Gå til innhold

Concerta 36 mg...Kjenner ikke igjen barnet mitt


Atmamma

Anbefalte innlegg

Jeg har en gutt på 6 år, som i april i år fikk diagnosen ADHD, I en bred grad. vi startet opp med Conterta 18 mg de 4 første ukene, Han gikk ned 2 kg på 1 mnd, enda han har vokst 1 cm og på denne mnd.

 

Han har gikk uttrykk for at han ikke liker medisinen, men føler at en del av bivirkningene ble borte på torsdag, fredag, men så skulle han starte opp på 36 mg i går, og nå er det tilbake, veldig lei seg, han føler jeg er sint, enda jeg ikke er det, mye aggresjon som går over i intens gråt, mye stille, litt "ved siden av seg selv"

 

I kveld hadde vi en diskusjon, Han ville ikke roe seg, jeg forsøkte fra beste evne og roe, men til ingen nytte, han skriker at medisinene gjør han dårligere. Han kan ikke beskrive hva det er som er dårligere, han bare føler det. I tilegg til hodepine, dårlig matlyst. Jeg "kjempet" med han i halvannen time på rommet, jeg begynte å gråte da jeg til slutt var helt maktesløs og bare sitter og stryker han på ryggen, mens han også gråter. Vi gråt litt sammen, snakket om at noen ganger er det godt å gråte, og at ingen kan bestemme at vi ikke skal gråte. Han sa at det ikke var noe jeg eller pappaen hans gjorde feil, men at det var ADHDen som gjør det. Har så forferdelig vondt av han...Han får ikke sove heller, nå ligger han bare oppi sengen sin og farter rundt i den. I morgen tidlig begynner en ny kamp, den tøffe hverdagen, lite søvn, hodepine på skolen, vanskelig å få opp osv.

 

Noen som har hatt noe lign. under oppstart med Conterta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

ja jeg..jeg er voksen med ADHD da. men Ritalin var bedre. jeg ble dårligere av concerta. Dårlig matlyst, skjelven, søvnløs, rastløs, sint, men mest av alt stressa inni meg..gråt også endel og følte meg faktisk på siden av meg selv som du beskriver det. Concerta var altfor intens for min del. ritalin var bra fordi jeg kunne ta den når jeg trengte den feks ved skole, kurs etc (vet ikke om det fungerer slik for barn..) og jeg fikk en "pause" fra medisinen inni mellom, selv om det ble noen bølgedaler utover dagen syns jeg denne var bedre for kroppen min. jeg ble rett og slett SYK av concerta...mye hjertebank, trodde hjertet skulle hoppe ut av meg av og til, hadde altså mer bivirkninger enn virkninger. Og jeg stod på 36 mg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regelt kan man få en depresjon i begynnelsen av medisinering. Jeg hadde det. Men føler han at han er dårlig, må du ta ham på alvor, for medisin er for å hjelpe, ikke gjøre ham dårligere. Snakk med lege om evt. Ritalin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ja jeg er voksen og har prøvd de flete medisiner, bruker nå ingen. concerta var den verste fikk noe av de samme utbruddene med sinne og over til gråting. Medisiner er ikke tingen, prøv heller med adferdsterapi. Fungerte utmerket på meg.

 

Også burde du lese gjennom denne her :)

 

http://www.wendel.no/ADHD%20og%20Ritalin.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jeg har en jente på 7år,som fikk adhd i vinter,hun bruker conserta 18mg,også får hun melatonin(innsovnings medisin) sover bedre om natta.

Har også begynt med noe som heter EYE-Q til henne,og etter sommeren tenker jeg å kutte ut adhd medisin,og bare la henne gå på eye-q.(det er selolje,og er dokumentert god effekt på barn med adhd,kjenner en som gikk på det i 2år,og det barnet fungerte ikke på vanlig skole,nå klarer barnet seg kjempe fint på skolen)

det er dyrt,men det fungerer,samtidig går jenta mi på melkefri og sukkerfri diett.(kan bruke feks bøkesøtt,istede for sukker)

 

når jeg økte dosen til 27mg og 36 mg på jenta mi,så ble hun alt for stille og tilbaketrukken,gikk for seg selv hele dagen,satt alene på romme sitt å lekte.fikk vi besøk av familien,trakk hun seg unna..men hun fungerer kjempefint på 18mg,men det er så liten dose,at skal kutte det ut etter sommeren,da har hun gått på eye-q i 3mnd,og da begynner man å se virkning av den.

 

Kan jo hende at ritalin fungerer bedre på han,el at en kost diett,og at medisiner ikke er det rette.

 

lykketil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare tipse dere om at Eye-Q selges mye billigere på www.feelunique.com. Kjøp i pund, det er billigere. Fraktfritt. Anbefaler den flytende med sitrussmak dersom de ikke er så glad i kapsler.

 

Hilsen en mamma som har fått et roligere barn med Eye-Q

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke egne erfaringer med den meidisinen,men kjenner godt til ritalin som har samme virkestoff.Og jeg tåler det dårlig,full i angst,noen av sypmtomene blir verre og ikke bedre på meidisnen.Jeg fryktet noen ganger for mitt eget liv pga smerter i kroppen,og vonde tanker som gjorde at jeg var på randen av selvmord enkelte ganger..

 

Så jeg fikk virkelig vondt av gutten din,og personlig ville jeg ikke presset på at han skulle fortsette med de..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Herregud, ikke gi gutten din det! Jeg er ei jente som gikk på concerta og strattera i noen år på ungdomsskolen, og jeg ble helt ødelagt. Før var jeg ei livlig, glad og morsom jente, men nå husker jeg ikke engang på hvordan jeg var før. Ble deprimert, var mye stille og forsvant litt bort. Fikk ikke direkte vondt i magen av medisinen, men følte at jeg hadde noe i kroppen som gjorde meg litt uggen. Jeg ble desverre aldri meg selv igjen, og sluttet på medisiner når jeg var 16, selv om mamma ville så gjerne at jeg skulle ta medisinen min. Nå klarer jeg meg utrolig bra uten medisiner ang. skolegang osv. Men sliter mer sosialt og er fortsatt ikke slik jeg var før. Mamma ville ikke gi meg ritalin da hun mente dette ikke var like "snill" mot kroppen.

 

Anonym poster: e35464805a66116cdf06fbbdb21182b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Med tanke på at svimlende 90% får redusert ADHD symptomene sine av medisiner, og vanvittige 60% blir helt normalisert, så vil jeg være forsiktig med å si at man ikke bør prøve medisiner.

 

Bivirkninger kan oppleves av noen i begynnelsen, men er som regel forbigående (1-2 uker som regel). Kan også ha med dosering å gjøre, som i de fleste tilfeller er alt for lavt. En venn av meg på 110 kilo fikk gikk på 40mg om dagen. Merket "naturligvis" ingenting, og sluttet med det etter kort tid. - Og dette gjelder alt for mange. De fleste trenger 60-100mg.

 

- Det er også ca. 5% av befolkningen som har en genfeil, som gjør at de nesten ikke tar opp denne form for medisin i det hele tatt. Min bestevenn som har ADD har denne genfeilen, og han måtte ha 360mg (!) når han startet. Heldigvis er han en hardbarka nerd, så satte seg godt inn i temaet og fant ut hva han kunne gjøre for å få bedre og lengre effekt av medisinene, bl.a. begynte han å få i seg ting som er basisk (stevia, grapefrukt etc.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Sto selv på den jævla consertaen. Dem starter jo med så skyhøye doseringer. Etter det gikk jeg over til Ritalin 10 milligram. Mye bedre. Holder meg også unna sukker og annet som får blodsukkeret mitt til og holde seg stabilt, nok søvn og omega 3 har hjulpet meg utrulig!!!!!!! Prøv det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Akkurat som å lese hvordan vår gutt hadde det ved oppstart av medisiner og Consertta. Helt grusomt! Gikk over til ritalin som varer åtte timer; altså mens han er på skolen og vi fikk vår livsglade gutt tilbake!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...