Gjest sug lut Skrevet 9. mai 2011 #1 Skrevet 9. mai 2011 Starter med note to self: kjøpe mer plantejord. Tagetes og halvparten av pyntekosmosene er potta om, har vokst flott og er nå faktisk satt ute siden det er varme netter. 250 blå og 200 hvite (tror jeg) campanula-frø spirer i minidrivhus. Jeg forutser trøbbel siden jeg er for wimp til å tynne ut spirer. Erteblomster ca 30 cm lange er planta over i digerkrukke. Avknekk fra pelargonia er satt i jord og vi håper på ny Dronning Ingrid. Tre overvintra mega-pelargonier er nå i full blomst igjen og skal flytte ut i dag. Gressløken i potta er allerede høsta. Mojito-sesongen er i boks, mynte (det villigste man kan ha, og derfor i potte så det ikke tar over verden) vokser som bare det. De fire overvintra frøeen av Harlequin-solsikker som jeg fant i en pose spirer alle fire og er ca 10 cm i melkekartongen sin. Salvien spirer også voldsomt. Ni tomatplanter bør kanskje få flytte ut de også, siden de aldri har fått se sol ennå. (Noen som vil adoptere?) Siden Patetica sine allerede bærer tomater, mener jeg. I tillegg har jeg sju-åtte så-potter som ingenting kommer opp i og jeg husker heller ikke hva jeg sådde (det var mørketid på alle fronter). De vannes, kanskje jeg skal sette dem ut i sol og se om noe skjer.
bIomstre Skrevet 9. mai 2011 #2 Skrevet 9. mai 2011 Ah, takk for mojito-påminnelse. Jeg løper og kjøper. I vår har tiden gått med til flytting og ferie, så første hagesjau var denne helgen. Alt for sent for spirer og sånt altså. Men helgen ble benyttet godt, med stor innsatsvilje og glød. Underarmer og legger er totalt oppripet, men jeg tror jeg kan si at resultatet skogen vs blomstre er 0-1. Jeg har jo nå 2 storheter i hagen, og trodde det var fint lite utenom. Men jeg ble positivt overrasket! Alt er ikke identifisert ennå, noe fordi jeg ikke aner, og annet fordi det ikke er så lett å se hva det blir ennå. Det største vi skal plante i år er trampoline. Jeg vil grave den ned! Utover det så blir det vel et studieår for å finne ut av hva som finnes fra før samt jord, sol og vindforhold. Så får nyplanting og såing komme til neste år :-) Eller... noen klematis skal det bli, og noe som skal erstatte en brunsvidd tuja jeg har gravd opp. Blomsterkrukker skal fylles denne helgen!
Blubblubb Skrevet 9. mai 2011 #3 Skrevet 9. mai 2011 Kjellerplantasjen står nå ute for tredje dag og jeg håper på permanent utflytting i slutten av uka. Har jo ikke tid til å drive å løpe ut og inn med alt sammen kl 6 om morran... Blomkarsen har allerede erobra en helt blomsterkasse, og jeg forsøker Nigella i en annen. Solsikkene ble nok ble sådd for tidlig, for de er blitt litt for lange og smyger seg i alle retninger bortsett fra rett opp. Ringblomster, lavendel, lobelia, blomstererter og sommerfloks er fint i rute, men jeg har altfor mange peonvalmuer. Alle georginene har faktisk spira, og både en fuchsia og engletrompeten har overlevd vinteren. Og så har jeg noen som jeg ikke husker hva heter, ikke helt husker hvorfor jeg bestilte frø til og egentlig ikke aner hvor jeg skal gjøre av. Ellers har jeg planta furu i potte - det ble overraskende fint. Så har vi felt en gigantbjørk av typen 100 år gammel og så plutselig himmelen mot nord. Dessverre raserte den akeleiebedet i fallet, så der må det kraftig opprydding til. Tulipanene og Sibirvalmuene blomstrer som bare det og murtorskemunn har lagt et blått teppe ved terrassen.
prekæs Skrevet 9. mai 2011 #4 Skrevet 9. mai 2011 50 jordbærplanter i jorbæråkeren. Poteter til spiring. Poteter fordi guttungen syntes det var ganske fantastisk at potetene vokste i jorda. Solbær og hvite rips er plantet. Gresskar, melon og squasj begynner å komme seg og får stå ute om natten nå. Blomkarse, blomsterert og sukkererter spirer men er ikke så store enda. Magnolia er avblomstret men syrinene har store knopper. Vannfontene på søyle med "sprudlevann" virker som den skal. Kjøpt på tilbud i høst. Og dagens arbeid: 20 m nymalt stakittgjerde + en solbrent skulder.
Gjest sug lut Skrevet 9. mai 2011 #7 Skrevet 9. mai 2011 Det er jo her gartnerne mine holder til Pm, forresten.
Anne-B. Skrevet 10. mai 2011 #8 Skrevet 10. mai 2011 Herregud, jeg er imponert. Her er det bare minidrivhus, melkekartonger og champignongbokser enda. Går treig. Øvrig informasjon er å finne på gartnerigartnera.wordpress.com/
prekæs Skrevet 11. mai 2011 #10 Skrevet 11. mai 2011 Kommer sikkert av at jeg er svært unnselig av meg. Det jeg egentlig skulle fram til er at det er fryktelig synd på meg. Skadet meg under planting av spirer i dag, falt ned en steintrapp og går på krykker. Ikke brudd, men benet blir mer og mer hovent og kan knapt komme bort i det. Er vel det man kaller forstuing, men tror vel muligens det er noe mer og kontakter legen igjen i morgen. Har i tillegg blå rompe og er oppskrapet på hele ryggen. Jeg har ikke tid til dette.
Gjest sug lut Skrevet 11. mai 2011 #11 Skrevet 11. mai 2011 Blå rompe kan jo bli en ny trend? Huff, høres begredelig vondt ut, håper du har noen som kan komme med mer ibux og kalde omslag og pottis med dipp. God bedring!
Gjest amandine Skrevet 12. mai 2011 #12 Skrevet 12. mai 2011 Heisann gartnere! Status, ja. Fader så travelt å være i jobb, gitt! Godt hagen er glad i å ordne opp selv... Rhododendron i blomst, tulipaner likeså, aurikler kommet fra mamma har fått nytt hjem og trives. Scilla, krokus, snøklokker, klosterklokker og deres venner er ferdige, dagliljene vokser som bare det mellom ripsbuskene(hvor min litt snodige mann fant ut at de passet bra). Hvitveisen og blåbærlyngen i full blomst og martagonliljene ser ut som de blir fine i år. Løvetann og engkarse florerer og gresset gror. Hei hå det er snart sommer!
Gjest sug lut Skrevet 12. mai 2011 #13 Skrevet 12. mai 2011 Dagens prosjekt etter jobb: ompotting av megapelargonier (Dronning Ingrid med diameter borti metern), som har overlevd sin n'te vinter, og nå flytter til enda større krukker. Og så har jeg planta ut salvie som jeg sådde for bare ei uke siden, de er kjempekjappe, noen av dem er fremdeles i melkekartonger men åtte stk fikk flytte inn i de brune apotekerkrukkene som ble ledige etter dronningene. Skikkelig imponerende grofart - de hadde fire-fem cm rottråder allerede. Og deretter har mor ligget i liggestol på terrassen med to usedvanlig glade og harmoniske jentunger turnende på plenen. Verden kunne alt tatt i betraktning vært verre, faktisk.
Gjest sug lut Skrevet 12. mai 2011 #14 Skrevet 12. mai 2011 Jobb er en tidstyv av dimensjoner, ja. Gartnere som oss burde strengt tatt kunne frita oss fra slikt.
Anne-B. Skrevet 12. mai 2011 #15 Skrevet 12. mai 2011 Skulle ønske jeg kunne si de samme om de frøene jeg har sådd. Ellers så hørtes settingen veldig deilig ut.
Gjest sug lut Skrevet 12. mai 2011 #16 Skrevet 12. mai 2011 Man må ha noen som er hurtige, ellers sitter man her med teite valmuer som vokser en mm i måneden max (kan ikke skjønne at det kan gå, men jeg har altså knabba noen frø til sånne store kornvalmuer og ble så glad da de kom opp, men så skjer det fanden hakke meg ikke mer heller).
bIomstre Skrevet 13. mai 2011 #17 Skrevet 13. mai 2011 Kan det hjelpe med et gro-skilt i potter med teite valmuer? http://www.igroshage.no/index.php?main_page=product_info&cPath=25_51&products_id=1268
Gjest sug lut Skrevet 13. mai 2011 #18 Skrevet 13. mai 2011 Det ser ut som en god ting! Jeg må muligens designe og lage mine egne (geriljabroderi?) - jeg trenger dem med utropstegn og ettertrykk.
Anne-B. Skrevet 13. mai 2011 #19 Skrevet 13. mai 2011 Gro for faen din plantejævel!! for eksempel? Hadde frø av kornblomst som jeg fikk til gebursdagen min fra i fjor, sådde for to dager siden og nå spirer de allerede.
Patetica fåkksi Skrevet 13. mai 2011 #21 Skrevet 13. mai 2011 Ja dere veit hvor dere får geriljabroderier, babes! Oppdatering: (forøvrig er min kjøkkenhage NETTOPP det, _kjøkken_hage, for alt blir befruktet, oppvokst og spist på kjøkkenet, til tross for tilgang til kjempehage.) 8 tomater, grønne som mine fingre MEN ingen av dem er mindre enn en standard klinkekule, og fire av dem er like store som sånne ekstra store bonusklinkekuler vet dere? 80 gule blomster på tomatplantene. En paprikaplante som begynner å bli ganske stor og solid, men ingen antydning til baby enda. En tomatspire til som er en del cm. allerede, og en paprikaspire av samme dimensjoner. En spire jeg tipper er agurk, men skal ikke være skråsikker da jeg blandet frøene etter planting. Og noe merkelig og DIGERT som driver å titter opp av jorda, jeg kan ikke tenke meg noe annet enn at det er gresskarfrøet jeg sådde. For koriander ser det ikke ut som. Yes bæibi!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå