Gå til innhold

fødeavdeling vs. fødestue

Anbefalte innlegg

Skrevet

hva er best? (normal fødsel under normale omstendigheter)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ville ikke vært i tvil. fødeavdelinge.. you never know...

hilsen en med akutt keisersnitt...

Skrevet

skal i konfirmasjon ut i distriktet litt nert terminen etter min mening, og der er det fødestue. Hjemme er det fødeavdeling. så tenkte og høre hva folk sier om de forskjellige :)

men fødeavdelingen høres best ut etter det jeg har hørt hjemme. :)

HI

Skrevet

Her jeg bor har vi fødestue, men førstegangsfødende får ikke føde der og må på sykehus (eller føde hjemme på eget ansvar). Så det må du sjekke opp, om du er førstegangsfødende.

En fødestue har ikke epidural, har ikke barnelege og har ofte heller ikke lege på vakt. De kan heller ikke utføre keisersnitt.

Mens på sykehus, på en fødeavdeling, har man de fleste muligheter både innen smertestillende og forløsning (om noe skulle gå galt).

Skrevet

Jeg hadde ikke turt å føde på fødestue...

Jeg vet hvor små marginene er og man vet aldri når noe går galt, både jeg og to av mine fire barn har trengt legehjelp under og etter fødsel.

Skrevet

trur jeg satser da på at å kreve hurtig transport hjem hvis noe skulle starte litt før, de kan transportere til fødeavdelinger der med ambulanse, fly eller helikopter :)

er førstegangsfødende og små ekstremt nervøs for fødseldelen :)

Skrevet

abc- klinikken.. = fødestue på sykehuset.. trenger man akutt keisersnitt er det bare en dør imellom fødeavdeling med mulighet for keisersnitt... alt av leger er tilgjengelig dersom man tilkaller de.. Dersom alt går bra.. så er det som å føde på fødestue =D

Skrevet

Det er de færreste fødestuene som er slik ABC er. Men det vet du sikkert

Skrevet

Ved min første fødsel hadde jeg valget mellom fødestue (uten gynekolog/anestesilege, måtte ta helikopter underveis i fødselen hvis noe skulle skje) eller fødeavdeling. For meg var førstnevnte aldri noe alternativ - takk og lov. Fødselen endte i hastesnitt. Vi hadde sannsynligvis overlevd, begge to, men jeg ser for meg en svært traumatisk helikoptertur i full fart, på høsten med uvisst vær og med enorme smerter. Det kan også skje uforutsette ting som krever at det blir tatt keisersnitt umiddelbart, ikke at det måtte gjøres innen en times tid, slik det var for meg. Da kan barnet dø. Det er ikke skremselspropaganda, det er virkeligheten. Jordmødrene på fødestua sa til meg at de "så alltid når noe var i ferd med å gå galt, og sendte alltid de fødende videre til fødeavdelinga". Hvordan jordmødre har utviklet synske evner går over min forstand. Det er IKKE alt man kan "forutsi" før det faktisk skjer.

Hvis fødselen går fint for seg, er nok en lokal fødestue verdens beste sted å føde på, med kjempegod oppfølging og rolig stemning. Men hvis the shit hits the fan, da har du et kjempeproblem. Og du vet aldri om komplikasjoner vil skje med akkurat DEG.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...