Anonym bruker Skrevet 8. mai 2011 #1 Skrevet 8. mai 2011 Jeg er arbeidsledig og har et barn på barneskolen, noen som vet hvor mye jeg kan få i sosialstønad per mnd?
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2011 #3 Skrevet 8. mai 2011 nei.. har ikke fått jobb etter endt utdanning, og nå har jeg dessverre tømt sparekontoen de siste mnd og trenger litt hjelp frem til jeg får jobb
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2011 #4 Skrevet 8. mai 2011 er du alene?? hvor gammelt er barnet?? sosialhjelpssatsene er forskjellige fra kommune til kommune og kommer ann på endel faktorer.. Men om barnet ditt er under 8 og du er alene og ikke hatt OS enda kan du ha krav på det.. Når var du ferdig utdannet da? levd på oppsparte midler lenge? eier du hus, bil annet?? har du noe på BSU-konto`?? Alt slikt blir tatt med i bereging..
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2011 #5 Skrevet 8. mai 2011 NAV skal kan gi deg arbeidsledighetstrygd, men du må mest sannsynlig under den typen der du må arbeide for den.
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2011 #6 Skrevet 8. mai 2011 Spørs som en annen: Er du alene med barnet? Hvis du har hatt os, så kan du søke utvidet os i 6 mnd. i påvente av jobb. Fikk det selv nå som jeg er arbeidssøker.
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2011 #7 Skrevet 8. mai 2011 nei, man får ikke arbeidsledighetstrygd om man ikke har inntekt fra tidligere, arbeidsledighetstrygd, eller dagpenger som det heter er for bortfall av tidligere inntekt, har man ikke hatt tidligere inntekt er det heller ingen inntekt som er falt bort.. Man må ha hatt inntekt på minst 15 G sist år eller totalt 3G 3 siste år for å få dagpenger.. Hilsen NAv-ansatt
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2011 #8 Skrevet 8. mai 2011 Er alenemor, og barnet er under 8 år men jeg har allerede hatt OS i 4 år når jeg tok utdanning.. Så jeg har fått beskjed fra NAV om at jeg ikke får mer hjelp fra dem, og det er greit. Jeg er evig takknemlig for hjelpen jeg har fått hittil, og jeg hadde aldri trodd det skulle være så vanskelig å få jobb dessverre. Jeg har 0 kroner på alle kontoer, og eier ikke hus/leilighet, bil eller andre verdier.. Jeg lurer egentlig mest på om jeg kanskje får nok til å dekke husleie på 4000 og sfo på 2500 i mnd? alt annet skal jeg klare å få hjelp til av foreldrene mine i en liten periode, slik at jeg kan betale tilbake..
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2011 #9 Skrevet 8. mai 2011 som aleneforsørger får du vel allerede stønad til barnetilsyn og dekket 66% av SFO utgiftene?? om ikke må du søke om det snarest, og sjekk med kommunen du bor i om de har inntektsegulert oppholdsbetaling, mange kommuner som har det og med 0 i inntekt får du bare noen hundrelapper i utgift og om du da i tilegg får dekt 66% så er det mye spart. I følge det du skriver her vil du få hjelp i form av økonomisk sosialhjelp til moderat husleie og det høres det jo ut som du har og også noe til livsopphold, men de vil kreve aktivitet i form av kurs, tiltak, praksisplass o.l får å få deg selvhjulpen så fort som mulig. Mulig de kommer til å melde bekymring til barnevernet siden du har barn og ikke er i stand til å forsørge dere...
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2011 #10 Skrevet 8. mai 2011 Forlengelse av os mens en leter etter jobb: gjelder det for alle eller gjelder det kun for dem som har tatt utdanning i perioden? Har mottatt redusert os i 3 år mens jeg jobbet. Hadde utdannelse fra før. Nå er jeg blitt arbeidsledig. Kan jeg få os da?
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2011 #11 Skrevet 8. mai 2011 Bekymringsmelding fordi en må ha sosialhjelp en periode? Er du klar over hvor mange som kommer i en knipe en gang i livet og trenger hjelp? Om alle disse skulle vært sjekket opp av bv hadde de måttet ha egen etat for dette.
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2011 #12 Skrevet 8. mai 2011 Jeg har mottatt redusert os jeg også, fordi jeg har vært i jobb. I okt. hadde jeg mottatt os i 3 år. Men så ble jeg arbeidsledig. Å på nav sa dem at jeg kunne søke om å få den utvidet mens jeg søkte på jobber. Så jeg søkte som vanlig, men la ved et skriv hvor jeg forklarte hva som hadde skjedd. Så jeg fikk det. Å det var jo en kjempehjelp! Så jeg regner egentlig med at det gjelder alle. Men usikker om man allerede har mottatt utvidet os da. Hilsen anonym over.
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2011 #13 Skrevet 8. mai 2011 Vet bare at BV i en del kommuner ønsker oversikt over dette.. det er jo ikke slit at de nødvendigvis gjør noe i alle de sakene men syns jo selv det er bra jeg da.. at BV kan følge litt opp, om det kommer inn andre typer bekymring i tilegg til at mor ikke kan forsørge sine barn så er det godt grunnlag å bygge videre på.. og om man over lang tid ikke klarer å få seg jobb så er jo forsåvidt det også grunn til bekymring,,, de aller fleste steder er det fullt mulig å få en jobb om man virkelig går inn for det... og man bør jo være interessert i det meste om man ikke har noe,,,,
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2011 #14 Skrevet 8. mai 2011 Tusen takk. Da skal det sjekkes ut. Har mottatt i 3 år så da vil jeg tro det gjelder meg også. Stemmer det hadde jeg blitt superglad:)
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2011 #16 Skrevet 8. mai 2011 Hva stemmer? At de må ha egen etat for å sjekke opp om alle skulle bli meldt?
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2011 #17 Skrevet 8. mai 2011 Du skal ha til livsopphold. Det betyr at du får dekket en rimelig husleie+ strøm og til livsopphold etter kommunens satser ifht deg og barnet. Jeg anbefaler deg å være aktiv selv ifht vikarbyåer osv og overfor nav slik at de kan bistå deg i å finne arbeid, eventuelt praksisplass slik at du får en attest.
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2011 #18 Skrevet 8. mai 2011 Siste svar er riktig. De fleste kommuner bruker satsene som er anbefalt fra sosialdepartementet. Da får du og barnet ca 7000 til å leve for etter at hus og strøm er betalt. Det er i en overgangsperiode og de godtar sikkert temmelig høye boutgifter. Dessuten hjelper de deg med å få bostøtte på plass, og har du andre rettigheter som å få forlenga overgangsstønaden etc, så fikser de det også for deg. Eller hjelper deg med å vise hva du har rett til, og hvordan du kan søke. Sosial-dama
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2011 #20 Skrevet 8. mai 2011 Du NAV-dama, du mener kanskje 1,5G, ikke 15G? Over en mill i året for å få dagpenger er vel litt drøyt;)
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2011 #21 Skrevet 8. mai 2011 inne i de 7000 kr .må jeg også betale for telefon og tv da? og regner de med barnebidrag å barnetrygd oppå der?eller .
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå