Gå til innhold

hvor tidlig kan man gå over på nan2 ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har en liten tass på 3 mnd,

og han har et stooort behov for mat :P

jeg fullammet frem til for ca 1 måned siden. da strak det ikke til lenger siden han er veldig sulten.

jeg ammer fortsatt 4-5 ganger om dagen men det er nok litt lite melk siden han blir sulten igjen med en gang.

når jeg gir ham flaske er han mye roligere og er veldig fornøyd :)

men nå de siste 5-6 dagene har han begynt å spise ekstremt mye mer.

det virker som nan1 ikke er mettende nok for han.

han vil ha 200 ml 6-8 ganger om dagen :o selv om jeg ammer i tillegg.

og han får grøt til kveldsmat.

da tenkte jeg kanskje at nan2 er litt mer mettende?

noen som vet?

eller er det noe i innholdet som gjør at jeg absolutt må vente en måned til?

han er fin i vekten og er en glad og fonøyd gutt, men det hadde vært godt for han å bli mett også tenker jeg da..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Grøt til kveldsmat?? De skal jo ikke ha annet enn melk før de er 4 mnd.

Det såtr utenpå pakken 4 mnd, da bruker du det ikke før han er 4 mnd.

Skrevet

nan 2 er ikke mer mettende. Den har en annen vitamin-/ næringssammensetning basert på babyens behov. Nan2 er anbefalt fra 4 måneder.

200 ml 6-8 ganger daglig er mye. Babyer bør ikke drikke mer en 1 liter erstatning om dagen, om du i tillegg ammer en del høres det veldig mye ut.

Jeg ville snakket med helsestasjonen, og forhørt meg hva de tenker. Kan uroligheten skyldes noe annet en sult? Har han vondt/magesmerter/ubehag som forsvinner med mat i magen?

Skrevet

Er du sikker på at han er sulten? Bruker han smokk?

Min er 4 mnd og sutter besatt på smokken, men vil ikke ha flaske så ofte.

Fullammer, men det går opp og ned, synes det er endring i behovet hele tiden. Det var så enkelt med førstemann, for han fikk MME til faste tidspunkt. Så det var en ny opplevelse å amme gitt!

Jeg har gitt litt fast føde siden 3,5 mnd, og har ikke dårlig samvittighet for det.

Skrevet

De sier jo at man ikke skal overstige 1 liter nan i døgnet.

Men han får jo i tilegg pupp. Men, det er tydelig at det ikke metter nok med melk.

Så hadde jeg vært deg hadde jeg ikke fått dårlig samvittighet for å gi grøt :)

Selv begynte jeg med velling til datteren min når hun var 3 mnd.

Det resulterte i at jenta var mye bedre humør og sov bedre :)

Så bare fortsett å gi grøt du :)

Skrevet

Velling kan du også prøve. Tynn grøt på flaske, da må du klippe litt større hull i smokken.

Da min begynte på nan2 begynte han å gulpe noe veldig! Det var helt tydelig at magen hans ikke ville ha nan2...

Vi gikk over til Hipp, og alt ble mye bedre. De gangene jeg måtte kjøpe sånn ferdiglaga, kjøpte jeg fortsatt nan1.

Lykke til:)

Skrevet

Det at man ikke skal gi så og så mye i døgnet er bare tull, etterlevninger fra MMEs tidligere dager for over tjue år siden! Skjønner ikke at slike myter lever i beste velgående blant småbarnsforeldre som kanskje kunne tatt seg bryet med å sjekke selv, i stedet for å sultefore barna sine for ikke å overstige anbefalt mengde! Vi har hatt mange tråder om dette før, håper Hanna30 kommer innom en tur, hun er eksperten, og har mailet med mange av produsentene!

Begynn å gi velling på kvelden, kjøp vellingtut til flasker (Nukflaskene har dette) og bland vann og grøt til en tynn tynn suppe. De begynner å gi grøt i Sverige ved 3 mnd alder!

Skrevet

tusen takk for svar.

grøt til kveldsmat har jeg begynt med i samråd med helsesøster. så da kan de som tror det er skadelig si hva de vil :P

jeg ringte henne nå og hun sa at mange barn gjerne ville ha så mye mat. så 6-8 ganger var ikke så veldig unaturlig.

men hun ville heller ikke anbefale nan2 riktig enda.. pga innholdet.

så jeg skulle bare gi ham den melken han ville ha :)

han gulper så og si aldrig så han tar jo opp det han spiser. og han har ikke vondt i magen eller noe. så det er ikke noe galt i den forstand.

hun sa også at siden han følger kurven så bra så er det ikke noe farlig. vi skulle se det ann til neste kontroll og dersom han har steget mye i kurven til da så skulle vi se etter andre løsninger da.

ohså hadde hun en god kommentar :)

sitat: dette blir vel som å banne i kirken med tanke på generelle anbefalinger, men jeg tror kanskje han kunne ha godt av å få et måltid til med grøt.

så da skal jeg begynne å gi et grøtmåltid på dagen også så får vi se om det hjelper litt :)

du og du hvor glad jeg er for at jeg har en dyktig helsesøster som har beina på landjorda og ikke er hysterisk :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...