Gå til innhold

Har dere vært på ord.UL? Ble noen satt tilbake?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg blir så oppgitt! Dette er vår 3. og pga. at de første 2 har vært små gjennom hele svangerskapet og ved fødsel har terminene våre blitt flyttet langt tilbake. Det skjedde igjen denne gangen, på tross av at jeg ga klar beskjed om at mensterminen var helt sikker, vi vet befruktningsdatoen og fikk positiv test allerede 3+6.

Da fikk vi klar beskjed at vi måtte godta ultralyden-terminen og at den kommer til å bli fulgt uansett. Visst vi nektet, ville hun ikke utføre ultralyden. Da måtte vi velge den bort.

Så da ble det ultralyd og vi ble satt nesten 2 uker tilbake. Fra uke 18 til uke 16. Nå blir jo hele permisjonen min forsinket, vil jeg da miste 2 uker?

Nå skal det sies at begge barna er født født i MIN uke 39. Altså en uke før menstermin og 3 uker før UL-termin tidligere. Det må jo bety at om det gjentar seg må jeg rett og slett jobbe fram til fødsel?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eg ble satt tilbake fra uke 19 til uke 18, så var ikke så gale. Visste heller ikke nøyaktig dato for siste mens, husker bare det var rundt nyttår, så på vanlig kontroll hos jordmor så tok ho bare noen dager før nyttårsaften og regnet ut ifra det. Eg mener at eg fikk mens noen dager før datoen jordmor valgte, så å bli satt tilbake sjokka meg litt.

Med forrige visste eg nøyaktig dato for siste mens og befruktning. Ho kom i min uke 39, som var en uke før ul-termin.

Eg er arbeidsledig, så dette med permisjon og sånn vet eg desverre ikke noe om :/

Skrevet

Oi så frustrerende! Men om permisjon skal nevnes at man kan starte permisjon tidligere enn tre uker før termin, jeg klipper fra nav

"Når foreldrene bor sammen og begge har rett til foreldrepenger, er stønadsperioden 46 uker med 100 prosent dekningsgrad og 56 uker med 80 prosent dekningsgrad. Stønadsperioden starter senest tre uker før termindatoen. Dersom disse ukene ikke tas ut eller fødselen skjer for tidlig, blir stønadsperioden tilsvarende kortere. Ukene før fødselen kan ikke overføres til perioden etter fødselen. Stønadsperioden kan starte opptil 12 uker før termindatoen, men da blir stønadsperioden etter fødselen tilsvarende kortere."

Du kan altså starte perm tre uker før din forventede nedkomst :)

Skrevet

Tusen takk for svar! Du kunne jo komme med mye mer informasjon enn kvinnemennesket som satt på NAV. Da trur jeg bare jeg tar permisjon som jeg allerede har belaget meg på, 3 uker før menstermin. Jeg har alikevell tenkt å være 6 måneder i ulønnet permisjon, etter foreldrepengene har tatt slutt.

Blir bare så frustrert over at fagfolk nekter å høre på pasientene sine. Dette er tross alt 3. barnet på tre år, så jeg vet hva jeg snakker om. Nå har jeg også arbeidet som assistent på fødeavdeligen i 12 måneder, og erfaringen til fleregangsfødende stemmer i de aller fleste tilfellene.

Skrevet

Jeg har opplevd akkurat det samme som deg med mine to første, bortsett fra at jeg gikk lenge over tiden med begge to. De var født til ul-termin, men bar sterkt preg av å være veldig overtidige. Nr 1 kom 10 dager før ul-termin, men nesten 3 uker etter mens termin - vannvittig sprik i terminene den gangen. Forrige gang ble lille født 8 dager etter mens termin, men en dag over ul- termin.

Denne gangen har jeg valgt bort ul på sykehuset og har gått til en spesialist i fosterdiagnostikk istedet. Er spent på hvpordan utfallet blir denne gangen. Foreløpig er ul termin en dag før menstermin faktisk!

Som hun over her sier ang permisjon så kan du starte perm innenfor de tolv siste ukene før termin.

Frustrerende å ikke blitt tatt på alvor, det var grunnen til at jeg valgte bort sykehuset denne gangen. Tar ikke sjangsen på å gå lenge på overtid en gang til.

Skrevet

Du skulle tydeligvis takket nei til UL, og heller sjekket fosteret privat. Heldigvis kan permisjonen starte før, og hadde jeg hatt din erfaring hadde jeg ikke vært i tvil om å gjøre det.

Skrevet

Jeg har også blitt satt tilbake (10 dager) og kjenner faktisk ingen som har fått tidligere termin enn de selv hadde. Tror nesten de prøver å lure oss for å slippe unna masing om overtid.

Skrevet

Jeg ble satt tilbake 11 dager på ordinær ultralyd. Jeg har vært på to tidlige ultralyder(uke 7 og 12) hvor begge viste samme som min termin til punkt og prikke. Jeg har også tatt eggløsningstest i tillegg til at graviditetstesten viste positivt 3+4, som egentlig er 2 uker akkurat i følge ul'en. Men ville de høre på meg? Neeeeida, det var bare sånn det var.

Nå er jeg langt over med tanke på sf-mål, så legen har endelig sendt henvisning til ultralyd. Må si jeg er spent på hvordan utviklingen har vært på de 10 ukene.

Det er utrolig at de ikke kan høre mer på den gravide, spesielt når du har to fra før der skkurat det samme har skjedd.

Skrevet

Var samme måte for meg, tok eggløsningtester og deretter graviditetestester fra dag 8 etter eggløsning. Så fikk jeg samme termin på UL i uke 9 som min egen. I og med at jeg ikke kjenner noen som har fått termin tidligere eller samtidig som menstermin, mistenker jeg at de bruker målmetoder som setter de fleste tilbake.

Skrevet

Takk for svar! :)

"Fint" å se at der er andre med samme erfaringen som jeg har. Hun ble veldig krass og nektet først å ta ultralyd når jeg ikke ønsket ny termin, så vi gikk med på det til slutt. Vi bor langt unna tilbud om privat UL og det havnet på over 7000 kr da vi sjekket hva det ville koste oss å reise til ett slikt tilbud. Det var heller ikke mulig å bytte lege/gynekolog da den andre var sykemeldt med armbrudd.

Jeg ga beskjed om dette da jeg skulle ha nummer to, da det ligger i familien. Jeg fikk da beskjed at det kunne være tilfeldig og at de ikke kunne ta det med i betraktning før jeg hadde to barn de kunne sammenligne mot hverandre. Nå har jeg to å blir ennå ikke hørt, lurer på hvor mange jeg må få før det faktisk blir tatt hensyn til!

Skrevet

Skjønner du blir frustrert med dine tidligere erfaringer.

For min del ble jeg i forrige svangerskap flyttet fram tre dager ved ordinær ultralyd, og junior kom en dag før dette igjen. Så jeg er en av de heldige med gode erfaringer, både fra UL og fra fødselen. Følte at jordmor hadde tid for meg og lyttet og satte meg og mine behov i sentrum.

Regner med at jeg vil ha samme opplevelse denne gangen.

Skrevet

Med nr 1 fikk jeg velge mellom menstermin og en dag frem. Sammenskjedde denne gangen. Jordmora babler om at vi var kommet kortere men lytter når jeg var skråsikker på el og mens. Dog, vi hadde også ul fra uke 8 og 13 og ordul var i uke 21, som er sent for å sette termin.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...