Anonym bruker Skrevet 9. mai 2011 #1 Skrevet 9. mai 2011 Sitter og skjelver etter å ha hatt besøk av en venninne som er alenemor for en liten gutt. Hun kom med flere absurde beskyldninger mot meg og mannen min som ikke har rot i virkeligheten. Bl.a. er hun overbevist om at vi spionerer på henne gjennom nøkkelhullet. Hvorfor vi skullle gjøre det, hadde hun ingen god forklaring på, men hun var helt klart overbevist om at det skjer, og hun ba oss slutte fordi hun syntes det var veldig slitsomt og ungen hennes ble veldig redd av det. De øvrige beskyldningene var så hårreisende at jeg vil ikke gjenta dem her, men dama trenger jo helt klart hjelp! Hun kom med bilder hun har tatt med mobilen av biler i gata som "bevis" for at vi har hatt besøk av personer vi ikke ANER hvem er. Hun ble såpass drøy i beskyldningene at vi til slutt ba henne om å gå. Nå tenker jeg på den lille gutten hennes, at hvis moren har så mange symptomer på en paranoid psykose, så bør noen varsles! Vi aner jo ikke hva denne paranoiaen kan få henne til å gjøre. Og ungen har det jo helt klart ikke bra om mammaen overfører sine forfølgelsestanker til ungen så han ligger redd og våken om natten! Hvem kan man ringe? Barnevernet, mener jeg. Men mannen mener det er for drøyt. Jeg er IKKE enig! Det er ikke snakk om å ta fra henne ungen, men akkurat nå trenger hun helt klart hjelp og klarer tydeligvis ikke å ta vare på gutten uten å involvere ham i sitt paranoide univers. Så da mener jeg det vil være best for ham å bo hos pappaen sin mens moren kommer i balanse igjen. Men vi aner ikke hvem faren er siden de er i fullstendig konflikt og vi aldri har fått møte ham. Når vi ikke kan ringe ham, da blir det vel barnevernet som er neste? Eller er det noen andre som kan hjelpe først?
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2011 #2 Skrevet 9. mai 2011 Om det er en venninde av deg kan du jo kanskje prøve å ta kontakt med familien hennes først?
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2011 #5 Skrevet 9. mai 2011 Det er et godt forslag, men det eneste hun har av familie er en mor på sykehjem og en bror hun ikke har kontakt med.
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2011 #6 Skrevet 9. mai 2011 Jeg hadde alikevel tatt kontakt med broren for å høre hva han hadde å si så hadde jeg tatt en telefon til barnevernsvakten.
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2011 #7 Skrevet 9. mai 2011 Herregud da, menneske! Ring barnevernet nå med det samme!
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2011 #8 Skrevet 9. mai 2011 Ringer barnevernsvakten nå. Huff, det var vel det vennskapet. Hun blir å hate oss for å gjøre det. Men barnas beste går foran alt.
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2011 #9 Skrevet 9. mai 2011 Ja, du bør kontakte barnevernet, og sannsynligvis barnevernvakten. Dere ville ikke være med henne på grunn av beskyldninger og ubehaget hun ga dere. Dere er voksne og dere er to stykker. Han er et lite barn, og han er alene med henne.
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2011 #10 Skrevet 9. mai 2011 Jeg håper du har ringt barnevernsvakta!! Stakkars unge, og stakkars mor også. Hun trenger hjelp. Hold oss oppdatert, da.
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2011 #11 Skrevet 9. mai 2011 RING BARNEVERNET!!! Hva venter du på? En psykotisk person skal ikke ha omsorg for barn, spesielt ikke når hun er så virkelighetsfjern. Plutselig får hun for seg at barnet hennes er en "fiende" og kan skade han!!! Hun er syk.
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2011 #12 Skrevet 9. mai 2011 Du som satt diagnosen? Har hun forandret seg omtrent over natten? Kan være noe har skjedd. Både mor og barn trenger hjelp.
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2011 #14 Skrevet 9. mai 2011 jeg hadde en venninne som dukket under bordet for hun var redd for bombene i irak. Der tok svigerinnen skikkelig tak i samboeren som ikke turte å gjøre noe. Det er sjelden og veldig alvorlig å få fødselsspykose. Det er de mødrene som drukner barna sine av ulike grunner..!! Ikke alltid de prøver å skade barna, men jo lengre tid det tar jo større sannsynlighet er det. Min venninne ble innlagt. og fikk så lov å ha sønnen på besøk nå og da under tilsyn. hun bodde på det mødre/barn hjemmet i 3 måneder. Måtte så gå på piller i en 3 år til alle symptomer var borte. Idag er hun en flott mamma til en gutt på 7 og de venter sitt andre barn.
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2011 #15 Skrevet 9. mai 2011 Kommuunene skal ha et slags psykiatrisk akutteam, som man kan ringe 24/7 de kan gå inn og evt tvangsundersøke/tvangsbehandle - og vil da avgjøre om det er nødvendig å kontakte barnevernet
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2011 #16 Skrevet 9. mai 2011 Har ringt barnevernsvakta. De skal ringe meg tilbake så snart de kan. HI
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2011 #17 Skrevet 9. mai 2011 Det har kommet gradvis, med små ting over tid som vi har reagert på, men i seg selv var ikke dette nok til å gjøre oss bekymret fordi hun var tilsynelatende velfungerende ellers. Men siste uken har tydeligvis de paranoide tankene tatt fullstendig overhånd. Hun har sendt oss kryptiske sms med beskyldninger vi ikke har skjønt bæret av. Og i dag kjente vi henne knapt igjen med hennes beskyldninger om konspirasjoner og alt og alle som overvåker henne og det som verre var. Vi vet hva som har skjedd, hun har hatt det svært tøft det siste året og er allerede til behandling for depresjoner. Men hadde ingen anelse om hvor ille det faktisk står til, før nå i dag. HI
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2011 #18 Skrevet 9. mai 2011 Ta kontakt med psykiatri tjenesten der dere bor. De vil så vurdere henne og ta de grep som treng i hht barnet. Om fokuset her skal være at mor skal få hjelp så bør rette instansen kontaktes for at hun skal få hjelp raskest mulig. De vil så kontakte barnevernet og evt blir barnet plassert i et beredsskapshjem til mor er friskmeldt. Om hun blir det da vel å merke.
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2011 #19 Skrevet 9. mai 2011 FOKUSET er at et barn bor sammen med en mor som ikke har det bra og som ikke er i stand til å tenke rasjonelt for tiden, dermed har heller ikke ungen det bra. Mor er allerede under psykiatrisk behandling, men enten har hun kuttet ut den hjelpen eller så trenger hun annen type behandling enn hun får nå. Til vanlig er hun en kjærlig og omsorgsfull mamma, og barna våre elsker å være på besøk hos henne. Men den tilstanden hun er i nå, gjør at jeg ikke ville latt barna våre være i hennes varetekt. Og da bør noen rope et varsku slik at sønnen hennes også kan få hjelp til å beskyttes mot sin egen mor en periode. Han har tross alt en pappa han kan være hos. Jeg vil tro han har det bedre der akkurat nå. HI
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2011 #20 Skrevet 9. mai 2011 du kan snakke med helsestasjon/fastlege men jeg hadde kontaktet barnevernet.
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2011 #21 Skrevet 10. mai 2011 Hvordan gikk det?? Bra at du ringte barnevernsvakta. Håper mor og sønn får hjelp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå