karamba9 Skrevet 8. mai 2011 #1 Skrevet 8. mai 2011 Hei. Kan virke litt provoserende for noen, men er allikevel interessert i hva dere synes. Vi er en liten familie på 3, med et liten turbotroll på 1,5 år. Vi har bestillt en standard to ukers barnevennlig Mallorca ferie for alle 3. Men når det nærmer seg for restebetalng på ferien, er vi blitt usikre om dette blir riktig. Jeg har hatt en vanskelig svangerskap, en "vanlig" barseltid med fulltidsjobb deretter. Vi har svært lite nettverk her hvor vi bor, besteforeldre bor i utlandet, vi har aldri hatt barnevakt. Vi greier oss fint med to fulltidsjobber og et lite barn, men tenker nå at to uker med en turbotroll som bare må klatre på alle ting osv.vil vi knapt lade batteriene. Føler oss slitne, og tenker at det kanskje er best å ha to friske og uthvilte foreldre til høsten, enn å få være med på en flytur, som sønnen vår kanskje ikke synes noe om Har derfor tenkt å dele to ukersferie til en ukersferie til pappa, mens jeg blir hjemme med gutten, og så reiser jeg i en uke. Hva synes dere? Kunne dere tenke dere å gjøre på samme måte?
2010 Mammaen Skrevet 8. mai 2011 #2 Skrevet 8. mai 2011 Kunne ikke tenkt meg det selv nei, men dere må jo velge den ferieformen som passer best for dere..
karamba9 Skrevet 8. mai 2011 Forfatter #3 Skrevet 8. mai 2011 det er svært vanskelig for meg også - er veldig usikker om jeg klarer å slappe helt av når jeg blir så langt unna sønnen min. Men det blir vanskelig å slappe av hvis vi drar sammen- han er en svært aktiv gutt, har vært mye syk, har astma, har ikke fullført vaksinasjonsprogrammet i forhold til alderen osv. Hva er beste for han? Hva er beste for oss sammen? Han har det best i trygge omgivelser, og det er hjemme. Føler at det er en smule egoistisk å dra han med oss når vi skal dekke våre behov, på bekostning av hans...Det kanskje hører med i prosessen om selvevaluering som førstegangsmamma?...
3 små!:) Gutt, gutt og jente! Skrevet 8. mai 2011 #4 Skrevet 8. mai 2011 Veldig vanskelig å svare for deg... Dere må gjøre det som er best for dere... Selv hadde jeg ikke valgt å gjøre det slik, men våre situasjoner er nok sikkert ikke så veldig like heller:) Men man trenger jo av og til litt pause... Her har hver av oss foreldrene en hyttetur med hver våre venner kanskje en helg i året, ellers er vi sammen hele tida... (Om ikke mannen er på jobbreise... )
Fire småtroll Skrevet 8. mai 2011 #5 Skrevet 8. mai 2011 Det er veldig koselig å være sammen med begge foreldrene på en gang å virkelig ha ferie sammen også da. Lange late morgner med hopping i senga koselige frokoster og masse opplevelser sammen som familie.. Jeg har heller ikke hatt barnevakt på noen år, har fire barn så det er ikke så lett å få plassert vekk alle Men jeg kunne ikke tenkt meg å ta ferie uten mann og barn. Likevel forstår jeg behovet ditt, her gjør vi det sånn at jeg tar en helg en gang i året sammen med søsteren min også tar mannen en helg med kameratene sine på hotell. Sommerferien tar vi sammen. Jeg bebreider dere overhodet ikke om dere føler behov for en uke alene på stranden da, dette må dere nesten kjenne på selv. Vi trenger alle lade batteriene av og til, og vi har forskjellige måter å gjøre det på...
NormaJean Skrevet 9. mai 2011 #6 Skrevet 9. mai 2011 Hvis du trenger litt tid alene for å puste ut så hadde jeg gjort det slik dere har tenkt. vi er alle forskjellige og har forskjellige behov. Det viktigste er å gjøre det man tror kan bidra til en bedre hverdag:-) Jeg for min del er helt syyyyyk etter litt tid alene. Har en på 2 1/2 og en på 11 mnd. Til sommeren skal mannen min ha pappapern og da skal jeg ha friiiii fra familien min;-) hehe, satt litt på spissen, men jeg har tenkt til å reise og besøke søsteren min i en langhelg og bare sove, slappe av og lade batteriene. Gleder meg masse!
lille sprelle Skrevet 9. mai 2011 #7 Skrevet 9. mai 2011 Jeg tror det er viktig å gi hverandre "fri" selv om man er sammen. I deres tilfelle - dele opp dagene litt. En tid der mor eller far er helt for seg selv mens den andre tar seg av barnet. Enten at den ene tar med barnet ut og den andre får slappe av på rommet eller gjøre noe annet. En tid for mor En tid for familien En tid for far
fjell og fjord Skrevet 9. mai 2011 #8 Skrevet 9. mai 2011 Jeg ville ikke reist til syden alene med så liten barn(selv om mange gjør det) tenk om du bli syk? hvem som skal passe på det da? når de er store så klarer de seg selv mer min vennine reiser alene med dattra si fra hun er 4 år jeg har av og til sann migrene anfall så er det kjekt ¨ha noen hjelp da for meg ville det vært kjedelig alene i syden uten mannen ingen voksne å prate med- ikke sikkert du treffer noen koselige folk men kanskje.. reiste en gang alene til foreldrene mine i en uke- savnet dattra og mannen masse masse dessuten kan dere bytte på i syden og hvem som skal passe på barnet da ville ikke jeg kunne å svømme heller- for da hvem som skla passe på hun da? når hune er stor og svømmer selv med badering -ja om jeg skal bare springe på do, da må jeg ha med meg henne og ? om dere har begge fulltids jobb da ser ikke dere hverandre og barnet så mye heller? jeg personlig ville reist bare for en uke vi var en gang lenge siden uten barn i 2 uker-det var alt for lenge men kanskje annerledes med barn desuten alt er så mye kjekkere i syden så dere blir glade og fornøyde uansett har vårt på Mallolca i fjør ei veke- kjempe fornøyde! God tur!:-)
Gjest ronja røverdatter Skrevet 9. mai 2011 #9 Skrevet 9. mai 2011 Det er det bare dere to som kan vite. Det har ingen betydning hva andre ville ha gjort, for andre er forskjellige fra dere. Det er ikke noe galt i å ta ferie hver for seg dersom det er det man har behov for akkurat der og da. Personlig kunne jeg ikke levd i et forhold hvor man alltid tok ferie hver for seg, men jeg kunne fint dratt avgårde en uke om det var det vi hadde behov for.
rødt&blått Skrevet 9. mai 2011 #10 Skrevet 9. mai 2011 Heisann! Må si jeg kjenner meg igjen i dilemmaet ditt! Hadde de samme tankebaner da snuppa vår var 2,5 år midt i trassalderen. Vi endte nå opp med å dra på sydentur (1 uke) og det gikk overraskende bra! Tenk at utgangspunktet når dere begge har ferie, er et helt annet enn i hverdagen da dere er slitne etter jobb og kanskje ikke får hentet dere helt inn etter helgen før ny arbeidsuke. Da vi var i syden delte vi opp tiden/dagen litt som det kom, f.eks: -Byttet på å sove ut om morgenen (husk ørepropper!) -Byttet på å ha foreldreansvaret på dagtid mens vi var på bassengområdet/stranden, slik at en av oss kunne få en time eller to i solsenga med eller uten bok(luksus!!) uten foreldreantennene ute! -Byttet på å være i leiligheten mens snuppa tok høneblunden på dagtid. Vi angret absolutt ikke på at vi reiste siden vi opplevde at vi fikk ladet opp samlivsbatteriene til tross for trassaldersnuppa -og bare det at dere ser masse konsekvenser med reisen i forkant gjør at turen bare kan få flere positive overraskelser! Det går som regel bedre enn man frykter. Vår snupp opplevde vi som "roligere" på turen enn hjemme, sikkert mye fordi hun fikk ny stimuli -masser av inntrykk i et fremmed land! Mange restauranter i syden har lekekrok etc i tillegg til at de ofte får ekstra oppvartning+morsom mat av de som jobber der. Dette bidrar til enda bedre utgangspunkt for foreldrenes matro! Men for all del -dette var bare mine erfaringer! Gjør det som kjennes riktig ut for dere! Man skal ikke gå ferien i møte med klump i magen heller...
MikkelRev Skrevet 9. mai 2011 #11 Skrevet 9. mai 2011 Jeg syns du skal gjøre akkurat det dere føler gir dere mest! Hvis det er en uke alene, så må dere for all del gjøre det. Vi vil jo alle være sammen med familien vår, men vi må ikke glemme oss selv heller. Merker godt selv at det er vanskelig å sette av tid til seg selv, for det er så mye man prioriterer før seg selv. Men til syvende og sist så får vi gitt mye mer til familien vår, når vi får litt alene tid. Som du selv sier også! Kanskje en mellomting kan være løsningen? En uke aleneferie for begge foreldrene og en uke med familieferie på et sted i nærheten eller hjemme. Vi skal selv ha en "utforsk-byen-vår-ferie"! Man kan oppleve mye nytt, selv om man ikke drar så langt og jeg føler selv at jeg slapper mye mer av hjemme.
Gjest thricane Skrevet 9. mai 2011 #12 Skrevet 9. mai 2011 Nei, er sjelden vi har hatt den luksusen å ha ferie sammen så lenge, så den hadde jeg benyttet meg av. De fleste feriene våre har en av oss jobbet. Jeg seg ikke helt hvordan dere ikke skal klare å slappe av ved å dra sammen. Da kan dere dele på hvem som står opp, ved at den ene tar med ungen ned til bassenget og kjøper med frokost på vei opp. Ta en time hver ved bassenget f eks. Det er jo viktig at dere to er sammen også, og dere kommer jo ikke til å se hverandre om dere tar en uke hver. Jeg ville dratt sammen, med litt planlegging så klarer dere fint å legge inn noen timer avslapping hver for dere.
Gjest thricane Skrevet 9. mai 2011 #13 Skrevet 9. mai 2011 En annen ting som er greit å tenke gjennom, hva om ungen blir syk? Du skriver selv at han har vært mye syk. Tro meg, det er ikke gøy være alene i et ukjent land med en syk unge, . Heller ikke å være den som sitter langt unna og ikke får gjort noe.
karamba9 Skrevet 9. mai 2011 Forfatter #14 Skrevet 9. mai 2011 takk for gode tilbakemeldinger kanskje vi reiser sammen allikevel, men tar alene-helg hver av oss istedenfor- hørtes ut som en god ide !!!
*smula* Skrevet 9. mai 2011 #15 Skrevet 9. mai 2011 Jeg ville dratt på 2 ukers ferie til Mallorca som dere planla, men sørget for å få litt alenetid der nede.
karamba9 Skrevet 15. mai 2011 Forfatter #16 Skrevet 15. mai 2011 hei alle sammen! takk for gode innspill. vi har nå avbestilt felles ferie til mallorca og mistet en del penger til fordel for at ungen skal være hjemme i trygge omgivelser og ikke bli utsett for smittefare på reise... kan ikke si at jeg er helt fornøyd med beslutning- det ville vært absolutt deilig å dra sammen, men vi valgte det bort i år... Vi skal allikevel ha noen dager sammen i Danmark i juli. må si det ikke er lett å ta en slik beslutning når absolutt alle jeg har snakket med, venner og barselgruppa kunne ikke tenkte seg sånn ferie...man kan fort føle seg "rar" men vi satser på at dette vil funke greit for alle tre av oss
karamba9 Skrevet 15. mai 2011 Forfatter #17 Skrevet 15. mai 2011 og grunnen er at 1,5 åring er fortsatt et veldg lite barn...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå