Gå til innhold

jobber du i barnehage?

Anbefalte innlegg

Skrevet

har et spm, om det er noen som jobber i barnehage.

Jeg er en nervøs førstegangsmamma som snart skal sende min snart 1 år gamle datter i barnehage. Men jeg lurer på dette;

* hvor godt følger dere med hva de putter i munnen og diverse?Hu her er hele tiden på let etter noe å smake på, livredd hun skal sette fast i halsen noe:S (er forresten en barnehage med 1 avdelign for små og stor sammen)...

* hva gjør de minste ute?(hun kan ikke gå enda)

* hvordan gjør dere med maten?(hun har akkurat akseptert biter hehe)....

har sikekrt 20 spm til, men kan jo starte med disse...

M.V.H

Overnervøs mamma;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man passer på, men selvfølgelig kan det skje at ungen får noe i munnen, akkurat som det kan skje hjemme. Alle som jobber i barnehager har førstehjelpskurs. Har aldri hørt om unger som har dødd av å sette noe i halsen i barnehage.

De minste leker f.eks i sandkassa. Disser, krabber rundt, sklir ++ Hva gjør hun når dere er ute?

De spiser det foreldrene ønsker, grøt, mat på glass, grønnsaksmos el.

Lykke til :)

Skrevet

Jeg er vernepleier i en barnehage. Vi er 1 voksen på 3 barn på småbarnsavdelingen, disse barna passes godt på og får aldri holde på på egenhånd uten voksne til stede. Når vi er ute er det det samme, stort sett er barna så små at de ikke er ute slik som storbarna er, men vi går på trilleturer med dem istedet.

Ikke bekymre deg.

Skrevet

Ja, når det kommer til mat så spiser de biter, de har vært så mye i aktivitet og de ser at alle andre barna spiser biter og da vil alle gjøre det samme. Barn er jo sånn, vi skjærer det ikke opp i små biter engang, ei brødskive i 4 og det synes de er kjempestas der de spiser og pludrer seg imellom.

Om det er noe spesielt foreldrene ønsker har vi en oversikt over dette, i vår barnehage gjelder det allergier.

Skrevet

Jeg jobber i barnehage på småbarnsavdeling.

1: For tiden har vi mest store barn, de som fyller 3år i løpet av sommeren. Her er det får som spiser/putter ting i munnen. Men det er fast at en person på hele huset SKAL gå ut å sjekke uteområdet. Plukke sopp, kaste farlige ting barn kan putte i munnen eller skade seg. Når det gjelder sand og stein er vi obs på de aller minste, men de har også alltid en voksen i nærheten som passer på. Men jeg mener at det skader ikke å smake på litt sand, alt skal erfares, verre med steiner i tilfelle de faller ned i magen. Vil tro dette også gjelder avd med både store og små barn.

2: De minste leker i sandkassen, selvom de bare sitter der er det mye og se på. Disser/sitter på husken, sitter bakpå en sykkel hvis en voksen passer på, øver på å gå, krabber rundt. Vi går ikke rundt og bærer på de hele tiden. Hos oss sover de alle minste gjerne to ganger om dagen, første gangen i utetiden på formiddagen og andre gang på ettermiddagen. Utetiden blir dermed litt begrenset for de alle minste.

3: Maten tilpasser vi barna. Noen barn spiser hele skiver, andre halve, og noen må ha enda mindre biter. De som spiser grøt får det. Men mange barn begynner plutselig å skal kun ha skive når de ser de andre barna spiser skive. Vi har en på 15mnd som begynte når hun var 13mnd, tok ikke lang tid før hun gikk fra å spise små bitter til å holde en halv skive i hånden og smågnage på den.

Barnehagene er veldig flink med de minste og tilpasser hverdagen. Er barnet ditt 10mnd når det begynner så tas det hensyn til det. Barnet får sove når det ønsker/har behov, får mat som det klarer å spise og blir passet på ute. Vi er for at alle barna skal få leke og prøve ut nye ting. Og jo mindre de er jo mer voksenpass har de, hvis du forstår. En treåring kan gå rundt ute og vi har et halvt øye til han, mens en ettåring som ikke går krever at vi er å passer på hele tiden.

Håper du har fått svar på spm dine. Og ikke vær redd for å spørre barnehagen heller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...