Gå til innhold

Gressenke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå blir det nye rutiner i heimen. Mannen skal jobbe utenlands i 3-4 uker for så å være hjemme i 2-3uker - og slik skal vi ha det flere år fremover.

Vi har to barnehagebarn, og jeg lurer jo veldig på hvordan dette skal gå. Blir jo veldig annerledes, men det er jo dette vi ønsker.

Vil gjerne høre andres erfaringer med å leve som gressenke. Hvordan er hverdagen? Hvor sliten blir du? Føler du at dette er noe du mestrer og trivs med? Jeg vil høre ALT!

Gi meg gjerne også mange tips og råd på veien:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har det ikke sånn, men jeg vokste opp med en far som jobbet på det viset.

Du overlever, med mindre ungene dine er veldig vanskelige.

Litt stress blir det jo i hverdagen når mannen din er borte, men så blir det jo dobbelt så enkelt når han er hjemme, så da får du ta igjen fritiden din da :)

Skrevet

Gressenke ja, er det det kalles...hehe

Joda da er jeg en Gressenke eller Offshore-enke som jeg sier...

Min samboer er 2 uker i nordsjøen og 4 uker hjemme.

Har hendt han har vært borte i 3 uker også.

Det går fint, men kjenner at den siste helgen før han kommer hjem er jeg sliten...

Men så har vi 2 små barn da så krever sitt.

Vi har heldigvis besteforeldre som hjelper meg når han er borte, de har ofte en av barna en natt og slikt. Hadde nok ikke taklet det så bra uten noen form for avlastning nei...men det er meg da...jeg er vant til at mannen alltid er tilstede når han er hjemme, han er utrolig flink så da kjenner jeg det godt hvis jeg skulle vært helt alene hele tiden når han var borte....

Ukedagene er ingen problem. Barna er i barnehagen, og kvelden går jo så fort.

Skrevet

Tusen takk for raske svar!

Vi har ikke så mye familie som kan hjelpe, men heldigvis er ikke barna babyer. Så ser for meg at jeg blir fryktelig sliten, men mannen kommer tross alt hjem. Tenker jo at dem som mister mann eller er alenemor klarer jo dette.

Men hva finner dere på i helgene? For det er jo faktisk her jeg ser at det blir stress.

H.I.

Skrevet

Er helgene her som er vanskelig for meg også synes jeg.

De jeg gruer meg til når jeg er alene!

Jeg må ut med barna, de kjeder seg hjemme...

Så vi går turer, går på besøk eller så passer besteforeldre på ett av barna slik at jeg kan ta med meg eldste jenten på kino osv...slike ting..

Er egentlig bare glad hver mandag jeg, da er det hverdag og rutiner:)

Hilsen meg som svarte deg som nummer 2.

Skrevet

Det er jo mye dere kan finne på i helgene:) Gå på tur, dra på besøk til andre med barn, dra på lekeplassen, slappe av hjemme med inneaktiviteter som tegning, maling osv.

Hvor gamle er barna dine?

Skrevet

20.49 her igjen.

Glemte å si at det er ikke alle ting jeg tar med barna på i helgene når jeg er alene.

Jeg kan ikke gå i svømmehallen er andre store plasser alene med barna. Jeg føler meg ikke trygg da, har ikke oversikten i tilfelle det skulle skje noe og så er det sykt travelt.

Så helgene er værst ja, gleder meg alltid da til mannen kommer hjem.

Er mye lettere når vi er 2 om alt...

Fordelen er at det er mye penger, jeg rydder bare mitt rot og jeg kan se på hva jeg vil på tv hehe..og bruke penger på shopping hehe

Skrevet

Hei :)

Min jobber fire uker av og på.

Jeg syntes det er fint når han kommer hjem og fint når han drar, blir vandt til det.

Det som er det viktigste for meg er at han tilpasser seg ¨våre rutiner når han kommer hjem. Ikke la det skli ut med sene kvelder og styr og hendelse fordi han kommer hjem. Og så kan nå sikkert han være hjemme litt med barna, så slipper de å være så mye i barnehagen.

Lykke til med gressenketilværelsen :)

Skrevet

Barna mine er 3 og 6år - og er gode venner!

Jeg lurer jo på hvordan de får det med en far som er så mye borte. Her skal vi feire bursdager og jul uten han. Skal satse på å komme oss litt ut av stuen i helgene. Takk for flere gode tips!

H.I.

Skrevet

Jeg skal kanskje ikke klage:o)

Jeg blir også gressenke snart. Mannen skal jobbe borte tirsdag, onsdag torsdag.

Det er jo ikke ille i det hele tatt i motsetning til dere som har menn som forsvinner i uker av ganga.

Men unansett, har jo være litt alene med de før når han har vært på buisnessreiser og sånn shit, og foretrekker uten tvil å være alene med de i ukedagene i forhold til helga. Det er mye mer slitsomt.

På hverdagen har vi liksom så mange rutiner at tida bare flyr avgårde!

However... Lykke til. Dette fikser du :o)

Skrevet

Jeg trodde at det skulle bli fryd og gammen med en mann som tjente MYE penger og hadde lange friperioder, og slik var det også til bomben smalt: han hadde en dame på si, hun var blitt gravid og dette kom frem fordi jeg måtte teste meg for kjønnssykdom som elskerinna hadde fått påvist på svangerskapskontroll...

Vi er i dag skilt, jeg lever stort sett alene med ungene og ny-dama nyter godt av lønna hans.

Skrevet

Unnskyld meg 21.06. Men hva i alle verdens dager har dette med saken å gjøre?

Alt når man blir gressenke, så blir mannen automatisk utro og forholdet går til helvete?

Utrolig unødvendig!

Skrevet

21.06

Seriøst tror du det er bare offshore menns om er UTRO??

hehe..er like mye naboen din som er utro.

Tror nok mannen din hadde vært utro uansett hvilken jobb han hadde hatt!

De finnes overalt slike typer...

Skrevet

Jeg er ikke gressenke, men nesten...

Mannen min driver eget selskap som er veldig styrt av sesong. Akkurat nå er det høysesong og dvs at han jobber 10-14 timers dager hver dag, 7 dager i uken. Jeg er dermed alene med fire barn..

Det er jeg som leverer, henter, lager middag, kjører og henter på fritidsaktiviteter, hjelper med lekser i tillegg til handler, vasker, rydder osv.

Denne uken som har gått nå har mannen jobbet fra 8 om morgenen til 21/22 hver dag, også i dag, han er ikke hjemme enda..

Jeg blir fryktelig sliten av og til, merker at lunten blir veldig kort og at jeg får veldig lav tålegrense for krangel og bråk. Men det går jo..

Helgene er værst, det synes jeg også, men man må bare komme seg ut av huset. I dag har de to eldste spist lunsj hos bestemor så jeg har bare hatt de to yngste midt på dagen. Vi har gått tur, vi har vært på nærmeste byggeplass og sett på gravemaskinene, vi har lekt i sandkassen, syklet, laget vannballonger som vi trillet nedover veien til de sprakk, spist ute på verandaen, hoppet på trampolina osv. Dagen har gått den ;)

Men når ungene begynte krangle, lage bråk og leven her siste timen før sengetid kjente jeg at jeg nesten kunne eksplodere så jeg puttet de i badekaret...

Siden de to minste legger seg sju kan det bli litt slitsomt når de eldste har aktiviteter som varer fra seks til sju, men det går jo. Gir kveldsmat og gjør de ferdig før jeg putter de i bilen og henter, rett i seng når vi er tilbake. Er det dager de er veldig survete og slitne etter barnehagen spør jeg besteforeldre om hjelp. Har aldri opplevd å få nei, de kjører og henter med glede av og til. Svigermor kan også finne på å stå på døra her klokka fem med ferdig middag, da har hun kokkelert alt fra lapskaus til kjøttkaker og poteter som kommer rett fra ovnen og kan serveres til ungene. Det er virkelig gull!

Har også vaskehjelp, og det er verdt pengene.

Når sesongen er over får mannen gjerne flere måneder med fri, da tar han over levering/henting, er med på fritidsaktiviteter, er flink til å invitere små venner hjem fra barnehage og sfo, lager mat og passer unger så jeg kan gå turer i skogen, besøke venner eller hva jeg måtte ønske.

Han tjener såpass godt at jeg bare trenger jobbe ca 70% og fritiden han har mellom sesongene gjør at det er til å leve med. Han stortrives med jobben også, det gjør han til en mye mer glad og fornøyd mann enn det han var i en fast jobb han ikke trivdes særlig med. Han bærer meg på hendene mellom slagene og vet godt at han ikke kunne jobbet som dette om jeg ikke tok jobben på hjemmebane.

For oss går det greit.

Skrevet

Utrolig unødvendig at noen forteller sin historie? Jøss, beklager så mye. Jeg har ikke fått memoet som dikterer at det kun er solskinnshistoriene som hører hjemme her inne...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...