Gå til innhold

Kan man være hjelpeverge for samboeren sin?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboeren til mamma skakkjører hele økonominen deres, tar opp kredittkort i hennes navn, betaler ikke regninger som står i hennes navn osv.

Mamma klarer ikke å gjøre slike ting selv, hun er muligens mildt dement (enn så lenge) og han er altså hennes nærmeste. jeg er redd for at de (hun) en dag skal bli kastet ut av huset, som tilhører henne og at han skal kjøre absolutt alt i grøfta.

han er hennes nærmeste pårørende i forhold til sykehus osv.

Nå har jeg lyst til å søke om hjelpeverge for min mor, men om det er han som blir oppnevnt som det så vil jeg så klart ikke.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Siden de bare er samboere er det DU som er nærmeste pårørende.

Du må bestille legetime til din mor, slik at hun får en diagnose.Da ber du lege kontakte myndighetene, slik at det blir utnevnt hjelpeverge.Så lenge DU ønsker å være hjelpeverge, er det DU som er førstevalget. Kan du få din mor til å skrive under en erklæring at det er du som styrer økonomien hennes?Da kan du i hvertfall hindre at han tar opp mere gjeld i hennes navn. Ellers så ringer du og sier i fra at det ikke skal tas opp flere lån på henne .Videre ville jeg ha anmeldt samboeren for svindel,da han tydeligvis tar opp lån i andres navn (Det er bare å se hvilken konto kredittlånene er utbetalt på,dette får du opplyst om av banken)- Ellers ville jeg ha forsøkt å overtale din mor til å gi huset i arv nå, mot at hun får borett. Da har du mulighet til å kaste ut samboeren etterhvert også!

Skrevet

Sier meg bare enig i innlegget over!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...