Gå til innhold

Hvorfor mener folk at konfirmasjon betyr så mye at konfirmanten må få mangfoldige tusen?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Helt ærlig; hva tror dere gjennomsnittskonfirmanten legger i det å knele foran presten?

Hvor mange konfirmanter er voksne nok til å håndtere den summen de får på fornuftig måte?

Hvorfor ikke heller markere 18-årsdagen, eller 21-årsdagen med slike summer? Det er vel ingen lenger som seriøst mener at konfirmasjon er et veiskille mellom barn/voksen? De fleste bor i dag hjemme til de er 20, og de som ikke gjør det får høyst sannsynlig pengestøtte hjemmefra.

Og er en 14-15 åring i stand til å fatte en slik besltning egentlig? Vet de hva det innebærer å konfirmere seg? Innebærer det noe i det hele tatt? For de fleste gjør det nok ikke det. Det er bare en dag med selskap, hvor de håver inn penger og sølv.

 

Flytt konfirmasjonen til de er voksne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, for all del. Flytt en eldgammel tradisjon til tyveårsalderen. Ingenting passer bedre enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor i all verden drar du frem 21årsdagen? hva er spesielt med den?

 

18, ok da blir de myndige, ser den.. men hva er det du ser i 21års dagen?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21-års dagen er vel like lite viktig som en dag i mai mens de går på ungdomsskolen. Bare at de faktisk er voksne da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes 14-15 års alderen er en perfekt tid for et slikt "overgangsrituale". De er i en brytningsfase mellom barn og voksen, det skjer mye i kropp og tanker og de møter nye forventninger fra omgivelsene. I konfirmasjonstiden ( for det er jo ikke bare den ene dagen det dreier seg om!) så tas det opp mange aktuelle og lærerike temaer, som ihvertfall mine tok med seg hjem og bearbeidet og diskuterte videre.

 

Dette med å tro på noe, enten det er kristendommen eller humanetikk ( som ikke er "nøytral" slik mange tror) skal man heller ikke avfeie i den alderen. Det er et valg opp til hver enkelt, men for mange er det viktigere enn det kan se ut på overflaten. Det er klart det er kulere og enklere å si "digg med gaver!" enn " fordi jeg tror på Jesus", når man som konfirmant blir spurt av noen hvorfor man velger som man gjør. Det er ikke dermed sagt at det er hele sannheten.

 

Når det gjelder penger og gaver...Hvorfor ikke? Det er en stor dag, en gammel tradisjon og en symbolsk overgang til en tid der det forventes annet av deg enn da du var barn. Jeg kjenner dessuten ikke en eneste konfirmant som har fått disponere pengene sine selv. De går nok hos de aller, aller fleste rett på konto og spares til sertifikat, studier, moped, innskudd til leilighet osv.

 

Personlig ville jeg ha vært mere skeptisk til å gi så store summer til en på 18 enn en på 14. En på 14 er fortsatt ikke myndig, og kan få hjelp av foreldrene til å vurdere hva som er fornuftig bruk av penger. En 18-åring er myndig, og da ville nok de fleste ha villet disponere de selv ( juhu! russetid!").

 

Jeg er mao. ikke enig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner på en måte tankegangen din. Men hvis barna får mangfoldige tusen da så får foreldrene ta ansvar.

 

Den gang jeg ble konfirmert , sånn ca 20 år siden, så var det mamma og pappa som tok hånd om de pengene jeg fikk. Jeg fikk ikke akkurat mange tusen, men det som var fikk jeg ikke råde helt over selv.

Jeg måtte da be om penger hvis det var noe jeg ville kjøpe, så i samsvar med mamma og pappa ble vi enige om det var et fornuftig kjøp eller om pengene kunne spares til noe annet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med "Himmel og hav"

 

Selv om ungdommene er tøffe i trynet og sider de konfirmerer seg for pengene sin skyld lærer de en hel masse gjennom konfirmasjonsundervisningen, det blir tatt opp mange aktuelle temaer, det drøftes og diskuteres. Ungdommene tar disse tingene med seg hjem og tenker på dem.. Både for kristelig og borgerlig konfirmasjon er undervisningsopplegget nøye gjennomtenkt og lagt opp på en måte som skal nå ungdommen. Jeg kjenner nok ungdommer til å vite at de faktisk får noe ut av det.

 

En 14-åring får da heller ikke råde over disse pengene selv, foreldrene har ansvaret for hva de brukes til. De skal selvfølgelig ikke sløses vekk.

 

En 18-åring har man ingen råderett over, så der er jeg redd pengene ville gått til russebuss og sydentur, ikke helt det folk gir gaver til kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selv om man ble myndig først ved fylte 21 frem til 60-tallet ser jeg ikke grunnen til å dra frem det i dag. La nå ungdommen få konfirmere seg, de var nok ikke blodkristne alle de som sto forran presten for 20 års siden heller=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...