun brystet der det ble funnet kul. Mammografien varte i omtrent 2 min. Var en sykepleier som forklarte litt ting så måtte jeg stå på en plate og hun la puppen på en plate og så ble den presset mellom to plater. Høres verre ut enn det var:) Rett etterpå var jeg på ultralyd. Der ble begge brystene sjekket tror jeg. Jeg fikk se på skjermen selv og legen forklarte. Han kunne med nesten 100 % sikkerhet si at det ikke var noe skummelt sa han. Prøvesvarene fra mammografien ble sendt til fastlege, men jeg husker faktisk ikke helt hvor lang tid det tok og om fastlegen ga meg beskjed. Jeg var i alle fall rimelig bekymret på forhånd, men selve undersøkelsen er i alle fall ingenting å bekymre seg for. Håper det går fint for deg også
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2011 #4 Skrevet 10. mai 2011 Takk for svar, begge to! Ja, jeg veksler mellom å være kjempebekymret og tro at jeg er døden nær, og å tenke at det sikkert ikke er noe å bry seg om... Nå har jeg i hvert fall tatt skrittet å gå til legen å sjekke, så da håper jeg saken er ute av verden i løpet av kort tid... Godt å høre at det ikke var kjempevondt...
LilleMilla&1blå Skrevet 10. mai 2011 #5 Skrevet 10. mai 2011 Jeg har en kul i brystet som ikke forsvinner ifølge legen... Jeg ble henvist til lege på sykehuset som utført ul og fikk beskjed om at det ikke var noe farlig. Så lenge de ikke kunne se kulen på ul var det heller ikke svulst. Det jeg hadde var en celleklump av brystvevet,stor som en bordtennisball,øm og jeg kan nesten holde rundt den.. Usj! Jeg fikk innkalling 2 mnd etter henvisning fra faslege og var nervevrak i 2 mnd`er...!! Men jeg er frisk :) Lykke til,det trenger ikke og være noe galt
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 10. mai 2011 #6 Skrevet 10. mai 2011 Jeg fikk en kul i høyre bryst når jeg gikk gravid med 1 mann , kulen var på str med en ert og var glatt . Jeg tok det opp med legen min og hun undersøkte den og ville vente til etter jeg hadde født med å henvise meg videre. 2 dagen etter jeg hadde født, ble jeg sendt til mammografi, ultralyd og de tok vevsprøve av kulen .Det er ikke vondt å ta mammografi, men for meg som hadde melkespreng så var det ubehaglig og melkespruten sto ut i rommet .he he Jeg fikk en blødning i kulen etter vevsprøven så kulen ble mye større .På str med en plomme ca . Fikk problemer med å amme pga at jeg fikk en innovervendt brystvorte og sønnen min fikk ikke noe godt tak . Fikk også mindre melk på grunn av at kulen var så stor . To år etterpå tok jeg ny mammografi og ul og da var den på str av en ert igjen .3 mnd senere ble den plutselig veldig betenndt og vond og ble på str med en appelsin . Fikk først antibiotika ,men den funket ikke , så 3 dager etterpå måtte de inn og fjerne den .Pga av at de måtte fjerne den måtte de også kappe mange melkeganger , så får ikke ammet på den siden lenger .Kulen jeg hadde var en godartet svuls. 8 mnd etterpå var jeg og tok MR av brystene og da var de helt fine . Nå er jeg gravid igjen og har fått en ny kul . Var på mammografi for 14 dager siden tok også ul og vevsprøve .Legen trodde jeg hadde hatt kulen lenge ,men at den vokste litt nå pga alle hormonene ved graviditeten , den var ikke farlig og de ville bare la den være for nå ,men om den vokste kunne vi diskutere hva vi skal gjøre med den . Han sa også at fjerner man en sånn kul ,dannes det ofte nye ,men det er ikke farlig . Er kulen glatt og man kan få tak i den er det som regel ikke noe farlig . Masse lykke til , du får sikkert time snart og det er ikke vondt å ta hverken mammo, ul eller vevsprøve .
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå