ellen-propellen Skrevet 9. mai 2011 #1 Skrevet 9. mai 2011 Jeg har glemt å så gulrøtter og erter:-( Er det for sent,eller kan jeg så de nå? Forkultivering (er det rett?) ikke friland såing. Bor midt på det blide sørland:-)
Gjest sug lut Skrevet 9. mai 2011 #2 Skrevet 9. mai 2011 Næsjda, jeg sår litt hele tida, jeg, det går helt sikkert bra og om ikke, så har du ikke tapt noe - frøene er antakelig langt mindre spiredyktige neste år..
ellen-propellen Skrevet 9. mai 2011 Forfatter #3 Skrevet 9. mai 2011 Da sår jeg i morgen:) Erter og gulrøtter er de eneste den lokale gartneren ikke sår for meg (som i selger små planter av)hehe. Gleder meg masse til høsten.Det er kjempestas å sende ungene ut i hagen for å høste inn ting til middag. Eldste er jo kanonstolt da:) I tilegg til erter og gulrøtter blir det mais,tomat og agurk.Og jordbær,så mange jordbærplanter som mulig. Det må være tilgjengelig hele sommeren:-D
Gjest sug lut Skrevet 9. mai 2011 #4 Skrevet 9. mai 2011 Mais må være kult, det er i alle fall veldig gøy å høste. Du må ha god hageplass?
ellen-propellen Skrevet 9. mai 2011 Forfatter #5 Skrevet 9. mai 2011 Har god plass ja,men det er bare plen.Vi har 2 mål tomt. Maisen plantes bare i kanten av plenen.Den trenger ikke masse plass,bare masse sol:)De blir kjempegode. I år skal vi muligens ha ett par med popcornmais og. Planter de sist i mai-starten på juni. Og så klarer de seg helt selv:-) Siden de er ettårige så fjernes hele planten etter høsting. Jordbær planter vi på en ledig flekk i ett bed og i alle krukker. Så skal jeg bruke en gammel sandkasse til kjøkkenhage:) Men på sikt skal jeg lage skikkelig kjøkkenhage langs plenen.Det har lagt en hekk ett par meter utover plenen,så den er endel ødelagt.Der vil jeg bygge opp,lage rammer rundt og ha kjøkkenhage. Det er bare andre ting som må bygges først.(terrasse osv).Kanskje neste år? Lurte faktisk på å skaffe en gammel trepram,fylle med jord og ha kjøkkenhage i den. Tror det kan bli kuult hehe
Gjest sug lut Skrevet 9. mai 2011 #6 Skrevet 9. mai 2011 Det høres himmelsk ut. Plass er berre lækkert! Rammer rundt kjøkkenhage vil vel være gunstig med tanke på krypende møkk som skvallerkål og innpåslitent grass. Man skal ha prosjekter! Og pram må jo være toppen, den er jo både vakker i seg selv, lukevennlig og sneglefri. Men tror jeg i romantikkens navn ville brukt den til blomster, ser for meg en pram full av sommerblomster...
ellen-propellen Skrevet 9. mai 2011 Forfatter #7 Skrevet 9. mai 2011 Jeg vil gå litt mot strømmen og ha grønnsaker og urter i min pram. Men jeg må vel ha noen blomster og med tanke på miljøvennlige innsekter osv? Jeg har veldig mye blomster i hagen. Forrige eier var kjempeflink,så her er det blomster og farger hele sesongen. Sendte deg en skrytelink av huset mitt på pm. Linken er jo fra huset lå for salg i 2009,altså før vi flyttet inn. Men vi har ikke ødelagt så mye i hagen. Tror noen av trærne må ryke,men vil ha flere frukttrær. Savner veldig gammeldagse store gule plommer.mmmm
Gjest sug lut Skrevet 9. mai 2011 #8 Skrevet 9. mai 2011 Du kan jo forene det nyttige med det behagelige og plante spiselige blomster, blomkarse og ringblomst og squash for eksempel. Gule plommer hadde min bestemor, jeg var alltid mest glad i de små røde, men de gule ble fantastisk syltetøy. Du kan jo også synge "jeg har hverken gule plommer eller hull i mine lommer, jeg har bare godt humør og kan klø meg hvis det klør" mens du venter på plommene. Du har forøvrig imponert pm tilbake.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå